Vinn en forfatter på Barnehagedagen!
– «Les høyt for oss!» er slagordet for Barnehagedagen 2016 1. mars.
Barnehagedagen 2016 handler om høytlesing og nå kan din barnehage vinne forfatteren av «Bukkene Bruse på badeland».
– Vi håper så mange som mulig benytter anledningen 1. mars til å løfte fram og synliggjøre betydningen av språk og lesing fra barna er små. Å lese for og med barna er viktig for all videre læring, og det styrker relasjonene mellom barnet og den voksne, sier FUB-leder Marie Skinstad-Jansen.
En av barnehagens kjerneområder er å støtte barns språkutvikling. Det er mange forventninger til barnehagens arbeid på dette området. Regjeringen har varslet at barnehagens arbeid med språk vil få stor plass i ny stortingsmelding som ventes våren 2016.
Vinn en forfatter!
Årets barnehagedag handler da også om lesing og nå kan alle barnehager som bestiller materiell til Barnehagedagen 2016, være med i trekningen om å vinne et besøk med høytlesing av barnebokforfatter Bjørn F. Rørvik i uke 21. Rørvik har blant annet skrevet de kjente bøkene om «Bukkene bruse på badeland» og "Bukkene bruse vender tilbake", som begge er illustrert av Gry Moursund.
Det er laget to plakater som barnehagene kan bruke for å markere Barnehagedagen. Den ene er en arrangementsplakat som har plass til å legge inn tekst om eget arrangement. Den andre er en plakat med en fin ramme som kan brukes til å lage barnas egne lesetips.
Bestillingsfristen for materiell er 19. februar 2016 og vinneren av forfatterbesøket annonseres på selve Barnehagedagen.
- LES OGSÅ: Godt norsk er ikke nødvendigvis godt nok for barnehagen.
- LES OGSÅ: Undring i praksis.
Samarbeider med Lesesenteret
Med slagordet «Les høyt for oss!» markeres Barnehagedagen i år 1. mars. Tema er barnehagenes arbeid med å sikre barna en god språkutvikling med særlig vekt på å lese høyt for og med barna.
Det er Fagforbundet, Utdanningsforbundet og FUB som hvert år samarbeider om Barnehagedagen.
I år samarbeider Barnehagedagen også med Lesesenteret. Senteret har god kompetanse om barns leseutvikling, og lager ressurser som blant annet barnehagene kan jobbe med.
– Å bli lest for og med i barnehagen spiller inn på ordforrådet, formidlingsevnen, felles kulturell referanseramme og det vekker også et behov hos barnet for å lese flere gode bøker, sier Trude Hole fra Lesesenteret.
Les mer om Barnehagedagen her.
Forslag til arrangement på Barnehagedagen 1. mars:
- Inviter kommunepolitikere, eiere av barnehagen og foreldre til utstilling eller en leseopplevelse i barnehagen.
- En idé er at noen inviteres til å lese høyt for barna. For eksempel ordføreren eller en forfatter. For å gjøre det ekstra morsomt kan den som leser stå på en høyde. For eksempel på en stige eller et tak. (Lese høyt for barna!).
- Overrekke en bok som dere har laget sammen med barna for eksempel til ordfører i kommunene, barnehage-/oppvekstadministrasjonen og/eller til foreldrene.
- Ta med en gruppe barn og dra på besøk til rådhuset, hvor barna får treffe politikere eller gå på besøk til barnehageeier.
- Presenter sammen med barna en bok eller bilder /film fra barnehagens arbeid med språk og lesing. Fortell hva barnehagen arbeider med og hvorfor:
- Hva får barna ut av bok- og leseaktivitetene?
- Hvorfor gjør barnehagen det på akkurat denne måten? - Dokumenter og vis fram det pedagogiske arbeidet og kunnskapen.