DEBATT

Myteknusing om lærerutdanningene: Hva er fleip og hva er fakta?
Vi i LæreriNord ønsker å knuse noen myter og påstander om lærerutdanningene og yrkene.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Dette er viktig slik at de som vurderer å ta en barnehage- eller grunnskolelærerutdanning vet hva som faktisk stemmer og med bakgrunn i dette kan ta et kvalifisert valg før Samordna opptak stenger 15. april.
I media snakkes det mye om «Lærerflukt». Men er den egentlig reell?
Ikke ifølge tallene. De viser nemlig at det er svært mange lærere som er fornøyd med jobben sin. Lærerne er en av stillingsgruppene i kommunal sektor med lavest turnover de siste årene. Mellom 2023 og 2024 sluttet 7,4 prosent av adjunkter, 6,2 prosent av adjunkter med tillegg, og 6,5 prosent av lektorer med tillegg. Snittet for undervisningspersonalet samlet var 7 prosent. Gjennomsnittlig turnover i hele kommunesektoren var 12,7 prosent, ifølge PAI-registeret.
Lagarbeid
Læreryrkene snakkes ned av mange. Vi i LæreriNord er opptatt av å få frem de gode historiene, og for å klare det er vi avhengige av et helt lag som jobber målrettet sammen. Vi oppfordrer alle gode krefter til å snakke opp de kritisk viktige utdanningene og yrkene vi her representerer. Dette gjelder alle lag i samfunnet – fra pedagogen i barnehagen, læreren i klasserommet, foreldre, mannen i gata og politikere.
Klarer vi dette lagarbeidet sammen, kan alt skje.
Sammen med FK Bodø/Glimt og deres Action Now-satsing retter vi fokus mot å bygge omdømme for barnehage og grunnskolelærerutdanningene og de kritiske yrkene disse representerer. Hvis vi klarer det samme som Bodø/Glimt har klart er det stort håp og optimisme for lærerutdanningene. Bodø/Glimts reise fra OBOS-ligaen i 2017 og til å spille mot motstandere som Porto, Arsenal og Manchester United føltes nok i 2017 som en uoppnåelig drøm for de aller fleste Glimt-fans med flere. For oss i LæreriNord er «kul på veggene» og ventelister for å komme inn på lærerutdanningen den tilsvarende drømmen. Det er kanskje for mye å drømme om, men det er lov å håpe på et mirakel tilsvarende Bodø/Glimts reise, mens vi kontinuerlig jobber med svært konkrete tiltak og bygger stein på stein.
Er lønna så dårlig?
«Lærere tjener dårlig» er en annen påstand vi har hørt mye de siste årene. Spesielt i perioder med streik. Men vi må kalle en spade for en spade og stille spørsmålet: Tjener egentlig lærere dårlig?
En nyutdannet grunnskolelærer (Lektor) har per 1. mai 2024 en minstelønn på 614 100 kroner i årslønn. Dette er uten funksjonstillegg. Etter 16 år har en lektor med tilleggsutdanning en garantilønn, uten tillegg, på 778 000 kroner i året. Er dette en dårlig årslønn?
Tilsvarende er minstelønna til en nyutdannet barnehagelærer 507 300 eller 513 400 kroner i henholdsvis KS- og PBL-tariffen. Med 16 års ansiennitet er snittet på minstelønna i sistnevnte tariff 600 100 kroner.
Undervisningsansatte hadde en høyere årslønnsvekst enn øvrige ansatte i 2024. Årslønnsveksten for undervisningsansatte var 5,6 prosent og for øvrige ansatte i kommunal sektor var årslønnsveksten 5,4 prosent i 2024. Kilde: TBSK og TBU
En annen ting er at grunnskolelærere kan få slettet store deler av studielånet sitt, som den eneste yrkesgruppen i landet. Blir du lærer for 1.-7. trinn, kan du få slettet inntil 161 000 kroner av ditt studielån dersom du fullfører studiet på normert tid og jobber som lærer i Nordland, Troms eller Finnmark tre av de første seks årene etter fullført studie. Bor du i Finnmark kan du få slettet enda mer.
Burde omfatte barnehagelærere
Vi i LæreriNord mener de samme ordningene burde muliggjøres for nyutdannede barnehagelærere. Det har de siste årene vært nedgang i kvalifiserte pedagoger i barnehagene i Nordland. I 2024 var 39,4 prosent av ansatte utdannede barnehagelærere, sammenlignet med 2022, hvor 42,6 prosent var barnehagelærere. Det sees med bekymring på at andelen barnehagelærer i barnehagene reduseres. I barnehager er andelen ansatte uten relevant utdanning 26,4 prosent på landsbasis, tilsvarende andel i Nordland er 28,9 prosent. (Kilde: Basil/Udir)
Vi i LæreriNord er opptatt av kompetanse og kvalitet i hele utdanningsløpet, og ønsker større fokus på hvordan vi kan rekruttere og beholde kvalifiserte ansatte i barnehagene.
Lærerstudenter er minst fornøyde i landet, viser resultatene fra årets studiebarometer. Men er dette egentlig sant? Jo, akkurat dette er sant. Men vi må delvis knuse nok en myte, for på Nord er våre studenter blant de mest fornøyde i landet og våre lærerstudenter er mer fornøyd enn året før. Ja, vi har fremdeles mye å jobbe med for å bedre våre resultater slik at vi får enda mer fornøyde studenter, og dette ansvaret tar vi på Nord på det største alvor. Men vi har studenter som gleder seg og ivrer etter å komme ut i jobb i barnehagene og skolene. De er verdt sin vekt i gull for lokalsamfunnene som skriker etter deres kompetanse.
Spesielt fornøyde er lærerstudentene på Nesna. Det er positivt, og særlig med tanke på den nye utdanningen Nord er alene om for opptaksåret 2025. Nå kan studentene utdanne seg til å bli grunnskolelærer for 1.-10. trinn. Det vet vi i LæreriNord er et stort behov der ute - nyutdannede lærere med bred undervisningskompetanse er noe skolene våre trenger mer enn noensinne.
På tide med løft
Vi har forsøkt å knuse noen myter ved å belyse noen sannheter, og håper det ikke er for sent.
Oppfordringen står til hele samfunnet – det er på tide å løfte verdens viktigste yrker, og for dere som vurderer å ta en barnehage- eller grunnskolelærerutdanning er dere hjertelig velkommen til oss på Nord universitet. Vi står med åpne armer for å ta imot dere som er fremtidas samfunnsbyggere.