Da avstemmingen var klar og Marit Granholt fikk utdelt prisen «Årets inspirator» under PBLs landsmøte på Gardermoen tidligere i mai, sto én ting helt klart for den glade prisvinneren; verken ben eller stemme fungerte.
– Jeg var så glad og så rørt og selv om jeg var forberedt, ble jeg helt skjelven da kunnskapsministeren sto der og sa navnet mitt, sier Granholt og smiler.
Tårene glimter ennå i øyekroken. Å bli utnevnt til årets lærer for barnehagelærerutdanningene i Norge, er stort. Ikke så mye for selve prisens del, men fordi det bekrefter at hun brenner på rett sted.
– Dette er mitt liv
– Det at det er mine studenter som har nominert meg, og sagt alle de fine tingene i begrunnelsen. Det betyr så enormt mye. For dette er jo mitt liv, sier den engasjerte læreren.
Hun er utdannet barnehagelærer og underviser i pedagogikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Det har hun gjort i 20 år, og før det underviste hun to år ved det gamle Barnevernsakademiet i Oslo og to år ved Dronning Maud Minnes Høgskole (DMMH) i Trondheim, hvor hun også studerte.
Så man kan trygt si at barnehage, studenter og pedagogikk har vært – og fortsetter å være – hennes liv.
Som underviser beskrives hun som et fyrverkeri av kunnskap, engasjert og faglig dyktig.
Annonse
«Å ha et så glødende engasjement og evnen til å dele sin kunnskap på en så levende måte som Marit klarer, etter så mange år i yrket er intet mindre enn en gave og viser et stort hjerte innen faget», står det å lese i en av nominasjonene.
Sterke ord som rører et lærerhjerte.
Ville forandre verden
Det hele begynte i Trondheim, for Granholt. På Dronning Mauds Minne Høgskole, for å være spesifikk. Der fikk hun selv oppleve en inspirerende og idealistisk lærer som skulle prege hennes profesjonelle retning senere. Det var sekstitallet, likestilling og alle var de rebeller som skulle forandre verden, ett barn av gangen.
– Det vi ikke tenkte på, var at det var forsvinnende få barn i barnehagen den gangen, ler Granholt.
Etter et par år i barnehagen, ringte Granholts lærer og egen inspirator, rektor Astrid Vatne ved DMMH, og kalte henne inn i undervisningen. For det var på tide nå.
– Gjett om jeg ble usikker! Jeg stotret at jeg tror ikke jeg tør. Og da skulle du hørt henne. For det er en ting om du ikke kan eller vil. Men å avstå fordi du ikke tør, nei det skulle hun ha seg frabedt!
Granholt ler igjen. De røde leppene og den ravnsvarte luggen gir henne et markert utseende som akkompagneres av et boblende vesen.
Barnehagelærer først
– Noe av det beste ved prisen og PBL, er at de setter utdanningen i fokus. Den gode læreren. Det er studentene som danner plattformen for framtidens barnehagelærere. Det er derfor jeg er så opptatt av å utdanne gode, reflekterte lærere. For først og fremst, er jeg barnehagelærer selv! Sier Granholt bestemt.
Engasjementet sitter dypt bak brilleglassene. Nå er hun i gang.
– Hva er det viktigste du kan gi studentene dine?
– Oi, det er mye… Men yrkesstolthet er veldig viktig! Det å vite hvor viktig du som barnehagelærer er og å kjenne sin egen betydning i barnehagen og i samfunnet. En barnehagelærer som er stolt av å dele kunnskapen sin med verden og som tør å stå opp for profesjonen. Det er spesielt viktig å utdanne gode ledere, mener inspiratoren.
Kritisk refleksjon
– Du skal lede både barn og ansatte. Og ikke minst deg selv. Vi må jobbe for å utvikle en kompetansegruppe med barnehagen som arena, som består av reflekterte fagfolk som tør å innta et kritisk blikk.
Om hun kan bidra til at studentene går ut i jobb og tar i bruk hele seg med alt de har av kunnskap, nysgjerrighet, kritisk tenking og engasjement, skal hun være fornøyd.
Som den tydelige læreren hun er, ønsker hun at barnehagelærerne hun utdanner, skal være like tydelige.
Viktig å være synlig
– Barnehagelærerne må lære seg å sette ord på kunnskapen sin både i og utenfor barnehagen. Vi må tørre å være synlige, rett og slett, mener Granholt.
Engasjement, kunnskap, kompetanse og handlingsdyktighet. Evnen til å utvikle seg selv og andre. Dette er grunnpilarene i barnehagelærerens møte med barnet.
– Jeg tror vi må avskaffe pensjonsalderen, sa PBLs direktør, Arild Olsen da han hedret prisvinneren den samme kvelden som Granholt vant.
– For slike lærere som dette, har vi ikke råd til å miste.
Pengepris
For inspiratoren selv, er det givende å vite at hun har gitt livet sitt til noe som har inspirert så mange.
– For jeg elsker å undervise og å stå i klasserommet og skape faglige og reflekterte miljø.
Og prisen på 50 000 kroner? Den skal gå til noe som har med undervisning å gjøre.
– Men jeg må tenke litt, for jeg har jo ikke engang tenkt på pengene enda! Jeg er alt for opprømt til det. Men det blir nok noe med utdanning, ja. Helt sikkert.