DEBATT
Leif Christian Salomonsen og Jens Schei Hansen i Vektor Consulting skriver om restrukturering av barnehagesektoren.
Foto: Vector Consulting
En barnehagesektor i trøbbel
Regjeringen har sendt ut et lovforslag på høring som vil få store konsekvenser for eiere av private barnehager dersom det blir vedtatt. Barnehageeiere kan miste hele sin investerte kapital.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Barnehagesektoren er en sjelden fugl i norsk næringsliv.
Ingen andre private velferdssektorer er finansiert og styrt på samme måte.
Vi anbefaler alle eiere av små og store barnehager å ta en
grundig gjennomgang av situasjonen for sin egen virksomhet. Vurder hvordan nytt
lovverk vil prege markedet i kommunene der man har barnehager. Se etter
handlingsalternativer for gevinstrealisering.
I verste fall er investeringen
tapt, og eneste mulighet er å legge ned virksomheten.
La oss ta et kort tilbakeblikk.
Gjennom hele 1990-tallet var mangel på barnehageplasser en
viktig politisk sak. Lav barnehagedekning hindret økt kvinnelig yrkesdeltakelse.
Barnehagemarkedet var preget av mangel på barnehageplasser, og de få som var
tilgjengelig var for dyre for mange familier. Samtidig vokste det raskt frem et
svart dagmamma-marked som ble løsningen for mange familier.
I 2003 ble det som senere er kalt «Barnehageforliket» vedtatt.
I forliket var det en klar forutsetning at kapasiteten skulle bygges ut ved
hjelp av private aktører. Godt hjulpet av ordninger som lån i Husbanken,
kapitaltilskudd m.m ble sektoren raskt bygget ut, og rundt 2014 fikk Norge full
barnehagedekning. Barnehager var blitt et velferdsgode, tungt finansiert av staten,
lav foreldrebetaling og tilgjengelig for alle småbarnsfamilier.
Sektoren utviklet seg i mange retninger med et stort
mangfold på eiersiden. Barnehageeiere bestod av alt fra multinasjonale
investormiljøer, stiftelser, menigheter, enkeltpersoner, studentsamskipnader,
boligbyggelag etc. Noen har skapt store formuer, særlig knyttet til eiendommer,
mens andre sliter med å få til en sunn drift. Bare i 2022 ble over 100 private
barnehager nedlagt.
De senere årene har ulike regjeringer satt søkelys på at
sektoren trenger et nytt regelverk som ikke er rettet inn mot
kapasitetsutvikling, men som ivaretar kommunenes ønske og behov og å ha mer
kontroll med styring og finansiering av sektoren.
Siden 2018 har det blitt vedtatt både bemanningsnorm og kutt
i pensjonstilskudd, noe som har lagt et stort press på marginene i sektoren. Og
nå altså lovforslaget som har vært på høring. Der foreslås det å gi kommunene
omfattende hjemler som gir kommunene mer eller mindre full kontroll på
finansiering. Blant annet at kommunen kan redusere godkjente plasser i private
barnehager og at de kan lage lokale forskrifter for hvordan barnehagene skal
finansieres.
Private barnehager er på vei bort fra å operere i et marked,
og over til å bli leverandør av en universell kommunal velferdstjeneste.
Barnehagesektoren er en dyr velferdsordning for Norge.
Totalt bevilger staten 27 milliarder kroner til private barnehager hvert år.
Men presset på økonomien i barnehageselskapene er hard.
Andelen private barnehager som oppnår overskudd har gått ned
de siste årene. I 2022 var denne andelen 59 prosent, som er 5 prosentpoeng
lavere enn året før. Til sammenligning gikk 68 prosent av de private
barnehagene med overskudd i 2018. (Kilde: SSB 20.11.2023)
Tallene som SSB la frem i november 2023 viser at på to år er
driftsmarginen for sektoren som helhet redusert fra 3,9 til 1,7 prosent.
Hva betyr dette for de som er eiere av små og store
barnehager? Hva bør de gjøre nå?
En barnehageeier har få muligheter til å kompensere
inntektsbortfall med andre inntekter. Dette setter barnehageloven en stopper
for ved at det er forbud mot å ha andre inntekter enn tilskudd og
foreldrebetaling i et barnehage-AS. Og ja- loven krever også at alle
barnehageselskaper skal organiseres som et eget AS.
Selve barnehageeiendommen kan ha stor verdi for eieren. Eiendom
har hatt en stor verdiøkning de siste 20 årene. Problemet med å realisere verdien
på eiendommen er todelt. For det første er ofte bruksretten til eiendommen
knyttet til barnehageformål. Det er altså ikke en selvfølge at en barnehageeier
kan legge ned barnehagen og starte annen næringsvirksomhet på eiendommen. De
største barnehageeierne har sett dette allerede, og har solgt sine eiendommer
for flere år siden.
Videre er problemet for barnehageeierne at markedet for kjøp
og salg av barnehager nærmest er dødt. Tidligere var dette et livlig marked med
små og store aktører med vekstambisjoner. Det er nok ikke mange kapitalsterke
miljøer som i dag tenker at vekst i barnehagemarkedet er en god idè. Til det er
risikoen for stor, og regjeringen har slik sett allerede oppnådd en av sine
målsettinger – at norske barnehager ikke skal være interessant som
investeringsobjekt.
Mange barnehager er også beheftet med gjeld. Dette kan være
lån i Husbanken i forbindelse med etablering av barnehagen, men mange
barnehageeiere har også tatt opp betydelige lån i forbindelse med rehabilitering
av bygningsmasse og uteområder. Ved en reduksjon av antall godkjente plasser,
og dermed inntektsbortfall, vil nok mange barnehageeiere ha store utfordringer
med å betjene sin gjeld.
Tar vi også med prognose om lavere befolkningsvekst de neste
årene, ser fremtiden mørk ut for mange eiere av private barnehager.
Handlingsrommet for restrukturering av virksomheten er
fortsatt til stede, men handlingsrommet blir mindre og mindre og antagelig nærmest
ikke-eksisterende når det nye lovverket trer i kraft.
Inviterer til frokostseminar
Onsdag 24. april arrangerer Vektor Consulting frokostseminar med tema Handlingsrom i nytt lovverk og økonomisk tilpasning.
På programmet:
De foreslåtte lovendringene, konsekvensene av disse og sannsynligheten for at de blir vedtatt. Jens Schei Hansen, Partner i Vektor Consulting, tidligere kommunikasjons- og organisasjonsdirektør i Espira Gruppen AS og Ketil Lindseth, Partner i First House, tidligere statssekretær og politisk rådgiver i regjeringen Stoltenberg II.
Handlingsrommet for eiere av private barnehageeiere nå og fremover. Kort om restrukturering. Leif Christian Salomonsen, Partner i Vektor Consulting, lang erfaring fra restrukturerings- og endringsprosesser med fokus på å bevare verdier i komplekse situasjoner.
Det juridiske handlingsrommet for private barnehageeiere. Claude A. Lenth, Partner i Advokatfirmaet Hjort, lang erfaring med bistand til ulike aktører i barnehagesektoren.
Les mer her.