I en årrekke har de arbeidet med tema knyttet til
likestilling og til rekruttering av menn til arbeid i barnehagen. Nå har Kari
Emilsen og Pia Friis gitt ut boken «Menn i barnehagen – hvorfor og hvordan?»,
sammen med Lene Kjeldsaas.
- Vi ser jo at gjennomsnittet fortsatt bare ligger 10
prosent menn i norske barnehager. Altså 90 prosent damer. Uten forkleinelse for
noen, så tenker jeg det bør være en målsetting å jobbe mot mer mangfoldig
sammensetning av personalet, sier Emilsen.
- Hensikten er å gi inspirasjon og «boost» til temaet. Vi
opplever ikke at det tas initiativ fra myndighetene, fordi det ikke foreligger
handlingsplaner lenger. Hvis man ikke gjør noe, skjer det ikke noe. Men man kan
faktisk gjøre ganske mye, sier Friis.
Noe man må brenne for
Boken beskrives som relativt kort, og «hands on». Med
henvisning til både kunnskapsgrunnlag og praktiske eksempler.
Forfatterne kjenner hverandre, og har samarbeidet om ulike
prosjekter før.
- Vi har det til felles at vi brenner for temaet. For dette
er et tema man må brenne for. Som sosiolog er jeg opptatt av hva det innebærer
for samfunnet vårt at barn møter både kvinner og menn i tidlig alder, sier
Emilsen.
Mer om forfatterne
Kari Emilsen er sosiolog og arbeider som dosent i samfunnsfag ved DMMH, hvor hun har undervist i mer enn 25 år. Hun har forsket på rekruttering av menn nasjonalt og internasjonalt, likestillingsarbeid i barnehagen og «små barns rett til beskyttelse» i et barnevernsperspektiv.
Pia Friis har arbeidet i barnehage i nær 40 år og skrev i 2006 et av rammeplanens temahefter om hvordan rekruttere og beholde menn. Hun jobber i Kanvas kompetanse, holder foredrag om barns seksualitet og forebygging av overgrep, og har skrevet boka «Barns seksualitet».
Lene Kjeldsaas har bakgrunn som pedagogisk leder og assisterende daglig leder, har jobbet med kvalitets- og kompetanseutvikling i Kanvas siden 2001, og er leder for Kanvas kompetanse.
Friis supplerer med et annet aspekt:
- Kjønnssammensetning påvirker arbeidsmiljø, og kvaliteten
på arbeidsmiljøet kan ha betydning for faglig arbeid i den lærende
organisasjonen som barnehagen skal være.
En personalgruppe av likesinnede, kan være komfortabel. Men samtidig
lite utviklende, med få meningsbrytninger.
Annonse
Kjønnsstereotypi-fella
Emilsen viser til forskning som tyder på at menn generelt er
mer fysisk aktiv med barna enn kvinner.
Friis trekker fram erfaringer fra praksisfeltet, hvor menn
sier de intuitivt forstår gutter bedre, fordi de har vært gutter selv. Betyr
det at de kan møte for eksempel slåsskamp-lek på en mer adekvat måte?
- Barnehagepersonalet bør speile samfunnet, representert ved
ulike mennesker. Med fare for å gå i kjønnsstereotypi-fella, så ønsker vi at
barn skal oppleve et mangfold. Med det sier jeg ikke at menn er sånn og kvinner
sånn. Poenget er at med menn i barnehagen, er sjansen for mangfold større, sier
Emilsen.
Og:
- Kanskje vil man, med et mer mangfoldig personale, som gjør
forskjellige ting og initierer ulike aktiviteter, kunne oppfylle omsorgsbehovet
på en mer nyansert måte.
Feminin og maskulin
Er det grunn til å skille mellom feminin omsorg og maskulin
omsorg? Finnes det en forskjell?
Det er spørsmål Friis mener at med fordel kunne vært stilt
og diskutert oftere i barnehagene. Det er også eksempel på en type refleksjoner
boka legger opp til.
- Jeg, som har jobbet med dette siden 80-tallet tror at det
fortsatt ligger en holdning der om at kvinner kan omsorg intuitivt – menn kan
det kanskje, sier Friis.
Selv drev hun pionervirksomhet da hun i 1996 gjennomførte et
prosjekt med en barnehageavdeling med utelukkende mannlige ansatte for å se om
menn jobbet forskjellig fra kvinner med barn, kollegaer og foreldre. Det skulle
bli starten på hennes engasjement for emnet.
- Min erfaring er at menn gir omsorg, men en annen omsorg.
Og jeg tror vi må tenke at menn er en like selvfølgelig del av den offentlige
omsorgen som kvinner, sier Friis nå.
På vegne av kjønnet
Så har selvfølgelig ulike menn, i likhet med kvinner, forskjellige
måter å være på.
I miljøer med stor ubalanse, kan imidlertid mindretallet
erfare å bli sett mindre som individ, og mer som representant for sitt kjønn. Eller
som Friis formulerer det:
‒ Har du en mann i barnehagen, representerer han
mannsrollen. Er det flere, kan de være den mannen de er.
Emilsen mener at barn har godt av å møte og erfare ulike mennesker
av alle kjønn. Men presiserer at boken ikke
presenterer ferdige oppskrifter, eller endelige svar på hva som er rett og
galt.
- Vi prøver å oppfordre til refleksjon. Barnehagen skal være
en arena hvor likestilling og likeverd skal komme til uttrykk. Og personalet
skal utvikle seg, minner hun om.
