FUB-leder Tor Eirik Rasmussen.
FUB-leder Tor Eirik Rasmussen.

FUB: – Historisk skivebom

– Her kunne politikerne virkelig markert seg og vist at de mener alvor med tidlig innsats. Slik ble det ikke, sier FUB-leder Tor Eirik Rasmussen om det nye barnehageforliket.

Publisert

Torsdag ble kjent at et flertall på Stortinget, bestående av Ap, Sp, Høyre, Venstre, KrF og Pasientfokus, er enige om en avtale om styring og finansiering av private barnehager.

Lederen for Foreldreutvalget for barnehager (FUB) er glad for at det skapes ro rundt private barnehager. Det demper imidlertid ikke skuffelsen hans over at det nye barnehageforliket ikke inneholder noen krav til økt bemanning i barnehagene.

– Der det forrige barnehageforliket var historisk og forandret barnehagesektoren for alltid, kan dette karakteriseres som en historisk skivebom med tanke på bemanningskrisen - som var det viktigste å ta tak i, sier Tor Eirik Rasmussen.

– Vi er glade for å se at private barnehager ivaretas og at foreldres valgfrihet består, men vi hadde håpet at politikerne også ville benytte anledningen til å virkelig satse på barnehagen – som den viktige arenaen det er, legger FUB-lederen til.

Vil gjøre regelverket tydeligere

I avtalen viser de seks partiene til at det er store bemanningsutfordringer i barnehagesektoren, og opplyser at de har et felles mål om å få ned sykefraværet, styrke rekrutteringen og legge til rette for å bedre tilgangen til vikarer.

Partiene ber blant annet regjeringen «følge opp og tydeliggjøre hvordan regelverket for bemanning skal forstås, hva som er forsvarlig bemanning, herunder hvilke krav det innebærer til å sette inn vikar og om nødvendig nedjustere åpningstid».

– Et enda tydeligere regelverk for hva som er forsvarlig bemanning, og i tillegg styrket tilsyn med bemanningen i barnehagene, håper og tror jeg vil utgjøre en forskjell, sier Aps Elise Waagen som har ledet forhandlingene.

– Løser ikke utfordringene

Dette er langt fra godt nok, mener FUB-lederen.

– Vi hadde håpet at man skulle åpne for å styrke bemanningsnormen, og ikke bare komme med en veileder om hva som er god nok bemanning – som er noe alle som jobber i og med barnehage vet fra før av.

– Jeg ser ikke hvordan tiltakene i avtalen vil være med på å løse utfordringene sektoren står overfor, sier Rasmussen.

Elise Waagen sier til barnehage.no at å styrke bemanningsnormen vil koste flere milliarder kroner, og at en slik bevilgning eventuelt må komme over statsbudsjettet.

– Har dere hatt for høye forventninger til hva man kunne få til i dette forliket?

– I det forrige barnehageforliket gikk man inn for en massiv satsing på å øke barnehagedekningen, det kostet også penger. Jeg mener det er en defensiv holdning hos politikerne når de velger å ikke satse mer på bemanning, sier FUB-leder Rasmussen.

Dette sier partiene om bemanning i avtalen:

«Partiene viser til at det er store bemanningsutfordringer i barnehagesektoren, og har et felles mål om å få ned sykefraværet, styrke rekrutteringen til yrket og legge til rette for å bedre tilgangen til vikarer. Et nytt regelverk og lavere konfliktnivå vil legge til rette for å arbeide bedre sammen om å løse utfordringene i sektoren; for styrket rekruttering, lavere sykefravær, bedre tilgang til vikarer og et godt og likeverdig tilbud til barna.

Om tiltak for å:

Redusere sykefraværet i sektoren: Partiene mener tiltak som bidrar til redusert sykefravær bør styrkes, og vil trekke fram de gode resultatene i IA- bransjeprogram for barnehage.

Styrke rekrutteringen: Mange barnehager opplever utfordringer med å få rekruttert nødvendig personell til barnehagene, både til faste stillinger og vikariater. Rekrutteringen til barnehagelærerutdanningen er også for lav. Å gi ansatte i barnehager gode muligheter til å ta grunnutdanning som barnehagerlærer eller barne- og ungdomsarbeider er viktig, og ordningene arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (ABLU) og Fagbrev på jobb bør styrkes.

Gode muligheter til kompetanseutvikling bidrar, og veiledning av nyutdannede er også viktig for at barnehager skal være attraktive arbeidsplasser der ansatte vil bli.

Nye løsninger og å spre løsninger som virker: For å løse de sammensatte bemanningsutfordringene barnehagene står i må det også tenkes nytt.

  • Støttepersonell som kan bidra i forberedelse av mat, rydding, renhold og lignende i barnehagen er én god måte å frigjøre mer tid med barna for barnehagelærere, fagarbeidere og assistenter. Partiene ber regjeringen sammen med partene vurdere hvordan man best kan bidra til å spre kunnskap og erfaring om gode løsninger for å avlaste ansatte i barnehagen
  • Faste vikarer eller felles vikarordning. En ukjent vikar i barnehagen vil i liten grad kunne erstatte en kjent voksen. En del kommuner har gode erfaringer med å ha faste vikarer i barnehagen, eller i felles vikarpool på tvers av barnehager, i kommunen eller kommunedeler. Vikarordninger vil kunne bidra til å redusere administrativ byrde og dermed bidra til bedre ressursbruk.

Partiene er enige om å be regjeringen på egnet måte orientere Stortinget om bemanningssituasjonen i barnehagesektoren, og belyse hvilke mulige tiltak som kan forbedre situasjonen, herunder gjøre rede for hvilke erfaringer forsøk med tilpassing av gruppestørrelse for å følge opp barn med særskilte behov viser.

Tydeliggjøre kravene til bemanning:

Barnehageloven stiller et overordnet krav om at bemanningen må være tilstrekkelig til at personalet kan drive en tilfredsstillende pedagogisk virksomhet. Dette kravet gjelder hele åpningstiden, også ved sykdom og annet fravær. Partiene mener det må understrekes at det skal innhentes vikarer dersom bemanningssituasjonen tilsier dette. Partiene ber regjeringen følge opp og tydeliggjøre hvordan regelverket for bemanning skal forstås, hva som er forsvarlig bemanning, herunder hvilke krav det innebærer til å sette inn vikar og om nødvendig nedjustere åpningstid.

Partiene viser til at kommunene fører tilsyn med at barnehagene oppfyller barnehageregelverkets krav til bemanning og kompetanse og at statsforvalteren kan føre tilsyn direkte med barnehagene i særlige tilfeller. Partiene er kjent med den alvorlige bemanningssituasjonen, og mener mer oppmerksomhet fra kommunen og statsforvalteren kan bidra til at regelverket er forståelig og tydelig og etterleves. Tilsyn med bemanning er da et sentralt virkemiddel. Partiene ber regjeringen i forbindelse med den varslede veilederen om tilstrekkelig bemanning vurdere hvordan tilsyn bemanning kan være et egnet virkemiddel for å sikre at regelverket er forståelig og tydelig og etterleves i hele sektoren.»

Powered by Labrador CMS