DEBATT
Barnehagelærerstudentene Monica T. Bergersen (øverst), Monica Holmberg og Hilde Roberg mener praksis burde endres.
Foto: Getty Images / Privat
Kan mer praksis i utdanningen være redningen?
«Vi vil ikke lenger være tilskuere til at våre fremtidige kollegaer får praksissjokk! Er løsningen en endring av praksisperiodene når det gjelder lengde, innhold og utførelse?» spør barnehagelærerstudentene.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Praksissjokk er noe som kan skje når praksisperiodene i
utdanningen, teorien og undervisningen ikke gir et reelt bilde av yrket. Den
nyutdannede kan få «sjokk» i møte med kravene som finnes i arbeidshverdagen i
barnehagen.
På «besøk»
Våre erfaringer med praksisperiodene i utdanningen er at
vi er på «besøk» hos barnehagene, fordi praksis kan vare bare 10 dager i den
korteste perioden. Med så korte praksisopphold kan studenter gå glipp av sentrale
deler av yrket, som foreldresamarbeid, møtevirksomhet, tverrfaglig samarbeid og
personalledelse.
I årene som studenter har vi erfart at medstudenter
dropper ut av studiene og at barnehagelærere slutter i jobben.
Ifølge Utdanningsforbundet har hver tredje barnehagelærer
sluttet i jobben de siste 10 årene. Og ifølge SSB er det bare 60 prosent av de
som er utdannet barnehagelærere som jobber som barnehagelærere.
Mer praksis
Tidligere kunnskapsminister Tonje Brenna sier i podkasten
til Utdanningsforbundet at å gjøre endringer på en klok måte, og gjøre de rette
kunnskaps- og erfaringsbaserte endringene, er viktig for Norges viktigste
sektor.
Vi mener løsningen kan være å slå sammen praksisperiodene
og ha mer praksis i form av en 12 ukers sammenhengende praksisperiode i løpet
av hvert studieår. Dette for å bli en mer naturlig del av personalgruppa, bli
bedre kjent med barnegruppa, få oppleve foreldresamarbeid og få oppleve yrket
på en mer reell måte med alle de sentrale delene.
For at denne lange praksisperioden skal kunne være
gjennomførbar for studentene og attraktivt for søkere, tenker vi oss en
lærlinglønn for studentene i praksis.
Noe må endres
Slik praksisen i utdanningen er organisert nå, fungerer
det ikke.
Vi har hatt 2-4 ukers praksis på høsten, og 3-5 uker i vårsemesteret,
avhengig om man går deltids- eller heltidsutdanning. I oppgavene vi har fått
fra utdanningsinstitusjonen har vi blant annet fått i oppdrag å lede oss selv,
barna og personalet, gjennomføre lesing av litteratur, utforske udefinert
materiale og arbeide med mangfold i forbindelse med høytidsmarkering. Vi har
erfart og lært mye, observert, vært i lek og bygget relasjoner.
Samtidig har de få og korte praksisperiodene gitt oss et
inntrykk av at her er det mye vi går glipp av. Fordi flere avdelinger legger
sitt pedagogiske innhold og opplegg litt «på hylla» når de har studenter, slik
at den virkelige hverdagen først kommer til syne når vi er ferdige.
Og vi er ofte ferdige med praksisperioden idet vi endelig
har kommet litt inn i den enkelte barnegruppa, personalgruppa og barnehagen.
Er det til barns beste og etisk forsvarlig overfor barn
som er i tilvenning eller som av andre grunner er sårbare, at vi er der i så
korte perioder?
Vi trenger mer erfaring
Vi trenger å få erfare mer av oppgavene, pliktene og
ansvaret som ligger i yrket barnehagelærer. Vi mener oppgavene fra
studiestedet, som vi studenter skal gjennomføre i løpet av praksis, burde være
enda mer realistiske i forhold til hva som vil møte oss i yrket. Som for
eksempel «skygging» av praksislærerne som en metode for å få større innblikk i
hverdagen som pedagogisk leder, med forberedelser og alle møter, beskjeder,
plantid, veiledning hos styrer, med mer.
