
Tre av ti barnehagelærere hadde forlatt yrket etter sju år
Ny statistikk peker på noen av utfordringene som hindrer barnehagelærerne i å bli i barnehagen.
Fersk statistikk fra SSB (Statistisk sentralbyrå) viser at:
- 8 av 10 nyutdannede barnehagelærere jobber i barnehage etter to år.
- For de med barnehagelærerutdanning jobber nesten 7 av 10 i barnehage, og 7 prosent i grunnskolen etter syv år.
Mange av de som ikke jobber i barnehage eller skole jobber steder der utdanningen er høyst relevant, som kulturskole eller fagskole, ifølge artikkelen publisert på hjemmesidene til SSB om statistikken, laget på oppdrag for Kunnskapsdepartementet.
– De fleste lærere
blir i yrket. Gode og dedikerte lærere har en enormt stor betydning for barn og
unge. Det skapes enkelte steder et inntrykk av at det er svært mange lærere som
slutter i jobben. Sånn er det heldigvis ikke, sier kunnskapsminister Kari Nessa
Nordtun (Ap) i en pressemelding.
Sju år etter
I artikkelen har SSB fulgt de som fullførte ulike lærerutdanninger i 2016, og sett på hvilke næringer de jobbet innen i 2023.
I 2016 var det aller flest i de ulike kategoriene som utdannet seg til barnehagelærer, i alt 2 012 personer. Av dem jobbet i alt 1 414 i barnehage, og 143 i grunnskole, sju år etter.
Samtidig jobbet 14 prosent av de utdannete barnehagelærerne i andre næringer, mens åtte prosent står oppført som ikke sysselsatt. Av de som ikke er sysselsatt, er én prosent av dem i utdanning.
SSB lagde en lignende artikkel høsten 2022, som viste at 66 prosent av de som var barnehagelærere i 2011, jobbet fortsatt i barnehage ti år etter.
Færre yrkesmuligheter
I den ferske artikkelen oppsummerer SSB utviklingen i yrket for de som utdannet seg til barnehagelærer (BLU) slik:
«Denne gruppen hadde den nest største andelen i tiltenkt næring rett etter fullført utdanning, på 82 prosent. Denne andelen stiger etter ett år for så å holde seg stabil med en svak årlig nedgang fra og med 2019, med et bunnpunkt på 69 prosent i 2023. Dermed observeres det her den største reduksjonen i andelen med ansettelse i relevant næring i løpet måleperioden, 13 prosentpoeng.
En skal være forsiktig med å trekke direkte årsaksforklaringer bak disse resultatene. Likevel er en plausibel forklaring at det finnes færre yrkesmuligheter for personer med BLU enn for dem med for eksempel lektorutdanning. Lektorer kan arbeide i flere relevante næringer i sektoren, fra grunnskole til videregående opplæring, mens de med BLU i hovedsak er kvalifisert for arbeid i barnehager. Dette kan gjøre BLU til en mindre fleksibel utdanning, noe som kan føre til at flere velger å bytte til en helt annen næring på grunn av begrensede alternativer i skolesektoren.»
Regjeringens tiltak
I pressemeldingen pekes det på flere tiltak for å få flere til å bli i yrket.
Blant annet:
- Fra høsten får også barnehager og videregående skole midler til å gi nyutdannede lærere veiledning.
- Fra neste år kan også fagarbeidere, og andre yrkesgrupper i barnehage og skole, få tilbud om videreutdanning. Tidligere var dette bare forbeholdt lærere.
- Flere som allerede jobber i barnehage og skole får nå mulighet til å utdanne seg til barnehagelærer eller lærer.
- Regjeringen har laget flere veier inn til læreryrket og vi har gjort lærerutdanningene mer fleksible og tilgjengelige.
- Regjeringen har samlet de mest sentrale partene
om en rekrutteringsstrategi som handler om å få flere søkere til
lærerutdanningene, og at flere skal bli i yrket. Vi samarbeider også om å
utvikle lærerutdanningene og læreryrket.