KRONIKK
«Når vi ikke lenger deler referanser med alle barn, må vi være ekstra oppmerksomme på å gjøre barnehagen til et sted som eies av alle barn i gruppa» skriver Katrine Giæver.
Foto: Getty Images / Elena Tkachenko
Når stedet er verden – barnehagebarns navigering mellom det lokale og det globale
«For veldig mange barn er barnehagen det første stedet løsrevet fra nærmeste familie og venner, som de kan kalle «sitt sted». Det er der de knytter sine første selvstendige kontakter med personer de kjenner bedre enn foreldrene deres gjør» skriver Katrine Giæver.
Da jeg gikk
i barnehage selv, delte jeg referanser med de ansatte og de andre barna. Jeg
husker magien i barnehagens juleforberedelser, gleden ved å ha med meg
julegaver jeg hadde laget i barnehagen hjem til familien, jeg kunne fortelle om
ferieturer og helgeopplevelser og personalet i barnehagen møtte meg med innsikt
og gode spørsmål.
De hadde
alle hatt lignende opplevelser selv og forsto hva jeg snakket om. Slik fungerte
barnehagen som en forlengelse av de erfaringene jeg hadde gjort meg sammen med
familien, samtidig som det var et sted som var aller mest mitt.
Barnehagen
som et felles referansepunkt
Siden da har
barnegruppene gradvis blitt så mangfoldige at det må jobbes bevisst for å gjøre
barnehagen til en inkluderende arena som alle kan oppleve som sitt eget sted.
Når vi ikke lenger deler referanser med alle barn, må vi være ekstra
oppmerksomme på å gjøre barnehagen til et sted som eies av alle barn i gruppa.
Det er mer
utfordrende, men også lærerikt og perspektivutvidende å skaffe seg innsikt i
verdener som delvis kan være ukjente. Antropologen Thomas Hylland Eriksen har
skrevet om det han kaller hypermangfoldige samfunn der ingen kan ta for gitt at
mennesker en møter har erfaringer som ligner ens egne. Noe grunnleggende vil vi
allikevel alltid ha felles, og det er dette vi må bygge på når vi skal utvide
barnehagen til et lokalt sted som tar inn impulser fra hele verden.
Barnehagedagen 2024: «Stedet mitt»
Barnehagedagen markeres i mars hvert år. Formålet er å synliggjøre hva barna får oppleve, erfare og lære i barnehagen.
I år arrangeres Barnehagedagen tirsdag 12. mars. Temaet er kulturarv. Markeringen skal bidra til å synliggjøre hvordan barnehagen og ansatte jobber for å gi barn kunnskap om og erfaring med kulturarven i sitt nærmiljø.
Barnehagen er en viktig kulturarena. Det er et sted der barn får kunnskap og erfaring med lokale tradisjoner og muligheten til å oppleve tilhørighet til eget nærmiljø, påpeker Utdanningsforbundet, Foreldreutvalget for barnehager og Fagforbundet, som står bak Barnehagedagen.
Med slagordet «Stedet mitt» håper de at barnehager over hele landet vil være med og markere dagen ved å vise frem hvordan man jobber med kulturarv og utforskning av nærmiljøet.
Mer informasjon om Barnehagedagen 2024 finner du på hjemmesidene til FUB, Utdanningsforbundet og Fagforbundet.
Betydningen
av stedet for å beskrive språket
Jeg har
nylig vært med på å utvikle en kompetansepakke om språk og flerspråklighet for
Utdanningsdirektoratet, og i den forbindelse fikk vi komme inn i en
flerspråklig barnehage og snakke med barna om språk, mens de satt og tegnet. På
spørsmål om hvilke språk de kunne snakke, svarte barna med å fortelle om stedet
de assosierte med språket.
Ei jente på
fem år beskrev sin samtale med bestemoren slik: «Hun sier hun har en liten
grill ute med suppe og så har hun masse etasjer, ti etasjer». Og videre: «Hun
bor i Marokko, og så har hun en sånn veldig stor dør».
Det var
stedet der et annet språk ble brukt som var vesentlig, ikke de spesifikke
ordene språket fordret.
Et annet
barn ble spurt om hva slags språk mamma snakket med tante, og hun svarte: «Jeg
har glemt å tegne telefon!» Barnehagelæreren svarte: «Ja, det er jo sånn de
snakker sammen! For tante bor jo i Paris».
Barna
beskrev tydelige bilder av steder der det ble brukt andre språk enn norsk –
både på ferie i Marokko og hjemme i stua i Norge med telefonen. Med en lyttende
holdning og et godt foreldresamarbeid kan barnehagelærere få innsikt i
språkpraksiser barna har hjemme, og åpne for forbindelser til barnehagen.
Å være til
stede i relasjonene med bestemor og tante er noe de fleste av oss kan klare å
assosiere oss med, samtidig som dette også er fortellinger om å være glad i
noen som bor på et sted langt borte, og som bruker et annet språk enn det de
fleste i barnehagen snakker.
Personalet i
barnehagen vi besøkte var profesjonelle på språklig og kulturelt mangfold, og
klarte å ta bildene barna skapte inn i samtalene og på den måten gjøre dem til
en del av det lokale. Denne barnehagen var et sted med god plass til barnas
mangfoldige kunnskaper og erfaringer.
Språk er
mer enn ordene
I min
forskning har jeg brukt perspektivene til filosofien til Mikhail Bahktin, som
er opptatt av at språk omfatter alle former for dialoger, kroppslige så vel som
verbale. Språk kan ikke forstås isolert, det skjer alltid i dialog med andre.
Gjennom dialoger med barna vil vi alltid kunne oppdage noe nytt som kan berike
oss selv og barnehagen.
Når vi
presenterer barnehagens innhold for barna, gir de oss alltid et svar gjennom
måten de engasjerer seg på. Lytter vi godt nok, kan vi få vite noe om hvordan
alle barn kan bidra til å gjøre barnehagen til sitt sted. Slik kan det globale
mangfoldet forbindes med den lokale barnehagen og bli en berikelse som bidrar
inn mot et felles «sted» for alle barna i gruppa.
Inviterer til kveldsseminar
Som
oppvarming til Barnehagedagen inviterer Utdanningsforbundet, Foreldreutvalget for
barnehager og Fagforbundet barnehageansatte, foreldre og andre interesserte til
kveldsseminar mandag 11. mars.
Innledningene
på seminaret vil ta for seg ulike perspektiver på hva årets tema «stedet mitt»
kan bety for barna i barnehage, og hvordan barnehager kan jobbe med lokal
kulturarv og nærmiljø.
Blant annet
vil Jon Kaurel og Katrine Giæver holde hver sin innledning. Det vil også bli presentasjoner
fra to barnehager der nærmiljøet spiller en stor rolle i utformingen av det
pedagogiske innholdet.
Kveldsseminaret
er gratis og kan følges fra Lærernes hus i Oslo eller digitalt.