Kravet om at hver barnehage skal være organisert som
selvstendig rettssubjekt består, også for stiftelser og studentsamskipnader. Unntak
skal skje kun skje i særlige tilfeller.
Det er hovedinnholdet i lovproposisjonen som Kunnskapsdepartementet
nå fremmer for Stortinget.
Prop.
78 L fritar åpne barnehager fra rettssubjekt-kravet, som ellers omfatter
samtlige ordinære barnehager/kjeder med mer enn 30 barn, og familiebarnehager/ kjeder
med mer enn 10 barn.
Et nytt fjerde ledd i barnehagelovens §7, åpner imidlertid for at Kunnskapsdepartementet kan gi forskrift om unntak fra kravet «i særlige
tilfeller».
Et eksempel vil være barnehager eid av sokn i Den norske
kirke, som ifølge annen lovgivning (Kirkeordning for Den norske kirke) ikke har
anledning til å garantere for andres økonomiske forpliktelser. Noe som gir
utslag for både knyttet til pensjon og eiendom/gjeld.
Hvilke unntak som ellers blir forskriftsfestet, framstår langt mer
uavklart.
I departementets merknader til lovforslaget forklares «særlige
tilfeller» slik:
«Vilkåret viser at dette er ment å være en snever
unntakshjemmel. Et særlig tilfelle kan være der det, praktisk eller rettslig
sett, er umulig eller svært vanskelig å organisere en barnehage som et
selvstendig rettssubjekt. Dette kan eksempelvis være tilfeller der kravet
medfører at barnehagetilbudet må legges ned fordi det foreligger rettslige
begrensninger som gjør det svært krevende med en slik organisering. Et annet
eksempel kan være tilfeller der en organisering i tråd med kravet om å være et
selvstendig rettssubjekt vil gi et dårligere barnehagetilbud uten at dette
skyldes økonomiske forhold.»
Annonse
«Økonomiske hensyn eller utfordringer som er felles for
mange av de private barnehagene, vil ikke gi grunnlag for at det foreligger et
særlig tilfelle. Det vil derfor ikke være tilstrekkelig at overgangen til
selvstendig rettssubjekt medfører høye engangsutgifter eller at
regnskapskravene som følger med det nye rettssubjektet gjør det dyrere å drive
barnehagen».
Forsiktig optimisme
Hos noen av dem som har advart sterkt mot konsekvensene av
regelverket, som i utgangspunktet ble innført med virkning fra 1. januar 2023, tas
justeringen imot med forsiktig optimisme.
– Vi er tilfredse med at det åpnes for en
unntaksbestemmelse. Samtidig, som vi skrev i vårt høringssvar, mener vi at alle
ideelle barnehagestiftelser som kun driver barnehager, burde vært inkludert i
denne unntaksbestemmelsen, sier Kanvas-leder Robert Ullmann.
Daglig leder i Trondhjems Asylselskap, Paal Christian Bjønnes,
opplever at lovproposisjonen som nå er lagt fram er et skritt i riktig retning.
– Vi har gått fra en situasjon der det ikke finnes mulighet
for unntak, til at de har lagt fram et lovforslag der man på særskilte vilkår
kan få unntak. Så blir det spennende å se hva som skal til, om det blir en
søknadsordning, og om vi kan komme inn under noen av eksemplene, sier han.
Stiftelsen driver ti barnehager, organisert som sju enheter.
Blant dem noen av landets eldste.
Har drevet ulovlig
Bjønnes har vært kritisk siden rettssubjekt-forslaget kom.
Nå, over et år etter at kravet ble innført, ser han fortsatt ikke hvordan dette
skal kunne løses – og forteller om kontinuerlig brevveksling med departementet.
– Vi har i realiteten drevet ulovlig siden reglene ble
innført. Men får vi ikke unntak fra reglene med denne endringen, må vi legge
ned. Det har vi kommunisert og synliggjort, og det må vi sikkert gjøre en gang
til. Hvis de sier nei til at vi får unntak, har vi ikke grunnlag for å drive
videre.
Etter hvert dukket også opp en annen utfordring han mener i
praksis gjør oppsplitting umulig:
– Fram til 2006 hadde vi en driftsavtale med Trondheim
kommune, der medarbeiderne var tilknyttet Trondheim kommunes pensjonskasse. En
avtale som omfatter 126 tidligere og nåværende medarbeidere. Det gir
forpliktelser som gjør at hvis vi skulle splitte opp stiftelsen vil vi binde
opp all egenkapital vi har og mer til. Uten midler må vi begynne å selge
eiendom. Og uten eiendom har vi ikke mulighet til å drive barnehager, sier
Bjønnes.
Rettslige begrensninger?
Han sier et foreløpig estimat på pensjonsforpliktelsene er
et sted mellom 10 og 20 millioner kroner.
– Men sikringsordningen er forsikringsselskapet til
pensjonsordningen, som på sin side ser at det ikke er mulig å kreve inn et
slikt beløp. Dermed må hver enkelt barnehage ha en så stor egenkapital at de
kan tåle en slik forpliktelse. Samtidig er det uvisst hvem som skal ha
forpliktelsen for de tidligere ansatte.
