Førstelektor Marit Heldal fra DMMH ble kåret til årets barnehageinspirator under PBLs landsmøte 2023.Foto: Anders Bergundhaugen
Hun er «Årets barnehageinspirator»
«Hæ!? Er det sant?» Slik reagerte Marit Heldal da hun fikk telefonen om at hun var kåret til Årets barnehageinspirator 2023. Deretter gikk hun og smilte resten av uka.
– Nå er jeg litt småskjelven, sier en svært glad Heldal.
Hun er
førstelektor i pedagogikk ved Dronning Mauds Minne høgskole for
barnehagelærerutdanning i Trondheim.
Etter å ha
måttet holde tett om kåringen i nesten to uker, mottok 52-åringen mandag kveld
prisen til stående applaus fra nærmere 300 deltakere under middagen i forbindelse med
landsmøtet til PBL.
– Jeg var ferdigutdannet i 1993 og hjertet mitt har vært i
barnehagepedagogikken i de siste 30 årene, forteller Heldal.
–
Anerkjennelsen fra studentene betyr enormt mye fordi det betyr at jeg gjør en
god jobb. Det er studentene som er det viktigste ved høgskolen, og det ligger i
min stilling å bidra til deres læring og danningsprosess mot yrket. Jeg går på
jobb hver dag med tanke på at jeg skal være der for studentene – både i
undervisningen, i veiledningssituasjoner og i de uformelle møtene i gangen
eller i kantina. Jeg tror prisen kan bidra til å forsterke det jeg kjenner av
ansvar for å gjøre en god jobb.
86
kandidater
Prisen Årets
barnehageinspirator deles ut av PBL til en foreleser ved en av landets
barnehagelærerutdanninger, som gjør en spesiell innsats for å skape engasjerte
studenter som er stolte av sitt yrkesvalg.
Det er
barnehagelærerstudenter over hele landet som foreslår kandidater til prisen. I
år kom det inn 187 forslag på 86 ulike kandidater.
Det var stortingsrepresentantene Kari-Anne Jønnes (H) og Maren Grøthe (Sp) som hadde æren av å dele ut prisen. De kunne fortelle at
juryen ikke hadde hatt en enkel jobb med å kåre en vinner blant mange gode
kandidater.
– Men noen
av kandidatene skilte seg tidlig ut i prosessen, og Årets barnehageinspirator
gjorde nettopp det – som en faglig sterk kandidat med et usedvanlig stort
engasjement for profesjonen og alle barn, sa Maren Grøthe fra scenen.
Annonse
Profesjonsstolthet
I juryens
begrunnelse heter det blant annet at Heldal oppleves som «en engasjert
foreleser, som med sitt gode humør, sin tydelighet og sitt engasjement bidrar
til å utdanne barnehagelærere med profesjonsstolthet».
I flere av
studentenes forslag kommer det frem at Heldal er en foreleser som tør å gå mot
strømmen, som legger opp til gode diskusjoner og som er flink til å knytte
teori til praksis.
Juryen mener
hennes engasjement strekker seg langt ut over hva som er forventet av en
førstelektor i pedagogikk.
De trekker frem at Heldal har hatt en sentral rolle
i arbeidet med etablering av en naturbarnehage i en flyktningleir på den greske
øya Lesvos, og har vært ansvarlig for den faglige veiledningen av greske
barnehagelærere der.
«Dette engasjementet
har også resultert i forskningsarbeid som hun er prisbelønt for. Og i en tid
hvor Europa preges av krig og mennesker på flukt, har hun gjennom dette
arbeidet tilegnet seg en kompetanse som – dessverre – er mer aktuell nå enn på
mange tiår. Og en kompetanse som juryen er sikker på at mange fremtidige kull
med barnehagelærerstudenter vil ha nytte av»
skriver juryen.
– Felles anliggende
Heldal fortalte i sin takketale at hun har vært travelt opptatt de siste årene.
Derfor ble hun overrasket over nominasjonen fra studentene.
– Men de har skjønt hvorfor jeg har hatt det travelt, og har
godtatt det når jeg har gitt dem en forklaring på det, sa hun.
– Jeg opplever at vi står i en brytningstid. Studentene
skjønner også at samfunnsmandatet deres ligger utenfor det lokale og det
nasjonale. Det ligger i det globale. Og at de verdiene som den norske barnehagefaglige
tradisjonen bygger på, det er ting vi faktisk kan bruke utenfor landets
grenser. Vi skal ikke si at den norske barnehagen er best; «gjør det sånn som vi mener dere skal gjøre det». Men vi kan gå inn i en dialog, for det å komme i dialog om forutsetningene
for en god barndom, det er i hvert fall nødvendig i dag når vi har så mange
barn som lever på flukt.
– Og så må politikerne, når de snakker om barn på flukt, ikke
bare snakke om utdanning som om det kun gjelder skole. Man må også snakke om de
aller yngste barna på flukt. De som sitter på fanget til moren sin som er
traumatisert. De barna som virkelig fortjener å ha en «safe space» for den frie
leken. Den frie leken som vi vet hvor viktig er.
Heldals hjerte har tilhørt barnehagepedagogikken i 30 år. Hun kunne ikke love å holde på i 30 år til, men:
– Jeg skal
gjøre mitt beste og jeg er glad for å få bidra, avsluttet hun.
Tidligere vinnere:
2021: Jostein Paulgård Østmoen, Universitetet i Sørøst-Norge
2019 – Anna Rigmor Moxnes, Universitetet i Sørøst-Norge
2017 – Jan Ingar Båtvik, Høgskolen i Østfold
2015 – Marit Granholt, Høgskolen i Oslo og Akershus
2014 – Dag Østvold Tangen, Høgskolen i Hedmark
2013 – Margareth Sandvik, Høgskolen i Oslo og Akershus
2012 – Liv Ingrid Fjellanger, Høgskolen Stord/Haugesund
Prisen Årets barnehageinspirator er på 50 000 kroner og skal gå til en foreleser ved en av landets
barnehagelærerutdanninger – som på en god måte inspirerer og motiverer
studentene sine til en yrkeskarriere i barnehage.
Det er PBL (Private Barnehagers Landsforbund) som står bak prisen som deles ut annethvert år.
Kandidatene som blir foreslått, må
oppfylle følgende kriterier:
Formidler
fagkunnskap på en inspirerende og engasjerende måte
Bidrar
i betydelig grad til at studentene fullfører utdanningen
Gir
studentene lyst til å jobbe med barn i barnehage etter endt utdanning
Inspirerer
studentene til refleksjon og fordypning i faget
Juryen har i år bestått av Eirik Husby
(styreleder i PBL), Kari Pape (pedagog, foredragsholder og fagutvikler i
Læringsverkstedet) og Lars Strande Syrrist (leder for Pedagogstudentene i
Utdanningsforbundet).