Barnehageforlikets mor og far er ute av politikken nå, men medvirket
begge under markeringen av forlikets 20-årsjubileum, på landsmøtet til Private Barnehagers
Landsforbund (PBL).
– Jeg er egentlig veldig, veldig stolt av det vi gjorde for
20 år siden, sier den tidligere Frp-lederen i samtalen med Trude Teige som ble
vist for mer enn 300 landsmøtedeltakere mandag.
– Barnehageforliket er den viktigste likestillings- og
velferdsreformen på veldig mange år, sier tidligere SV-statsråd Øystein
Djupedal til Barnehage.no.
Nesten som lotto
Han minner om hva som var utgangspunktet; en situasjon der
prisen var veldig høy, og det å få barnehageplass var nesten som lotto.
– Da mine to eldste barn var små, fikk vi først ikke
barnehageplass. Og da vi endelig fikk de kostet det 3.500 kroner per plass,
pluss matpenger. Og dette var i 1990. Søskenrabatt var det heller ikke, minnes
Djupedal, som nå er direktør i Husbanken.
Kort sagt: Tilbudet var for smått, barnehage dyrt, og mange foreldre
måtte finne andre alternativer.
– Så etter at jeg ble valgt inn på Stortinget i 1993, var
det ubegripelig for meg at ingen tok tak i dette. I valgkampen 2001 lovet både
Bondevik og Arbeiderpartiet med flere store ting på barnehage. Men da
budsjettet kom, var det like kjedelig som alltid, fortsetter Djupedal.
Stolte på hverandre
Selve ideen om barnehageforliket ble unnfanget da han selv «satt
og kjedet seg» i Strasbourg, som representant i Europarådet. Så han ringte til
SV-leder Kristin Halvorsen, og ba om lov til å ta kontakt med Siv Jensen hos
Frp, som på mange områder sto helt på motsatt side i politikken.
Annonse
– Siv og jeg satt begge i finanskomiteen. Vi hadde kjent
hverandre lenge, og alltid hatt en hyggelig tone. Vi stolte på hverandre,
forteller Djupedal om hvorfor han likevel var trygg på initiativet.
Noe også Jensen bekrefter, i videointervjuet som ble spilt
av i landsmøtesalen på Gardermoen:
– Jeg husker veldig godt den første henvendelsen. Han var
litt kryptisk, men sa at «jeg har en veldig god idé. Kan vi ikke sette oss ned
og snakke litt fortrolig?»
Møttes i det skjulte
Vinteren 2002/2003 begynte de å møtes. I det skjulte. På ettermiddag
og kveld, så ingen andre på Stortinget skulle se at de gikk inn på samme
kontor.
Foruten et par rådgivere og partilederne Kristin Halvorsen
og Carl I. Hagen, som hadde gitt ryggdekning, var det få som visste.
– Jeg tror alle så at det var behov for å gjøre noe for
barnehagesektoren. Men det var jo spesielt at SV på den ene yttersiden og
Fremskrittspartiet på den andre, satte seg ned i all hemmelighet og meislet ut
grunnlaget for det som ble barnehageforliket, sier Jensen.
– Må gi for å få
Det viktigste for SV, var å få prisen ned og utbyggingen
opp. For Fremskrittspartiet sto blant annet prinsippet om likebehandling
sentralt.
– Det er jo sånn at i alle kompromisser, så må man gi for å
få. Så SV kom jo inn i det med ting de var opptatt av. Mens jeg var veldig
opptatt av mangfold, valgfrihet og likebehandling av private og offentlige
barnehager. For det var det jo på ingen som helst måte, sier Jensen.
– Felles for oss begge, var ønsket om å gjøre noe med
kvaliteten, sier Djupedal.
– Og så var det jo ikke noe vanskelig, vet du. Vi ble veldig
fort enige. Altså, det var jo mye detaljer som måtte jobbes igjennom og mye vi
måtte tenke på. Men med den fortroligheten mellom ham og meg i bunn – null
problem, sier Jensen.
Makspris-gladmelding
De to opposisjonspartiene på hver sin side av den politiske
høyre/venstre-aksen hadde likevel ikke flertall i tosomhet.
– Men så inntraff det som hele tiden var min idé: At Ap ikke
kunne overlate dette til Frp og SV. Etter et møte i finanskomiteen trakk
Hill-Marta Solberg, som jeg også hadde et godt forhold til, meg til side og
fortalte at Arbeiderpartiet gikk for makspris. Da skjønte jeg at vi ville
lykkes, sier Djupedal.
Sammen hadde de tallmessig overtak på mindretallsregjeringen
til Kjell Magne Bondevik, bestående av Høyre, KrF og Venstre.