Dermed mener han stiftelsen kommer inn under det som nå
legges fram som særlige unntak: Tilfeller
der kravet medfører at barnehagetilbudet må legges ned fordi det foreligger
rettslige begrensninger som gjør det svært krevende med en slik organisering.
– Vi er ganske unike i barnehagesektoren, det er ikke så
mange som driver på samme måte som oss, som en stiftelse. Nå håper jeg reglene
åpner opp for at vi kan legge dette bak oss, sier han, og fortsetter:
– Jeg synes det er veldig rart at vi skal bruke så mye tid
og energi på ting som ikke utvikler kvaliteten på barnehagetilbudet.
Unntak for 47 barnehager
Etter departementets vurdering vil 32 barnehager eid av sokn
i Den norske kirke og 15 åpne barnehager bli omfattet av unntaksreglene de nå
ber Stortinget om å vedta.
Skulle det gjøres unntak for stiftelser, ideelle barnehager
og studentbarnehager, slik mange har tatt til orde for, ville det ifølge
departementet blitt opp mot 1000 unntak, litt avhengig av hvordan man
kategoriserer.
Det vil uthule reguleringen, og bryte med formålet med
kravet om at hver barnehage skal være et selvstendig rettssubjekt, mener departementet.
Nemlig et regelverk som sikrer transparens og innsyn i de private barnehagenes
økonomi, som finansieres av offentlige tilskudd og foreldrebetaling.
Departementet foreslår altså ikke å lovfeste et generelt
unntak for stiftelser, selveiende subjekter, ideelle barnehager eller samskipnader.
«Selv om et selveiende subjekt ikke kan ta ut utbytte, forhindrer ikke dette at
verdier og overskudd kan overføres på andre måter» hevdes det.
Søknadsordning?
Hos PBL (Private Barnehagers Landsforbund) beskriver
administrerende direktør Jørn-Tommy Schjelderup den foreslåtte
unntaksbestemmelsen som et slag i ansiktet til mange som i det lengste har
håpet på forståelse for at rettssubjekt-kravet står i veien for utvikling av
mangfold og kvalitet i sektoren.
– Åpningen for å få unntak blir så smal at bare et lite
antall barnehager slipper gjennom. Vi mener kravet om at hver barnehage skal
være et selvstendig rettssubjekt er like feil nå som da det ble innført. Innsyn
og transparens i sektoren kan ordnes på en mye mer smidig og rimelig måte, noe
også Kunnskapsdepartementet mente så sent som i 2021. Men subsidiært så har vi
i høringen i vinter bedt om unntak både for studentsamskipnader og alle typer
selveiende enheter, også stiftelser, sier han i en artikkel på PBLs nettsider.
– Slik vi tolker lovproposisjonen, vil disse ikke bli omfattet
av noe generelt unntak. Men dersom det med unntaksbestemmelsen opprettes en
søknadsordning, er det selvfølgelig ikke forbudt for noen å søke.
PS:Prop.
78 L, som Stortinget nå skal ta stilling til, inngår også forslag til ny §
14 a i barnehageloven, om private barnehager uten kommunalt tilskudd. Siden
ingen barnehager i dag driver uten kommunalt tilskudd, har ikke dette forslaget
noen praktiske konsekvenser per nå.
PPS: Denne lovproposisjonen følger opp deler av det
omfattende forslaget til endringer i barnehageloven som var på høring mellom november
og februar. Vurderingen av de øvrige elementene i høringsforslaget, kommer
trolig i løpet av første halvår 2025.
Lovforslaget
Forslag
til lov om endringer i barnehageloven (unntak fra kravet om selvstendig rettssubjekt og forbudet mot annen virksomhet m.m.)
I
I lov 17. juni 2005 nr. 64 om barnehager gjøres
følgende endringer:
§ 7 a tredje ledd skal lyde:
Første ledd gjelder ikke for åpne barnehagerog barnehageeiere som alene, sammen med nærstående eller selskap i samme konsern eier
a. ordinære barnehager med til sammen færre
enn tretti barn, eller
b. familiebarnehager med til sammen færre enn
ti barn.
§ 7 a nytt fjerde ledd skal lyde:
Departementet kan gi forskrift om unntak fra
kravet i første ledd i særlige tilfeller.
§ 7 b andre ledd skal lyde:
Første ledd gjelder ikke for barnehager som er
unntatt fra kravet om å være et selvstendig rettssubjekt etter § 7 a tredje ledd eller forskrift gitt i
medhold av § 7 a fjerde ledd.
Ny § 14 a skal lyde:
§ 14 a Private barnehager uten kommunalt tilskudd
Private barnehager som har fått vedtak om
godkjenning av barnehagedriften etter § 14, kan
drive privat barnehage uten kommunalt tilskudd
etter § 19. For disse barnehagene får §§ 7 a, 7 b, 17, kapittel V og § 56 ikke anvendelse.
§ 23 a tredje ledd skal lyde:
Første og andre ledd gjelder ikke for barnehager som er unntatt fra kravet om å være et selvstendig rettssubjekt etter § 7 a tredje ledd eller forskrift gitt i medhold av § 7 a fjerde ledd.
II
Loven gjelder fra den tiden Kongen bestemmer. De ulike bestemmelsene kan settes i kraft til forskjellig tid