DEBATT
Fredrik Valmestadrød skriver om barnehagenes bruk av sosiale medier.
Foto: Getty images / privat
Barnehage-PR i GDPR
«Så fint at vi kan vise Per så frank og så fri, sier vi, og samtidig støtte opp under barnehagens markedsføringsstrategi.»
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Over glossende filtre, krystallklare
skjermer og i up-beat musikalsk forfengelighet, ser vi barnehagebarn som lever
ut sin hverdag i metasfærisk herlighet. Det forløses av et hjertetikker, et stjernefjes
som entusiastisk kikker og bestemødres overøsende replikker. Tommel opp og
«Herregud så koselig, se barna leker så fint, MÅ dele det på fjesboka. En.
Gang. Til.»
Dette er barnehagen god på, Instagram, Facebook og portalen, så
pent og pyntelig, akkurat etter malen. Ja, så fint at vi kan vise Per så frank
og så fri, sier vi, og samtidig støtte opp under barnehagens
markedsføringsstrategi.
Da er det viktig at
barnehagelæreren har telefonen parat og ikke går glipp av blinkskuddet. Eller... kanskje man bare bilde-orkestrerer? For det er ganske ork og tidkrevende å både
være barnas advokat og også barnehagebedrift-influenser.
Men hvordan var det egentlig igjen,
er ikke telefonen en distraksjon fra profesjonen?
«Mobilforbud, dette er dagens
viktigste møte» står klistret på porten og «Vent litt Per, vi skal leke i
klatrestativet straks, skal bare ta et bilde til insta» - eller fjorten?
Deretter må man skrive ledeteksten, vise at man har det gøy, sensurere noen
ansikter og bruke riktige emneknagger så vi når større brukermasser:
#Barnehage, #BarnehageLivet, #Lek, #Gøy, #HvaVarDetteMedProfesjonIgjen? #LedigeBarnehagePlasser.
Selvfølgelig alt ut fra bedriftens
direktiv: Vi må vise hvor god barnehagen er, vi gjør så mye bra og det må
foreldrene oppdage. Og en liten fotnote bare, men vi trenger flere søkere i
hovedopptaket. Foreldrene er potensielle kunder må du forstå, 99% offentlig
finansiert plass og fotoshoot for at driften skal bestå. Personvern har vi også
tenkt på. Det er viktig å spørre barnet om samtykke først. Lille Lise på to år
sa «Ja» og så sa hun «Leke, bæsj, tørst». Hun er såpass kompetent at hun vet om internettets bør, er det så farlig med dette privatlivet nå lenger, for det var
jo før.
Derfor tar vi valget for deg, eller, barnet er kompetent, du samtykket
jo og foreldrene dine krysset av i boksen. Det må jo bety at du vil oppleve og
forstå din barnehage-instakarriere som like kult når du en gang blir voksen.
Men tilbake til barnehage-influ... Nei, altså, barnehagelæreren.
Vet dere hva: «Hysj, hysj», noen ganger kan dere jo bruke
deres personlige telefon, fordi i denne bedriften forfekter vi kvalitet av den
høyest sorten, men vi kan ikke erstatte avdelingstelefonen fra 2014 med
halvknust skjerm og sandkasse i ladeporten.
Dessuten tar den dårlige bilder.
Så
det betyr: Husk å slette fra strømmen, fra skyen, fra alle tenkelige steder- og
tenk personvern, personvern, personvern, og samtidig konsept, konsept, konsept.
«Hvorfor?» spør du. Det er jo det som selger. OG det har i tillegg monumental
betydning for hvilken barnehage foreldrene velger. Gjennom sosiale medier vil
vi at de skal se hvordan vi har det og komme på besøk, for å se på alle
barnehagebarna som bor i samme strøk.
Men nok om dette!
Jeg skal ta et
bilde nå, av Jens, Anne og Pål som klatrer i et tre, prøve å støtte utforskning
og passe på at de ikke faller ned. Samtidig må jeg huske på at mobilbruk ikke
er i barnehagens dimensjon, men at jeg fint kan ta bilder til alskens formål så
lenge vi kaller det dokumentasjon.