Et kompetanseutviklingsprosjekt om noe så nært som hvordan
man er sammen med barna, kan også handle om kjønn, påpeker sosiologen, som
gjerne skulle sett at enda flere gjennomførte slike.
Barn behandles ulikt
For situasjonsbeskrivelsen som gis i bokens sjette kapittel,
er ikke veldig oppløftende:
«Det er kjent for både politikere, bevilgende myndighet
og praksisfeltet at den skjeve kjønnsfordelingen vil få konsekvenser for både
samfunnet og den enkelte. En NOU fra 2019 (Stoltenbergutvalget)
varslet at kjønnsforskjeller i ulike ferdigheter hos barna er gjeldende før skolestart.
Det vises til at barnehagene ikke bidrar til å utjevne forskjellene, ettersom
ansatte jobber lite systematisk med kjønn og likestilling. Studier viser at
gutter og jenter behandles ulikt i barnehagen, selv ved lik atferd. Dette går
ut over voksenkontakt, trivsel og språkutvikling (…)»
Mens det på andre samfunnsområder nærmest tas for gitt at
begge kjønn er representert, er det i skole og barnehage slik at jo yngre barna
er, dess færre mannlige ansatte møter de.
Derfor er det på høy tid at rekruttering av menn til
barnehagesektoren settes på agendaen igjen, argumenterer forfatterne.
‒ Kan gjøre mye
Men hvorfor virker selv nøkterne ambisjoner for
kjønnsbalanse i barnehagesektoren så vanskelig å innfri? Og hvorfor siktes det
ikke høyere?
- I myndighetenes siste handlingsplan fra 2014 har målet
vært 20 prosent menn. Det får holde. Er det fordi vi skal være realistiske?
Fordi det ikke er mulig å få til mer? Jo, selvfølgelig kan vi det, svarer Friis
på sitt eget spørsmål.
- I Kanvas har vi målsetting om 30 prosent menn i
barnehagene. Da vi startet rekrutteringsarbeidet forankret vi det hos
arbeidsgiver og jobbet strategisk mot daglige ledere, med praktiske eksempler.
Veldig mange barnehager gikk raskt opp mot 25-30 prosent menn. Flere barnehager
i Kanvas har 50 prosent menn, og har hatt det i mange år. I disse barnehagene
kan det være tre menn på en avdeling uten at man problematiserer, slik man
heller ikke gjør når det er kun kvinner på en avdeling. Og her er vi litt ved
kjernen av hvorfor det går så tregt, tror jeg. Det henger igjen at vi fortsatt
er skeptiske. Selv om vi later som vi ikke er det, så er vi kanskje det likevel,
utdyper hun.
Forbi ansiennitetsprinsippet
Hvis vi ser internasjonalt på andelen menn i «early
childhood», er Norge tross alt en suksesshistorie, ifølge Emilsen. Men nå
begynner for eksempel Tyskland og en del andre land å puste oss i nakken.
- Årsaken kan være sammensatt. Det kan handle om
konjunkturer. På den annen side er det litt rart at vi fortsatt nærmest står på
stedet hvil, etter de handlingsplanene vi tross alt har hatt, sier hun.
Sikkert er det at styrere og daglige ledere spiller en
rolle. De som tilsetter i barnehagene, er portvoktere.
- Vi vet at det er lettere å ansette en som er lik en selv.
En som man syns at passer inn. Derfor får man ofte en alders- og kjønnshomogen
personalgruppe. Men det går an å ansette en ung, uerfaren mann i stedet for en
kvinnelig assistent med fem års erfaring. Det har jeg gjort. Tatt sjansen. Tenkt
at «dette er et barnehageemne». Men da må du forbi ansiennitet som
ansettelseskriterium, sier Friis.
- Mange menn har naturlig nok kortere ansiennitet enn
kvinner fordi de ofte ikke blir ansatt. Hvordan skal vi få flere menn i
barnehagene hvis vi ikke kan gå forbi ansiennitetskravet i noen sammenhenger?
En styrer må alltid vurdere: «hva slags ansatt trenger min barnehage nå?»
Betimelige spørsmål
Emilsen underviser om likestilling og likeverd for studenter,
og har kontakt med praksisfeltet i ulike sammenhenger. Hun opplever at det er
blitt mindre oppmerksomhet om betydningen av kjønn.
- Det er kanskje blitt litt politisk ukorrekt? Vi er opptatt
av ikke å gå i kjønnsstereotypi-fella. «Nei, hos oss er vi ikke opptatt av
kjønn. Vi er opptatt av egenskaper og individer.» Men kjønn har faktisk en betydning
i barnehagen. Og det tenker jeg at det er viktig å snakke om.
Til slutt i boka, har forfatterne samlet et knippe «betimelige
spørsmål». Ment for å sette ting på spissen, røske opp, og kanskje til og med
provosere litt. Som:
Hvorfor er det ikke et mål om 50 prosent menn, slik at vi
kan oppnå en reell kjønnsbalanse? Hvorfor problematiserer ikke ansatte i større
grad at barn som oftest møter kvinner i offentlig barneomsorg? Hvorfor tillates
det at barnehagene ikke oppfyller rammeplanens krav om likestilling? Hvorfor er
det ikke mer debatt om mulige årsaker til at så få menn velger å arbeide i
barnehagen?