Nestleder i Utdanningsforbunet, Hege Valås, etterlyser konkrete og kraftfulle tiltak.
Foto: Stig Weston
Økt mangel på barnehagelærere: – Kommunene gjør for lite
Økningen i kommunenes frie midler i 2022 skulle gitt om lag 500 flere barnehagelærere, ikke 400 færre, påpeker Utdanningsforbundet.
Det var i forbindelse med offentliggjøringen av barnehagestatistikk
for 2022 sist uke at det kom fram at antallet barnehagelærerårsverk har gått
ned – stikk i strid med politiske målsettinger om betydelig økning av
pedagogandelen i barnehagene.
– At det er færre barnehager som oppfyller pedagognormen er
en naturlig konsekvens av at det er færre årsverk til barnehagelærere totalt og
flere barn. Vi vet ikke hvorfor tallet på barnehagelærere går ned, det kan være
normal turnover som fikk et ekstra utslag i 2022. Dette vil vi undersøke nærmere.
Vi vil også se på om barna fra Ukraina i 2022 kan forklare noe, sa avdelingsdirektør
for statistikk og dataforvaltning hos Utdanningsdirektoratet til Barnehage.no
da.
– Det er alvorlig
Nestleder i Utdanningsforbundet, Hege Valås, er klar på hva de
mener om saken.
– Utviklingen viser noe Utdanningsforbundet har pekt på
lenge: Kommunene gjør for lite for å tiltrekke seg barnehagelærere, og det er
for lett å få dispensasjon fra utdanningskravet, sier hun.
I fjor hadde 6,7 prosent av de pedagogiske lederne dispensasjon fra utdanningskravet. Det betyr at de utfører oppgaver som pedagogisk leder, men ikke har barnehagelærerutdanning eller tilsvarende.
Nestlederen oppfordrer nå regjering og Storting om å ta grep
som sikrer at både kommunale og private barnehageeiere oppfyller sine forpliktelser. Hvis ikke er det vanskelig å se at målene om økt
barnehagelærerdekning kan nås, ifølge Valås.
– Det er ikke godt å si hvorfor den veldig svake, men
gradvise, økningen i barnehagelærertetthet nå har snudd, men det er alvorlig.
Det mangler nå nesten 400 flere barnehagelærere enn det gjorde i fjor, til
tross for at Stortinget har begrunnet en økning på 100 millioner kroner i
kommunenes frie midler med nettopp å ansette flere barnehagelærere. Dette
skulle gitt om lag 500 flere barnehagelærere til sektoren, ikke 400 færre, forklarer
hun.
Ser store forskjeller
Det hører med til historien at kommunesektorens organisasjon
KS, da økningen på 100 millioner kroner ble varslet høsten 2021, bemerket at
beløpet ikke var stort nok til å dekke mer enn en brøkdel av underfinansieringen
av pedagognormen.
– KS mener at eksisterende normer må fullfinansieres før det
skapes forventning om ytterligere økning av pedagogtettheten, uttalte fungerende
avdelingsdirektør i KS, Trond Kalhagen, den gang.
Utdanningsforbundet ser imidlertid veldig store variasjoner
mellom kommunene når det gjelder barnehagelærermangel og dispensasjonstall. Noe som ifølge Valås underbygger at problemet er kommunenes
evne og vilje til å gjøre det som skal til for å rekruttere og beholde
barnehagelærere til sine barnehager.
– Eksempelvis oppfyller kun en fjerdedel av barnehagene i
Lillestrøm kommune den lovfestede barnehagelærernormen, mens tallet i Bergen er
90 prosent, påpeker hun.
I Lillestrøm er det i snitt 16,4 barn per barnehagelærer, mens tilsvarende tall for Bergen ligger på 12,5. Landssnittet er på 13,3, ifølge Utdanningsdirektoratets tall.
40 prosent utenfor
Ifølge
SSB var det 52.800 personer i alderen 22-61 år som hadde barnehagelærerutdanning
i utgangen av 2021.
60 prosent av disse var sysselsatt i en barnehage.
Ut fra det Valås forteller, er det ikke gitt at denne andelen
vil øke.
– Vi mottar signaler fra våre medlemmer, som gir uttrykk for
en langvarig slitasje grunnet den dårlige bemanningssituasjonen i barnehagene.
Sykefraværet er høyt og en undersøkelse fra Trøndelag viser blant annet at 65
prosent av barnehagelærerne der i løpet av det siste året har vurdert å søke et
helt annet yrke, mens 25 prosent er i reelle søkeprosesser, sier Valås – og refererer
til en undersøkelse Utdanningsforbundet har gjort blant sine barnehagelærermedlemmer
i Trøndelag.
Den siste tiden har flere kommuner blant annet pekt på lav
arbeidsledighet som medvirkende årsak til rekrutteringsutfordringer innen
barnehagesektoren. Da særlig knyttet til vikarmangel, men også mangel på
folk til å fylle faste stillinger.
Mener tempoet må opp
I fjor falt opptakstallene til barnehagelærerutdanningen med 26,9 prosent.
Samtidig har både nåværende og tidligere regjering gitt
uttrykk for klare ambisjoner om å øke pedagogtettheten i barnehagene. Først til
en andel på 50 prosent barnehagehagelærere innen 2025, og nå senest til 60
prosent barnehagelærere fram mot 2030.
– Om den tverrpolitiske enigheten om å øke barnehagelærerdekning
i sektoren til 50 prosent innen 2025 skal bli en realitet, må vi se en økning
på sju prosentpoeng, eller drøyt 6.500 barnehagelærerårsverk, i løpet av to år.
Da er åpenbart enhver form for tilbakegang kritisk. Regjering og Storting må
med andre ord raskt komme med konkrete og kraftfulle tiltak som sikrer et helt
annet tempo i rekrutteringen av barnehagelærere til sektoren, mener Valås.