«Barn vil få et langt bedre barnehagetilbud dersom alle ansatte kan bruke arbeidstiden sin til å være sammen med barna fremfor å lage/tilberede mat, bestille varer, vaske opp også videre» skriver artikkelforfatteren.Foto: Ankertunet barnehage
Barnehagedagen 2023 – vi har et viktig budskap om bemanning!
«Slik bemanningsnormen er i barnehager i dag, så kan vi umulig si at bemanningen er tilstrekkelig» skriver Elisabeth Solli Bandlien.
ElisabethSolli Bandlienstyrer i Ankertunet barnehage
PublisertSist oppdatert
Annonse
Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
14. mars er det barnehagedagen, som i år heter «liten og
stor», hvor betydningen av nok ansatte i barnehagene er en del av budskapet. Dette
er et sterkt politisk budskap, som det er på tide at blir sett, hørt og
imøtekommet.
Alle vi som jobber i barnehagene i dette landet er svært
glade for at forventningene og kravene til kvaliteten i barnehagene har økt de
siste årene, og at det fortsatt blir løftet frem som svært viktig. Det gjør oss
bevisst på hvilken kvalitetsforskjell det kan være på barnehager, alt etter
hvor kompetente de ansatte er og hvordan ansattes kompetanse blir brukt.
Forskning viser at barn som stimuleres og støttes av voksne, og barn som i
barnehagen har ansatte tett på hele dagen, vil både raskere og bedre utvikle
språket sitt, bli mer sosialt kompetent, bli tryggere som barn, kunne lettere
opprette og bli i relasjoner, bli mer reflektert og tenkende; rett og slett
utvikle det som er grunnlaget for å bli et helt menneske.
Barnehagen er en del av
(ut)danningsløpet til barn, og vi mener at vi som jobber i barnehagen, både
barnehagelærere og barne- og ungdomsarbeidere, må sammenligne oss med lærerne i
skolen. Vår jobb er å være sammen med barna og skape en arena hvor barna lærer
og utvikler seg – slik lærere gjør i undervisningen på skolen. Og vi gjør dette
i alle situasjoner; i aktiviteter, i leken, i kommunikasjon, gjennom omsorg,
samspill, under måltider, i påkledning – ja, hele dagen!
Grunnbemanning og ansattes faktiske tilstedeværelse
- et merkelig regnestykke
Én ansatt per henholdsvis tre barn
under 3 år og seks barn over 3 år er barnehagens grunnbemanning. På en avdeling
med 18 barn som er tre til seks år, er det tre ansatte - som her blir mitt
eksempel:
Barnehagen holder åpent 10 timer per
dag, ansattes arbeidstid er 8 timer. I løpet av åpningstiden er alle tre
ansatte på jobb samtidig i kun 6 av disse 10 timene. I tillegg må de tre
ansatte utføre mange andre oppgaver i løpet av en arbeidsdag som ikke er å være
sammen med barn! Barnehagelæreren har 50 minutter planleggingstid per
dag (fire timer per uke), i snitt brukes det daglig omtrent en time til
møtevirksomhet (i form av møtedeltagelse eller bistand på andre avdelinger som
skal ha møter). En time går gjerne med til forberedelser og etterarbeid
i forbindelse med måltider, og det skal avvikles pauser, totalt 1,5 timer
på tre ansatte. Da blir det ikke mye tid igjen hvor alle tre ansatte er
til stede i barnegruppa samtidig.
I dette regnestykket er det
selvfølgelig noen variabler, men virkeligheten inneholder også sykefravær og
mangel på (egnede) vikarer!
Hvordan kan vi med dette regnestykket
si at tre ansatte er normen?
Det å forberede, servere, rydde og
vaske etter tre måltider for 80-170 mennesker (alt etter hvor stor barnehagen
er), er svært tidkrevende, og er ikke en del av det pedagogiske innholdet eller
det som sørger for barns danning.
Annonse
Og siden vi bør og skal sammenligne
oss med skolens lærere; når sier en lærer til klassen sin: «Jeg kommer snart
tilbake, jeg skal bare sette på en oppvaskmaskin»? Heldigvis aldri, og det
samme bør gjelde for oss som er barnehagelærere og barne- og ungdomsarbeidere.
Vi vet at flere kommuner i Norge har prosjekter med økt
grunnbemanning og/eller bemanning til kjøkkentjeneste/kokk. Barn vil få et
langt bedre barnehagetilbud dersom alle ansatte kan bruke arbeidstiden sin til
å være sammen med barna fremfor å lage/tilberede mat, bestille varer, vaske opp
også videre.
I inneværende barnehageår har alle
kommunale barnehager i Eidsvoll fått én time ressurs til kjøkken, merkantilt
eller annet utenompedagogisk arbeid, som vi setter stor pris. Men dette monner
dessverre altfor lite.