Vi ønsker oss også mer aktiv bruk av vurderingsskjemaene
fra praksislærerne, veiledning og mer fysisk oppmøte av profesjonsveiledere fra
utdanningsinstitusjonene ute i praksis. Vi mener dette vil være med på å styrke
læringsutbyttet for den enkelte student i praksis. Og på den måten skaper man
et profesjonsfellesskap på tvers mellom studenter, praksisbarnehagene og
utdanningsinstitusjonene.
I barnehagelærerutdanningen er kunnskap og kompetanse
grunnlaget for at ledelsen kan bli pedagogisk. Det trengs kunnskap og
bevissthet om de etiske forpliktelsene og det ansvaret barnehagelæreren har. Er
det da etisk forsvarlig at vi studenter møter yrket uten reell erfaring?
Veiledning og kunnskap
Vi som studenter trenger å møte tydeligere
tilbakemeldinger i veiledning og krav, fra første skoleår og gjennom
studieløpet. Refleksjon og kritisk tenkning er viktige elementer i veiledningen
og i danningsprosessen til studentene. Vi vil påstå at hvis tilbakemeldinger
fra våre profesjonsveiledere og praksislærere er mer reelle, så kan det være
med på å redusere et eventuelt praksissjokk.
Det er i det daglige arbeidet man utvikler og forhandler
profesjonalitet, og noe av hensikten med veiledning er å sette ord på den tause
kunnskapen og få utviklet sin praktiske yrkesteori. Taus kunnskap kan forstås
som erfaringsbasert kunnskap i handling som kommer til uttrykk intuitivt, det
er som at de ansatte bare gjør det. Pedagogiske ledere trenger kunnskap om
hvordan de kan lage seg ledelsesstrategier for å kunne ivareta det
profesjonelle ansvaret de har. God ledelse krever en god faglig plattform, ledelsesopplæring
og oppfølging i praksis. Derfor mener vi at å styrke praksisen er et viktig
tiltak i utdanningen.
Hvordan få flere og riktige søkere?
Flere partier (deriblant KrF og Høyre) viser til at de
vil øke pedagogtettheten blant de ansatte i barnehagene til 50 prosent, mens
Venstre og regjeringspartiene har som mål å øke pedagogtettheten til 60
prosent.
Kan det være mer realistisk å nå dette målet om
studentene får lønn under praksis, og samtidig har lenger og mer relevant
praksis?
Regjeringen har utarbeidet en strategi for rekruttering
til lærerutdanningene og læreryrket. Tiltak i strategien omhandler blant annet
bedre praksis, at studentene skal bli bedre forberedt til yrket og
rekrutteringsarbeidet skal forsterkes.
Regjeringen ønsker å tilegne seg mer
kunnskap om årsakene rundt hvorfor færre velger lærerutdanning og læreryrket.
Hvorfor ikke spørre studentene selv?
Vi mener lærlinglønn, tettere oppfølging fra
utdanningsinstitusjonene og lengre praksisperioder som favner flere sentrale
deler av yrket, vil bidra til å få flere søkere, holde på studenter og motvirke
et eventuelt praksissjokk.
Kilder:
Alver, V. & Brøntveit, M. O. (2021). Lærerrommet: Dette
vil Tonje Brenna med barnehage og skole. Utdanningsforbundet.
Arnesen, H. S. &
Foss, E. S. (2022). Hvor jobber barnehagelærerne?
SSB.
Bjerkholt, E. (2017). Profesjonsveiledning: fra
praktisk virksomhet til teoretisk felt. Cappelen Damm akademisk.
Boyesen, B. (2021). «Praksissjokket» skremmer nye
lærere. NRK.
Gotvassli, K. Å. (2019). Boka om ledelse i barnehagen
(2. utg.). Universitetsforlaget.
Rognerød, E. T. (2022). En av tre barnehagelærere
slutter i løpet av ti år. Utdanningsforbundet.
Skogen, E. (2013). Ledelse i barnehagen. I Slåtten, M.
V., Lundestad, M., Haugen, R. & Skogen, E. (Red.), Å være leder i
barnehage. (2.utg. s. 23-52). Fagbokforlaget.
Tholin, K. R. (2022). Barnehagelærer og pedagogisk
leder: Verdibevisst meningsledelse av barna, innholdet og personalet.
Fagbokforlaget.