Et rom på ambassaden
Helt knirkefritt gikk det likevel ikke. Da saken skulle
behandles i Barne- og familiekomiteen på Stortinget, hvor Trond Giske var saksordfører, holdt det på å
skjære seg flere ganger, forteller Djupedal, som selv var utenlands da.
– Finanskomiteen var på besøk hos den norske ambassaden i
Polen, da vi fikk beskjed om hva som holdt på å skje i Oslo. Da satte vi oss
ned på et rom sammen, Siv Jensen, Hill-Marta Solberg og jeg. Ambassadøren
sendte med oss ei flaske vin, husker jeg. Og da vi kom ned, etter den runden
med forhandling, hadde vi bestemt hvordan det skulle bli. I Warszawa. Og da
husker jeg at Ranveig Frøiland, tidligere stortingsrepresentant for Ap, kalte avtalen
vår for Warszawapakten.
Villig til å bruke penger
Etter det gikk det greit. De tre partiene sto solid i
forliket, Senterpartiet sluttet seg til, og etter hvert ble også den borgerlige
regjeringen nødt til å støtte opp, forteller Djupedal.
Jensen sier hun i utgangspunktet var overrasket over at SV
ville gå inn for privatisering av deler av sektoren, men at hun skjønte
motivasjonen som Øystein personlig hadde.
– Han var frustrert over et stort, svart dagmamma-marked, og
at barnefamilier slet med å få hverdagen til å gå opp, sier Jensen.
– Siv var en smart strateg, og hadde ingen skrupler mot å bruke
penger. Med forliket åpnet Frp en dør mot småbarnsforeldre som ikke hadde vært
deres kjernevelgere, forklarer Djupedal.
Åtte milliarder første år
Åtte milliarder 2003-kroner kostet barnehageforliket første
år. Penger godt brukt, vil mange nå si.
– Utviklingen har vært formidabel. Forliket har bidratt til
at alle får barnehageplass, og forventningen er at det nærmest skal være i tøffelavstand
hjemmefra. En ny generasjon glemmer hva den forrige var opptatt av. For oss
handlet det kun om å få plass, sier Djupedal – og peker en viktig
tilleggseffekt:
– For 20 år siden fantes det noe som het dagmamma. De fikk
som regel svart betalt – det var stilltiende akseptert i mangel av andre
løsninger – og det fantes titusener rundt om i norske hjem. Det var ingen krav
til kvalitet, bare oppbevaring. Vi fikk ryddet opp i dette. Mange av de som var
dagmammaer begynte å jobbe i barnehage med, og får nå sin lønn og pensjon.
– Brede flertall viktig
Det ble en storstilt utbygging. Etter at de rødgrønne tok
over regjeringsmakten i 2005, ble barnehagefeltet overført fra Barne- og
familiedepartementet til Kunnskapsdepartementet. Et viktig signal, mener
Djupedal som forteller at han selv i rollen som kunnskapsminister husker at han
ba Fylkesmennene å se lempelig på reguleringsprosesser da kommunene hev seg rundt
for å finne tomter, så kapasitetshevingen ikke skulle stoppe opp.
– Det ble en fantastisk suksess. Og hele veien har
utgangspunktet vært politisk konsensus. Men så har det kanskje blitt splittet
opp i det siste. Jeg er ikke politiker lenger, men tror både at det var og vil
være viktig med brede flertall på barnehagefeltet, sier Djupedal nå – og legger
til at det handler om forutsigbarhet over valgperioder.
Lite støy den gang
Barnehageforlikets far poengterer at reformen ble drevet
gjennom på rekordtid med svært lite støy. Noe han mener viser at den var på sin plass. Og at det hele var en storstilt dugnad. Private
barnehagers rolle i suksessen, er han også tydelig på.
– At vi fikk det til var takket være private barnehager,
sier Djupedal, som husker et utgangspunkt med nokså få private, og få kommersielle barnehager.
Han poengterer at sektoren ser annerledes ut nå, med større
kjeder, og til dels utenlandsk eierskap.
– Jeg vil ikke henge ut de private, men synes store
overskudd og salg av eiendom er umusikalsk, sier Djupedal, som gir uttrykk for
at han skjønner at dagens regjering vil gjøre endringer.
Forsvarer likebehandling
Prinsippet om økonomisk likebehandling har han imidlertid forsvart
i flere sammenhenger. På spørsmål om hvilke utslag han tror det vil få hvis
kommunene får styringsrett over dimensjonering og kapasitet, mulighet til å
tidsbegrense tilskudd og variere tilskudd fra barnehage til barnehage, svarer
Djupedal:
– Jeg er ikke politiker nå, men mener at prinsippet om
likebehandling er viktig, og at det har vært nødvendig. Vi skal være varsomme
med å endre det.
Djupedal er ikke like tett på sektoren lenger og sitter ikke
med detaljkunnskapen, men sier han ser at ikke alle private barnehager går
godt, og at mange legges ned.
