DEBATT
Det er et problem når gutter blir berømmet for sitt «naturlige talent» når de lykkes med matte, mens jenter blir priset for sitt «harde arbeid», skriver Sidra Jamal Ahmed.
Illustrasjonsfoto: Getty images
Nå må vi bryte den uheldige trenden med å undervurdere jenter
Hvordan kan vi forvente å oppdra jenter til å bli sterke, selvstendige og trygge individer når vi konstant nedvurderer dem på alle områder?
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Det er en påstand som har vedvart i
generasjoner: Gutter er bedre i matte enn jenter. Gutter er smartere, og det er
flere gutter som velger naturvitenskapelige utdanninger enn jenter.
Men er
dette virkelig tilfellet?
Forskning har vist gang på gang at det ikke finnes
medfødte forskjeller i matematisk evne basert på kjønn. Likevel har denne
stereotype oppfatningen vedvart, og det har konsekvenser.
Når samfunnet fortsetter å insistere
på at gutter er bedre i matte, blir jenter ofte undervurdert og
underrepresentert innenfor feltet. Dette fører til et selvoppfyllende syn der
jenter kan mangle selvtillit og interesse for matte. Ikke fordi de ikke er
kapable, men fordi de hele tiden blir fortalt at de ikke er det.
Hvordan
kan vi forvente å oppdra jenter til å bli sterke, selvstendige og trygge
individer når vi konstant nedvurderer dem på alle områder?
Kjønnsstereotyper i
barnehagen og videre
I barnehagens trygge rom begynner grunnlaget for en fremtidig samfunnsforståelse å ta form. Dessverre, altfor
ofte, blir barn introdusert for kjønnsstereotyper som begrenser deres potensial
og muligheter. Det er på tide å revolusjonere denne praksisen fra
barnehagealderen av.
Når ansatte i barnehagen, som er
rollemodeller for våre barn, gir uttrykk for slike stereotypiske oppfatninger som at «jenter er
ikke så flinke i matte», sender de en skadelig beskjed om hva som forventes av
hvert kjønn. Denne holdningen forplanter seg gjennom hele utdanningssystemet
og samfunnet ellers.
Det er på tide å bryte denne vanen.
Når
jenter løper inne, får de ofte høre: «Kan ikke du sette deg ned og leke med
dukkehuset, tegne eller perle?». Når gutter løper inne, sies det gjerne: «Han må ut
for å få ut energien sin». Mange har fremdeles en oppfatning av at mens gutter trenger å være fysisk aktive,
skal jenter være rolige, sitte pent på en stol og drive med rolige leker.
Det er et problem når gutter blir
berømmet for sitt «naturlige talent» når de lykkes med matte, mens jenter blir
priset for sitt «harde arbeid». Slike kommentarer understreker de stereotype
oppfatningene om kjønn og evner, og begrenser barns muligheter til å utforske
sitt fulle potensial uavhengig av kjønn.
«Alltid vært sånn»
Da jeg hadde praksis deltok jeg
i et av avdelingsmøtene, der vi skulle diskutere de ulike barna i gruppen. Jeg
åpnet samtale om en spesifikk jente, og hvordan vi kunne oppmuntre henne til å
være mer aktiv utendørs og forbedre hennes telleferdigheter.
Det var da min
praksislærer kom med en kommentar som virkelig sjokkerte meg:
«Det er ingen
vits, jenter er uansett ikke flinke til matte eller fysisk aktiviteter.»
Jeg
ble nærmest lamslått. Jeg kunne ikke la være å spørre: «Finnes det forskning
som underbygger dette? Og hvorfor må vi stadig nedvurdere jenter?» Svaret jeg
fikk var enkelt: «Det har alltid vært sånn, fra generasjon til generasjon».
Da
svarte jeg praksislæreren med en fast stemme og sa «at tiden nå er inne for å
bryte den nedverdigende trenden som sier at «gutter er bedre enn jenter i matte
og fysisk aktiviteter», fordi det rett og slett ikke stemmer. Vi må endre vår
oppfatning av jenter, for denne oppfatningen begrenser ikke bare deres
muligheter, men undervurderer også deres evne. Det er på tide å innse at hvert
barn besitter unike talenter som fortjener å bli oppmuntret og verdsatt,
uavhengig av deres kjønn.
Karen Barad, en anerkjent fysiker,
påpeker i boken «Hvordan bli matematisk?» at læring og identitetsdannelse er uløselig.
Dette betyr at når barn opplever positiv støtte og oppmuntring i sine
læringsprosesser, styrker de ikke bare sine ferdigheter, men også sin identitet
som lærende individer
Det er på tide å skape et
inkluderende læringsmiljø der barn oppmuntres til å utforske sine interesser og
evner uten frykt for å bli dømt basert på kjønn. Barnehagen er det perfekte
stedet å starte denne endringsprosessen, ved å utfordre kjønnsstereotypiene og
oppmuntre til en kultur som verdsetter mangfold og individuell utvikling.
Er gutter medfødt
matteevner?
Forskning indikerer at mange jenter
mister interessen for matematikk i løpet av tenårene, og dette samtidig som de
går gjennom puberteten.
Hva kan være årsaken til denne trenden? Er det fordi
gutter er smartere? Ofte kan årsaken til dette fenomenet spores tilbake til en
tendens hvor jenter blir oppmuntret til å tro at de ikke er flinke i
matematikk.
De kan ofte bli fortalt av autoriteter at gutter er bedre enn
jenter når det gjelder matematikk. Et vanlig utsagn er: «Jeg er ikke
mattemenneske».
Professor Annica Dahlströms
hevder at menn generelt er bedre enn kvinner når det gjelder abstrakt
matematisk tenkning, som for eksempel i sjakk. Hun argumenterer for at menn har
en tendens til å tenke mer abstrakt, mens kvinner har en mer praktisk
tilnærming. Likevel, ifølge andre forskere, er det vanskelig å konkludere med
biologiske forskjeller utelukkende basert på tester. Mye av individets evner og
preferanser kan være resultatet av miljøpåvirkning og repetert adferd.
Det er faktisk ingen biologiske
forskjeller mellom kjønnene når det kommer til matematiske ferdigheter og
resultater. En stor amerikansk studie fra 2008 avviser den vedvarende myten om
at gutter har en naturlig fordel når det gjelder matematikk sammenlignet med
jenter. Men: Dersom et barn opplever negative opplevelser i et bestemt fagområde,
kan dette føre til aversjon senere i livet.
Hvordan fjerne kjønnsstereotypene?
Det er på tide å bryte ned disse
kjønnsstereotype barrierene og gi alle barn like muligheter til å utforske og
utvikle sine matematiske evner. Det handler ikke om å benekte eventuelle
individuelle forskjeller, men heller om å skape et miljø der kjønn ikke er en
begrensning for ens potensial.
Ved å
oppmuntre jenter til å forfølge sin interesse for matte og ved å avvise ideen
om at gutter er overlegne, kan vi skape et mer inkluderende og mangfoldig
matematisk fellesskap. Det er på tide å bryte fri fra kjønnsstereotypiene og la
alle få muligheten.
La oss sammen ta det første skrittet
mot å bryte ned disse barrierene og bygge en fremtid der alle barn har like
muligheter til å utfolde sitt fulle potensial, uavhengig av kjønn.
Kilde
Palmer, A. (2012). Hvordan blir man matematisk: Å skape nye
relasjoner til matematikk og kjønn i arbeidet med yngre barn. Fagbokforlaget.