FUB-leder Tor Eirik Rasmussen.
Foto: Andres Denesh Gerbasi/FUB
FUB: – Historisk skivebom
– Her kunne politikerne virkelig markert seg og vist at de mener alvor med tidlig innsats. Slik ble det ikke, sier FUB-leder Tor Eirik Rasmussen om det nye barnehageforliket.
Torsdag ble kjent at et flertall på Stortinget, bestående
av Ap, Sp, Høyre, Venstre, KrF og Pasientfokus, er enige om en avtale om
styring og finansiering av private barnehager.
Lederen for Foreldreutvalget for barnehager (FUB) er glad
for at det skapes ro rundt private barnehager. Det demper imidlertid ikke
skuffelsen hans over at det nye barnehageforliket ikke inneholder noen krav til
økt bemanning i barnehagene.
– Der det forrige barnehageforliket var historisk og
forandret barnehagesektoren for alltid, kan dette karakteriseres som en
historisk skivebom med tanke på bemanningskrisen - som var det viktigste å ta
tak i, sier Tor Eirik Rasmussen.
– Vi er glade for å se at private barnehager ivaretas og
at foreldres valgfrihet består, men vi hadde håpet at politikerne også ville benytte anledningen til å virkelig satse på barnehagen – som den viktige arenaen det
er, legger FUB-lederen til.
Vil gjøre regelverket tydeligere
I avtalen viser de seks partiene til at det er store bemanningsutfordringer i barnehagesektoren, og opplyser at de har et felles mål om å få ned sykefraværet, styrke rekrutteringen og legge til rette for å bedre tilgangen til vikarer.
Partiene ber blant annet regjeringen «følge opp og tydeliggjøre hvordan regelverket for bemanning skal forstås, hva som er forsvarlig bemanning, herunder hvilke krav det innebærer til å sette inn vikar og om nødvendig nedjustere åpningstid».
– Et enda tydeligere regelverk for hva som er forsvarlig bemanning, og i tillegg styrket tilsyn med bemanningen i barnehagene, håper og tror jeg vil utgjøre en forskjell, sier Aps Elise Waagen som har ledet forhandlingene.
– Løser ikke utfordringene
Dette er langt fra godt nok, mener FUB-lederen.
– Vi hadde håpet at man skulle åpne for å styrke bemanningsnormen, og ikke bare komme med en veileder om hva som er god nok bemanning – som er noe alle som jobber i og med barnehage vet fra før av.
– Jeg ser ikke hvordan tiltakene i avtalen vil være med på å løse utfordringene sektoren står overfor, sier Rasmussen.
Elise Waagen sier til barnehage.no at å styrke
bemanningsnormen vil koste flere milliarder kroner, og at en slik bevilgning eventuelt må
komme over statsbudsjettet.
– Har dere hatt for høye forventninger til
hva man kunne få til i dette forliket?
– I det forrige barnehageforliket gikk man inn for en massiv
satsing på å øke barnehagedekningen, det kostet også penger. Jeg mener det er
en defensiv holdning hos politikerne når de velger å ikke satse mer på
bemanning, sier FUB-leder Rasmussen.
Dette sier partiene om bemanning i avtalen:
«Partiene viser til at det er store bemanningsutfordringer
i barnehagesektoren, og har et felles mål om å få ned sykefraværet, styrke
rekrutteringen til yrket og legge til rette for å bedre tilgangen til vikarer.
Et nytt regelverk og lavere konfliktnivå vil legge til rette for å arbeide
bedre sammen om å løse utfordringene i sektoren; for styrket rekruttering,
lavere sykefravær, bedre tilgang til vikarer og et godt og likeverdig tilbud
til barna.
Om tiltak for å:
Redusere sykefraværet i sektoren: Partiene
mener tiltak som bidrar til redusert sykefravær bør styrkes, og vil trekke fram
de gode resultatene i IA- bransjeprogram for barnehage.
Styrke rekrutteringen:
Mange barnehager opplever utfordringer med å få rekruttert nødvendig personell
til barnehagene, både til faste stillinger og vikariater. Rekrutteringen til barnehagelærerutdanningen
er også for lav. Å gi ansatte i barnehager gode muligheter til å ta
grunnutdanning som barnehagerlærer eller barne- og ungdomsarbeider er viktig,
og ordningene arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (ABLU) og Fagbrev på
jobb bør styrkes.
Gode muligheter til kompetanseutvikling
bidrar, og veiledning av nyutdannede er også viktig for at barnehager skal være
attraktive arbeidsplasser der ansatte vil bli.
Nye løsninger og å spre løsninger som virker: For
å løse de sammensatte bemanningsutfordringene barnehagene står i må det også
tenkes nytt.
- Støttepersonell som kan bidra i forberedelse
av mat, rydding, renhold og lignende i barnehagen er én god måte å frigjøre mer
tid med barna for barnehagelærere, fagarbeidere og assistenter. Partiene ber
regjeringen sammen med partene vurdere hvordan man best kan bidra til å spre
kunnskap og erfaring om gode løsninger for å avlaste ansatte i barnehagen
- Faste
vikarer eller felles vikarordning. En ukjent vikar i barnehagen
vil i liten grad kunne erstatte en kjent voksen. En del kommuner har gode
erfaringer med å ha faste vikarer i barnehagen, eller i felles vikarpool på
tvers av barnehager, i kommunen eller kommunedeler. Vikarordninger vil kunne
bidra til å redusere administrativ byrde og dermed bidra til bedre ressursbruk.
Partiene er enige om å be regjeringen på egnet måte
orientere Stortinget om bemanningssituasjonen i barnehagesektoren, og belyse
hvilke mulige tiltak som kan forbedre situasjonen, herunder gjøre rede for
hvilke erfaringer forsøk med tilpassing av gruppestørrelse for å følge opp barn
med særskilte behov viser.
Tydeliggjøre kravene til bemanning:
Barnehageloven stiller et overordnet krav om at
bemanningen må være tilstrekkelig til at personalet kan drive en
tilfredsstillende pedagogisk virksomhet. Dette kravet gjelder hele
åpningstiden, også ved sykdom og annet fravær. Partiene mener det må understrekes
at det skal innhentes vikarer dersom bemanningssituasjonen tilsier dette.
Partiene ber regjeringen følge opp og tydeliggjøre hvordan regelverket for
bemanning skal forstås, hva som er forsvarlig bemanning, herunder hvilke krav
det innebærer til å sette inn vikar og om nødvendig nedjustere åpningstid.
Partiene viser til at kommunene fører tilsyn med at
barnehagene oppfyller barnehageregelverkets krav til bemanning og kompetanse og
at statsforvalteren kan føre tilsyn direkte med barnehagene i særlige
tilfeller. Partiene er kjent med den alvorlige bemanningssituasjonen, og mener
mer oppmerksomhet fra kommunen og statsforvalteren kan bidra til at regelverket
er forståelig og tydelig og etterleves. Tilsyn med bemanning er da et sentralt
virkemiddel. Partiene ber regjeringen i forbindelse med den varslede veilederen
om tilstrekkelig bemanning vurdere hvordan tilsyn bemanning kan være et egnet
virkemiddel for å sikre at regelverket er forståelig og tydelig og etterleves i
hele sektoren.»