Kvalitet i barnehagene – krav og forventninger er ikke i
samsvar med realiteten
Det er både forebyggende og utviklende for barn «her og nå»,
men også på lang sikt at ansatte med sin tilstedeværelse bruker sin
barnehagefaglige kompetanse og støtte i barns lek. Vi kan alltid sørge for å være
sammen med barn og påse at alle får mat og stell, omsorg og tid og rom for
å leke. Men det er ikke tilstrekkelig og godt nok for at barn skal
støttes i sin språkutvikling, bli veiledet i samspill, få hjelp til å velge gode
strategier i lek og sosialt, få individuell tilrettelegging, bli skjermet
og/eller få en pause. Om vi skal ivareta alle barns individuelle behov og
barnegruppas sammensatte behov, kreves det tilstrekkelig bemanning. Og
slik bemanningsnormen er i barnehager i dag, så kan vi umulig si at det er
tilstrekkelig.
I tillegg til en utilstrekkelig grunnbemanning er det høyt
sykefravær i barnehagene. Og med dette følger det mange utfordringer, for eksempel
i forbindelse med gjennomføring av møtevirksomhet og barnehagelærerens
planleggingstid, aktiviteter, turer, oppfølging av enkeltbarn og barnegruppa.
Det er svært krevende og frustrerende å være pedagogisk leder og måtte velge
mellom enten planleggingstid for å imøtekomme kravet om faglig
utviklingsarbeid, eller forberede en (vanskelig og sårbar) samtale med
foreldre og/eller lage gode forutsigbare planer/metodikk for gruppa
eller barn som har behov for ekstra støtte. Det er barnas grunnleggende og «her
og nå»-behov som kommer først! Og da blir det pedagogiske opplegget (ofte)
laget på sparket, planleggingsmøter vedrørende fag og aktiviteter blir ikke
gjennomført, og opplæring i og bruk av nye dataprogrammer og -systemer er utopi
å få til! Det at barnehagelærerne kjenner på utilstrekkelighet er ikke en
overdrivelse.
En
god barndom varer hele livet. Å bidra til at alle barn får en god start er det
viktigste vi kan gjøre som samfunn. Barn som vet hvordan de kan få venner og
beholde venner, har trygghet og sosial kompetanse med seg resten av livet. En
god kvalitetsbarnehage kan gi alle barn like muligheter og bidra til å utjevne
sosial ulikhet.
Barnehagen
er første frivillige trinn i et langt utdanningsløp og skal gi barn en god
start, uavhengig av bakgrunn og behov. Tidlig innsats og tilpasning av
barnehagetilbudet til hvert enkelt barns behov er en sentral del av barnehagens
oppdrag.
KIB (kvalitet i barnehagen) er en modell og et kvalitetssystem
som skal sørge for at alle barnehager i Norge har tilnærmet samme kvalitet, og
sier:
Barnehagen er første trinn i et langt
utdanningsløp og skal gi barn en god start, uavhengig av bakgrunn og behov.
Gode barnehager er positive for barns språklige,
kognitive og sosiale utvikling, og er viktig for å utjevne sosiale ulikheter.
I løpet av årene i barnehagen gjennomgår barn en
stor utvikling, og hjernens formbarhet er særlig stor de første tre årene.
Barnehager av høy kvalitet kan ha positiv effekt
som varer hele livet.
Barnehagelærerne og øvrige ansatte i barnehagene våre sørger jevnt
over for god kvalitet i sitt daglige arbeid med barna, jamfør barnehagenes
samfunnsoppdrag beskrevet over. Foreldrene er også tilfredse, hvilket fremgår av
nasjonale undersøkelser og kartlegginger lokalt. Men dette er på tross av
dagens bemanningsnorm og på bekostning av viktige oppgaver som
tilsidesettes eller blir gjort halvveis. Dette skaper ugunstige arbeidsforhold
for barnehagelærerne, som opplever å ikke strekke til i en arbeidshverdag med
generelt høyt stressnivå.
Manglende ressurser er ikke bærekraftig over tid, det
pedagogiske tilbudet blir skadelidende og det blir uholdbart for
barnehagelærerne å stå i dette over år. Skal vi beholde og rekruttere nye og
flere barnehagelærere, så må forutsetningene endres slik at vi kan gjøre jobben
vår på en god og adekvat måte.
Til det trenger vi kompetente, men også langt flere ansatte i
barnehagene!
Om Barnehagedagen 2023:
Det er Utdanningsforbundet, Fagforbundet og Foreldreutvalget
for barnehager (FUB) som står bak Barnehagedagen.
Dagen markeres i mars hvert år, med fokus på ulike temaer.
Formålet er å synliggjøre hva barna får oppleve, erfare og lære i barnehagen.
Barnehagedagen 2023 arrangeres 14. mars.
Årets markering setter søkelys på betydningen av flere
ansatte i barnehagen, under fanen «Liten og stor».
Mandag 13. mars inviterer Utdanningsforbundet, Fagforbundet
og FUB til kveldsseminar i Lærernes hus med bemanning som tema. Seminaret kan også følges digitalt.