KRONIKK

Oppdag barnas magiske verden, hvor tid og sted forsvinner!
«Når man er i lek, er man i flyt» skriver pedagogene i Fyllpå barnehage.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
11. mars markeres Barnehagedagen over hele landet, og i år er temaet «La leken leve!».
Leken er det som best beskriver den norske barnehagens egenart. Å gi tid til lek, er noe av det viktigste personalet i en barnehage kan gjøre.
Leken er barns egne måte å lære på. Gjennom leken lærer barna livets spilleregler og det er GØY å leke.
Barns rett til lek
Det er nedfelt i FNs barnekonvensjon at alle barn har rett til å leke.
Målet vårt i Fyllpå barnehage er at de ansatte skal ha kunnskap om barns rett til lek, lekens betydning og lekens egenverdi. Barn er lekende mennesker. Det er gjennom leken barna forstår og utforsker verden. De leker ut inntrykk og opplevelser som de får ute i samfunnet eller hjemme (Melvold, 2019, s. 268-269).
Barna utrykker seg gjennom leken. Eksempler på dette kan være en ferietur til Tyrkia hvor alle pakker kofferten, kjører fly og bader når man er fremme. Eller de kan leke frisør, bibliotek, dansetrening eller noe de har sett på TV.
Barn leker fordi det er meningsfullt for dem og derfor gir vi mye plass til den frie og spontane leken.
«Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur»
(Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 20)
Et lite innblikk
Inne på avdelingen er det mye lyd. I en krok har fire jenter satt opp madrasser. De har laget hus, sier de. Her leker de familie. Huset er innredet med bøker. Grønne kasser brukes som bord, og bordet er dekket på med koppestell og pyntet med noen planter. Langs veggen står det fire stoler og på hver av stolene står det en kopp. På to av stolene sitter det dukker. Jentene har på høyhælte sko og reiser litt til og fra huset. «Klikk-klakk» sier det i gulvet når de går rundt.
Det sitter noen barn ved tegnebordet og lager papirfly. To av dem lager en blink de skal henge opp på veggen for å kaste papirflyene på senere. De sitter konsentrert og samarbeider om å fargelegge blinken mens de prater sammen om hvor den skal henge.
I andre enden av rommet sitter det tre gutter og bygger med magneter og plus-plus. De har laget hus til monsteret, roboten og løven. De veksler mellom lek hvor figurene sloss, og å prate sammen. Da blir de enige om hvor badet skal være og planlegger at det må bli stort nok sånn at alle figurene får plass der.
Inni kuben sitter det to barn og «leser bok». De har tatt med seg to stoler inn, sitter ved siden av hverandre og har lagt boka åpen på pulten foran seg. Kuben er dekket til med tepper så de to sitter ganske skjermet der inne. Her prater de sammen om det de ser i boka. De sier også noen setninger som de husker fra de har blitt lest for. Det er latter og smil og de bytter på å bla om i boka de har foran seg.
Her ser man fire sekvenser inne på en avdeling i barnehagen. Ofte skjer det mer enn det som er beskrevet her. Utenfra kan man se på dette som lek, noen tenker til og med kaos. Men hvem er det egentlig som kan definere leken?
Det hender at ansatte i barnehagen setter seg ned og spør barna: «Hva leker dere?». Da kan vi få et litt undrende blikk etterfulgt av: «Vi leker ikke, vi bare bygger».
Lek bidrar til utvikling og læring
Det er bare barna selv som kan definere hva som er lek. For å gi barna rom for lek er det viktig at vi tar leken på alvor, og at vi har kunnskap om hvor viktig leken er i et barns liv (Melvold, 2019, s. 269).
Det ligger store lærings- og utviklingsmuligheter i de øyeblikkene hvor barna er i lek. Gjennom lek utvikler barn seg språklig, lærer å tenke abstrakt, tester egne grenser og opparbeider seg ny kunnskap (Öhman, 2012, s.184). Barna utvikler seg også sosialt. De lærer seg å balansere hvordan ta sin plass, ta hensyn til andre og hvordan fungere i et fellesskap.
Lek kan også være utgangspunkt for utvikling av emosjoner og motoriske ferdigheter. Barn utvikler i tillegg evnen til konfliktløsning, turtaking og samarbeid. Når barna leker, våger de også å ta ukjente roller og teste egne grenser uten at det er noen fare forbundet til det (Olofsson, 1993a, s.16).
Tid og sted forsvinner
Når man er i lek, er man i flyt.
Du kan også oppleve flyt om du leser en god bok, løper en tur, eller bruker god tid på noe. En slags fordypningstid, hvor tid og sted forsvinner litt.
Små og store trenger flyt i hverdagen sin.
Når man er i flyt eller lek, er det ikke alltid så lett å bare stoppe opp. Som for eksempel når foresatte skal hente i barnehagen, og barnet ikke er klar til å dra med en gang fordi leken er spennende.
Man kan kanskje sammenlikne det med når du sitter og ser på en gripende film eller fotballkamp. Du er helt oppslukt, og uten forvarsel er det noen som skrur av og sier «nå skal du lage middag». Eller har du kanskje en hobby eller interesse du driver med som gjør at tiden bare flyr? Tenk om noen kom, tok deg i hånden og leide deg ut mens du var midt i noe, uten at du har sjans for å avslutte.
Og med det oppfordrer vi deg til å finne flyt! Gjør noe hvor du glemmer tid og sted.
Bli med og lek! Oppdag barnas magiske verden hvor tid og sted forsvinner.