Urealistisk med kun ideelle
– Ditt tidligere parti SV har gitt uttrykk for å ønske en
sektor bestående av kommunale og ideelle barnehager. Altså uten kommersiell
drift. Hva tenker du om det?
– Det tror jeg er veldig vanskelig å få til, slik verden ser
ut. Men jeg at de må oppføre seg slik at de ikke er gjenstand for kritikk. Det
er vel nær 270.000 barn som går i barnehage, og halvparten som går i private
barnehager. Da er det ikke realistisk å si at de private skal ut. Men det er
realistisk at de private skal oppføre seg slik at man fortsatt får lyst til å
finansiere dem, svarer Djupedal – som også mener privat barnehagesektor kan
være med å bidra til nye brede forlik ved å tenke på sin rolle og på
viktigheten av at penger ikke forsvinner ut av sektoren.
– Det er en myte
Siv Jensen avviser at
det er behov for å hindre store utbytter ut av barnehagesektoren.
– Det er jo gjort for lenge siden. Pluss at det er en myte
at det tas så kraftige utbytter ut av disse barnehagene. Det er en myte, det er
ikke sant, og sannheten er jo at veldig mange av de private barnehagene egentlig
har vært drevet på ren idealisme.
Hun sier også at hun tror mange rister på hodet over å bli
stemplet som velferdsprofitører.
– Frykter du at den enigheten som dere fikk til i 2003 er
i ferd med å smuldre opp?
– Den er jo for lengst smuldret opp, sier Jensen – som synes
flere partier bør gå i seg selv og minnes historien og konsekvensene av
barnehageforliket, nemlig en veldig mye bedre barnehagesektor med høyere
kvalitet og flere sysselsatte, kvinnelige gründere og positive effekter for likestilling.
– Pinlig og ubehagelig
Til Trude Teiges situasjonsbeskrivelse, om at en rekordstor
del av private barnehager - 4 av 10 - går med underskudd, og at 99 av 106
barnehager som forsvant fra statistikken i 2022 var private. Samt at regjeringa
alt i Hurdalsplattformen varslet et strengt regelverk for private barnehager,
og at det skal settes stopper for utviklinga av private barnehager, kommenterer
Jensen:
– Jeg synes det er pinlig, og ubehagelig. Fordi
barnehageforliket gjorde at også venstresiden i norsk politikk kunne skinne og skryte
av full barnehagedekning og av lavere barnehagepriser. Foreldrene var jo
fornøyd, og det var de private barnehagene som i det alt vesentlige bidro til
at det ble full barnehagedekning.
– Hadde samme krav
– Det er heller ikke sånn at de ble underlagt andre vilkår,
de hadde akkurat de samme kravene og kriteriene på seg som offentlige
barnehager hadde. Men de gjorde ganske mye unikt, som gjorde at hele sektoren i
dag ser annerledes ut. Det er bedre tilbud, det er bedre mat – alt har blitt løftet
standardmessig som følge av dette forliket, fortsetter Jensen.
– Jeg synes rett og slett det er litt uredelig når man først
har vært med på å legge rammebetingelsene i bordet, og når private barnehager
har sørget for oppblomstringen, at man plutselig endrer spillereglene. Jeg tror
ikke barnefamiliene skjønner helt hvorfor man i 2023 skal ha slike ideologiske
skylapper på seg, når det egentlig bare bidrar til å svekke barnehagesektoren
og barnefamilienes valgmuligheter, sier barnehageforlikets
mor i dag.
Stiller som konsulent
Også den tidligere Frp-lederen er ute av den aktive
politikken, og jobber nå for Redningsselskapet.
Djupedal er nå regiondirektør i Husbanken, men på spørsmål
om han stiller som konsulent om noen skulle spørre, lyder svaret:
- Hvis noen er interessert i å snakke med meg, så når som
helst. Det var jeg som tok initiativet til reformen, og det var et veldig godt
stykke politisk arbeid. Når jeg og Siv på motsatt side av politikken den gang
klarte det, burde det fortsatt være mulig, sier Djupedal – selv om han opplever
at avstanden i politikken generelt er blitt større, ikke minst i takt med
sosiale mediers framvekst.
Har noe å lære
Jensen er klar på at også hun mener dagens politikere har
noe å lære av den pragmatiske tenkingen hun og Djupedal gjorde.
– Vi er inne i en tid som er ganske krevende, med stor
usikkerhet i verdensøkonomien og «dyrtid» som er det nye begrepet her hjemme.
Jeg tenker at dette ikke er tiden for eksperimenter eller for kraftig
ideologisk innstramming. Nå er tiden inne for brede samarbeid, brede forlik og
for å skape trygghet for folk og for tusenvis av arbeidsplasser der ute.