KRONIKK
Hvem tror du nissen har lært å være nisse av?
6. desember er en merkedag som egner seg godt for en markering i barnehagen. Fortellingen om Sankt Nikolas gir mange muligheter til å fylle førjulsarbeidet i barnehagen med livssynsmangfold, interessante undringsspørsmål om nissen, og gode etiske fordringer om å gi og å dele.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Rammeplanens føringer for fagområdet Etikk, religion og filosofi (ERF) innebærer at personalet skal «markere merkedager, høytider og tradisjoner i den kristne kulturarven» med mer. Hvilke merkedager er relevante i denne kulturarven, utover jul, påske og pinse? Et viktig premiss for ERF er at barnehagen skal speile livssynsmangfoldet i samfunnet. Det mangfoldet inkluderer ikke bare Den norske kirkes lutherske kristendom. Barn med familie fra Ukraina, Polen og mange andre land innebærer at flere former for kristendom er representert i barnehagens livssynsmangfold. Sankt Nikolas er en viktig helgen i mange kristne tradisjoner, herunder både ortodokse og katolske, og har også satt sterke spor i norske juletradisjoner.
Nikolas fra Patara var biskop i Myra i Lilleasia, et område i dagens Tyrkia. Han levde rundt år 300. Det finnes få historiske kilder om livet hans, men mange legender med usikkert opphav. Tradisjonen med å gi gaver enten til minnedagen hans eller til jul, knyttes til legendene om ham, for eksempel i den nederlandske Sinterklaas-feiringen. Legendene kan – med litt bearbeiding – gi godt fortellerstoff og rom for både undring og lek i barnehagen.
Når jeg forteller for barn om biskop Nikolas, starter jeg med spørsmålet: «Hvem tror du nissen har lært å være nisse av?» Dette spørsmålet, og barnas undringer over svaret, bruker jeg til å fortelle legenden om den rike biskopen som ville hjelpe en fattig mann ved å kaste pengegaver inn gjennom vinduet. To ganger skjedde det! Han ville ikke bli oppdaget, så den tredje gangen kastet han pungen med gullpenger ned gjennom skorsteinen.
Så inviterer jeg barna med på en oppsummering og fortolkning av legenden: Sankt Nikolas er en av dem som lærer oss hvordan vi kan være gode mot hverandre. Vi kan gi gaver til hverandre, og vi kan dele av det vi eier for at alle skal ha det godt.
Har nissen lært å gi sånne gaver av Sankt Nikolas, tror du? Han lignet i alle fall sikkert, der han klatra opp på taket i rød bispekåpe og med langt, hvitt skjegg …
I boka mi, Kristne høytider i barnehagen, viser jeg både denne og andre måter å markere jul i barnehagen på. Her har jeg lagt vekt på at høytidsmarkeringene skal ha det livssynsmangfoldet som rammeplanen forutsetter. Å inkludere flere kristendomstradisjoner enn bare norsk luthersk kristendom, er én måte å få med mangfoldsperspektivet.
Lykke til med alle julefortellingene i barnehagene i desember! Husk at frilek og hvile hører med i desember også, sammen med mange slags juleaktiviteter og fortellinger om både Jesusbarnet, snømenn, vismenn, reinsdyr og gjetere. Og julenissen og Sankt Nikolas. Jeg blir veldig glad hvis du vil fortelle meg om barnas undring over hvordan nissen har lært å være nisse.