Ine Larsen Måneby er universitetslektor i drama ved UiS.

– Leken bor i oss alle

– Vi må ta oss selv – og hverandre – på alvor som lekende mennesker, sier universitetslektor Ine Larsen Måneby.

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag 11. mars markeres Barnehagedagen 2025 under slagordet «La leken leve!».

Som oppvarming til den store dagen inviterte Foreldreutvalget for barnehager (FUB), Utdanningsforbundet og Fagforbundet i forrige uke til inspirasjonsseminar i Stavanger. Tema var selvsagt lek.

Homo ludens

Blant foredragsholderne var Ine Larsen Måneby, som er universitetslektor i drama ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved Universitetet i Stavanger. Hun snakket blant annet om lekenhet i hverdagen:

Homo ludens – det lekende mennesket! Kulturhistorikeren Johan Huizinga løftet frem dette begrepet for å sette ord på og peke ut lekenheten hos mennesket.

– Merk at det ikke er snakk om lekenhet hos barn eller det lekende barnet, men det lekende mennesket – for leken bor i oss alle, sier Måneby.

Hvordan denne lekenheten kommer til uttrykk og hvor god kontakt vi har med den, vil imidlertid variere, påpeker hun.

– Se for deg at du er på fest og så kommer favorittsangen din på. Du får så lyst til å danse og hiver deg ut på gulvet. Andre hiver seg med, og du kjenner at du bare er i det – i flytsonen. Den drivkraften som er der og det samspillet som skjer, det er ekte lekende mennesker, sier Måneby.

– Å bli berørt av en film eller en teaterforestilling, å bli provosert av dommeren som dømmer feil på en fotballkamp, å bli grepet av allsangen blant publikum når du er på konsert, den følelsen er også det lekende mennesket, fortsetter hun.

– En gave

Det lekende mennesket er ikke alltid like synlig, minner Måneby om. Hun trekker frem et eksempel på lekenhet som kan være vanskelig å få øye på utenifra:

En liten jente sitter ved et bord med en kortstokk. Hun har delt kortene inn etter symbolene: Spar, kløver, ruter og hjerter. Konge, dronning og knekt er sentrert i de ulike kategoriene og flyttes litt rundt på bordet. Ved første blikk kan det se ut som en kabal som legges, men denne kabalen er i så fall ikke gjenkjennelig. Og den ser i hvert fall ikke ut til å bli ferdig. Kortene forflyttes litt etter litt. Sånn holder det på en god stund.

– Den lille jenta var meg. Til jul hadde jeg fått en kortstokk, med rød bakgrunn og Ine skrevet i gullskrift. Jeg fikk et enormt eierforhold til denne kortstokken. Den skulle være med over alt, forteller Måneby.

– Jeg vet ikke om det var av kjedsomhet eller at jeg allerede hadde begynt å fabulere, men ved bordet begynte jeg å bygge ut en historie med fire kongeriker. Spar konge med spar prinsesse og prins, ruter konge med ruter prinsesse og prins, og så videre. Jeg satt stille og lekte med disse kortene, lenge. Utenifra kunne man ikke se den store verdenen jeg befant meg i, men for meg var disse bildene utrolig klare. Jeg husker fortsatt historien i dag.

– Grunnen til at jeg forteller dette er for å gi et bilde av hvilken enorm gave det er å kunne fantasere, fabulere og forestille seg – å bygge opp en slik fiktiv verden, sier Måneby under seminaret.

Men denne gaven kommer ikke av seg selv, påpeker hun.

– Den må prioriteres, stimuleres og øves opp.

– Hvordan kan barnehageansatte bidra til dette?

– Fantasi og forestillingsevne kan utvikles så lenge vi lever, det er altså noe som må stimuleres og holdes fast ved gjennom barndommen og videre i livet. Det finnes ulike teknikker og øvelser som kan stimulere dette, den mest naturlige arenaen vil nok være i leken. De estetiske fagene bygger på og innehar mange av de samme prinsippene som man finner i lek, så det å gi plass til estetiske opplevelser og erfaringer i barnehagehverdagen vil også være viktige bidrag, sier Måneby.

– Må legge fra deg kontrollen

Måneby er utdannet barnehagelærer og har tidligere jobbet som pedagogisk leder. Da var hun opptatt av å delta i leken.

– For virkelig å forstå lekens egenverdi for barnet, må vi oppleve hvilken verdi den kan ha for oss selv. Lekens egenverdi kan ikke beskrives, den må erfares. Og da har man ikke annet å gjøre enn å bli med på leken! sier hun.

Ikke alle føler seg like komfortable med å kaste seg ut i lek.

– Komiker John Cleese har sagt at for å være kreativ, må du være lekende. Og det han legger i lekende, er at du må legge fra deg kontrollen, du må legge fra deg frykten for å feile og du må legge fra deg behovet for å holde deg til logikk og fakta. Det tror jeg vi voksne kan synes er vanskelig av og til. Ungene derimot, tror jeg ikke tenker over det et sekund, sier Måneby.

«Du er bare sånn, du»

Forskning på ansattes forhold til lek og drama i barnehagen, finner ulike årsaker til at enkelte ikke involverer seg i lek, opplyser Måneby.

– Det kan blant annet skyldes mangel på kunnskap, eller at det er behov for mer trygghet – altså at de ansatte må kjenne seg trygge på hverandre for å tørre å hengi seg til leken. Det kan også henge sammen med personlighet, sier hun.

– For de av oss som har lekenheten tydelig fremme i oss, kan det oppleves litt fornærmende når noen sier: «Du er bare sånn, du». Nei, tenker jeg da. Dette koster mye for meg. Det er et valg jeg tar. Jeg er bevisst på hvordan min lekenhet kan komme frem for å være en rollemodell for andre voksne, men også for å være sammen med barn i leken fordi jeg synes det er så viktig.

Øvelse gjør mester – også når det gjelder lek, påpeker hun.

– Men da må vi sette lek høyt på agendaen vår. Vi må gå inn i oss selv og ta noen valg, være bevisste på vår egen lekenhet.

– Man kan søke mer kunnskap om lek, tips og triks, oppskrifter og opplegg, men til syvende og sist må man gå inn i seg selv og finne motet til å la lekenheten komme frem. Oppriktig glede i å være et lekende menneske, er en god start, sier Måneby.

– Hvordan kan ledere legge til rette for at ansatte kan ta mer aktivt del i leken?

– Ansett flere dramapedagoger i barnehagen! Eller inviter dramapedagoger til personalarbeid. Dramapedagogikken bygger i stor grad på menneskets behov for å leke, og byr på ulike uttrykksformer som kan ivareta mange variasjoner i personlighet og lekenhet. Fra store, dramatiske uttrykk til den indre fantasiverdenen.

– Føler meg modig

Måneby innrømmer at også hun kan synes det er litt skummelt å hengi seg fullt og helt til lek når andre voksne ser på:

– Jeg føler meg modig når jeg er i intens lek med barn, når jeg er et monster eller en heks, og virkelig hengir meg til leken med andre voksne til stede. Jeg gjør det likevel fordi jeg har tatt et valg om å være lekende, og det står jeg for.

– Det sies at i leken øver barn på livet. Kan vi voksne øve på å ta leken tilbake til livet? Vi må ta oss selv – og hverandre – på alvor som lekende mennesker, sier Måneby.

Powered by Labrador CMS