Faglig interesse og forventede karrieremuligheter var viktigst for barnehagelærerstudentenes valg av studie, ifølge undersøkelse.
Illustrasjonsfoto: Getty Images
Dette er barnehagelærerstudentene mest og minst fornøyd med ved studiet
Landets studenter var jevnt over litt mer fornøyd med studiene sine i 2023 enn året før. Barnehagelærerstudentene er litt mindre fornøyd enn gjennomsnittet.
Nærmere 29
000 studenter har svart på den årlige spørreundersøkelsen Studiebarometeret
som undersøker opplevd studiekvalitet.
I undersøkelsen
kommer det frem at det store flertallet av landets studenter overordnet sett er fornøyd med
studieprogrammet de går på.
«I 2022 så
vi at studentene var noe mindre fornøyde med studieprogrammene sine enn i
tidligere år. I 2023 var imidlertid resultatene tilbake til nivået vi så i
årene før 2022. På utdanningstypenivå skiller lektor- og
grunnskolelærerutdanningene seg negativt ut. Her er studentene jevnt over klart
mindre tilfredse enn de er i andre utdanningstyper. Samtidig er fortsatt klart
flesteparten av studentene tilfredse med studieprogrammet sitt i disse
utdanningene også» oppsummerer Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT).
De gjennomfører undersøkelsen på vegne av Kunnskapsdepartmentet.
– Det mest
interessante er å se resultatene på studieprogramnivå. Der kommer det frem
store variasjoner, og disse dataene er verdifulle for institusjonenes arbeid
med utvikling av utdanningskvaliteten. Det er der de konkrete tilbakemeldingene
fra studentene ligger, og jeg oppfordrer institusjonene og studieprogrammene
til å dykke ned i disse resultatene, sier NOKUT-direktør Kristin Vinje i en pressemelding.
Under snittet
I
undersøkelsen skal studentene blant annet ta stilling til følgende påstand: «Jeg
er, alt i alt, tilfreds med studieprogrammet jeg går på».
Her er gjennomsnittsskåren
3,8 blant de 1009 barnehagelærerstudentene som har svart på undersøkelsen.
Det er under
snittet for alle utdanningstyper, som ligger på 4,0.
Skalaen går
fra 1 til 5, der 5 indikerer høyest tilfredshet.
Religionsstudentene
topper listen med en gjennomsnittsskår på 4,5 når det gjelder overordnet
tilfredshet med studieprogrammet. Grunnskolelærer- og lektorutdanningene havner helt
på bunn med en gjennomsnittsskår på henholdsvis 3,4 og 3,5.
Ifølge
undersøkelsen får barnehagelærerutdanningene høyest skår av studentene på
spørsmål som har å gjøre med eksamen og andre vurderingsformer på studieprogrammet
(4,0), det faglige og sosiale læringsmiljøet (3,7), undervisningen (3,7) og organiseringen
av praksis (3,7).
Minst
fornøyd er barnehagelærerstudentene med studieprogrammets tilknytning til
arbeidslivet (3,3), den administrative og faglige organiseringen av studiet (3,4)
og tilbakemelding og veiledning (3,4).
Hva var
viktigst for studievalget?
For første
gang siden 2014 har studentene også svart på hva som fikk dem til å velge et
bestemt studieprogram.
For både
barnehagelærerstudentene og studentmassen for øvrig, er det først og fremst
faglig interesse og forventede karrieremuligheter etter studiet som trekkes
frem som spesielt viktige for valg av studieprogram.
Hele 80 prosent
av barnehagelærerstudentene svarer at faglig interesse var viktig for deres
valg av studie, mens 73 prosent har krysset av for at forventede karrieremuligheter
var viktig. 43 prosent av barnehagelærerstudentene har også krysset av for at
forventet lønn var viktig for studievalget deres.
Bruk av
kunstig intelligens
I årets
undersøkelse er det for første gang tatt med spørsmål om studentenes bruk av
kunstig intelligens (KI).
Av de snaut 29
000 studentene som svarte på undersøkelsen, oppgir seks av ti at de har brukt
kunstig intelligens i studiene sine.
Kun tolv
prosent av studentene svarer at de ofte bruker KI, mens hele 39 prosent svarer
at de ikke bruker det i det hele tatt.
Bruken
varierer stort mellom ulike fagfelt og utdanningstyper, men flertallet som har svart
at de bruker kunstig intelligens i studiet oppgir at de bruker det til å
forklare teorier, konsept, fagtermer, og liknende. En del bruker også kunstig
intelligens som «diskusjonspartner» når de studerer eller til å kvalitetssikre/redigere
tekst, opplyser NOKUT.
Det er
studentene ved naturvitenskaplige/tekniske fag og økonomiske-administrative fag
som bruker kunstig intelligens mest. I den andre enden av skalaen finner vi
helse-, sosial og idrettsfag og humanistiske og estetiske fag, der bare hver
femte student oppgir at de bruker KI i studiene.
Blant studenter
ved lærerutdanningene og andre utdanninger innen pedagogikk svarer 27 prosent at
de bruker KI av og til eller ofte i studiet.
Om Studiebarometeret
Studiebarometeret
blir gjennomført hvert år med 2. og 5. år-studenter fra norske universiteter og
høgskoler. NOKUT gjennomfører undersøkelsen på vegne av Kunnskapsdepartementet.
Undersøkelsen ble gjennomført for første gang i 2013.
Studiebarometeret
dekker så godt som alle norske universiteter og høgskoler, og totalt inngår
rundt 1900 studieprogram. 2022 ble også tredjeårsstudenter på
bachelorgradsstudium inkludert for 13 institusjoner. Dette ble gjort for å
undersøke konsekvenser av en endring i målgruppe fra andre- til
tredjeårsstudenter som ble foreslått i evalueringen av Studiebarometeret.
(Kilde:
NOKUT)