Nestleder i Utdanningsforbundet Ann Mari Milo Lorentzen.
Foto: Stig Weston
Kritisk til ekspertenes rapport
– Legg den i en skuff.
– Når barnehagen og skolen reduseres til redskaper for å
løse store samfunnsproblemer som sosial ulikhet og økende økonomiske
forskjeller, er det en snever og instrumentell forståelse av hva
utdanningssektoren skal være.
Det sier nestleder i Utdanningsforbundet, Ann Mari Milo
Lorentzen i en pressemelding.
Et jevnere løp
Bakgrunnen er rapporten som kunnskapsminister Kari Nessa
Nordtun fikk overlevert 15. februar i år, fra ekspertgruppen som har sett på
betydningen av barnehage, skole og SFO for sosial utjevning og sosial
mobilitet.
I dag går nemlig fristen ut for å levere høringssvar til
rapporten, som bærer navnet «Et jevnere utdanningsløp».
Den kan du lese mer om her: Ekspertgruppe
anbefaler å øke bemanningen i barnehagene.
Ifølge Utdanningsforbundet er mer veiledet lek, og såkalt
«lekbasert læring», i både barnehage, skole og SFO, blant de viktigste
anbefalingene i rapporten.
Dette reagerer Lorentzen kraftig på.
– Min anbefaling til regjeringen er å legge hele denne
ekspertgrupperapporten i en skuff, sier nestlederen.
– Spontan lek er en livsviktig rettighet barn har. I dagens
gjennomregulerte barndom er det allerede en stor mangel på pusterom og frie
aktiviteter, utdyper hun.
«Lekvasking»
Da er det å innføre en nasjonal føring for mer strukturert
og voksenstyrt «lek», gjennom et forhåndsdefinert program, feil vei å gå, mener
Utdanningsforbundet.
– Å pålegge alle barnehager å drive med lekbasert læring
åtte timer hver uke, bryter både med barnehagens formål, barns rett til
medvirkning og behovet barn har for å kunne leke fritt, understreker Lorentzen.
Hun deler bekymringen til ekspertgruppa for fraværet av lek
i de yngste elevenes skolehverdag.
– Men da er ikke lekbasert læring, som i praksis er mer
eller mindre strukturerte undervisningsopplegg, løsningen. Jeg kan ikke se at
dette er noe annet enn «lekvasking», altså at man snikinnfører undervisning,
men kaller det for lek, sier hun.
Utdanningsforbundet reagerer også på at ekspertgruppen ikke
i større grad diskuterer hvor grensen bør gå for hva barnehagen og skolen skal
ha ansvar for.
Sosial ulikhet er et alvorlig og økende problem, men må
først og fremst løses innenfor andre politikkområder enn det
utdanningspolitiske, påpeker Lorentzen.