DEBATT
«Vårt inntrykk er at den flate strukturen står sterkt. Intensjonen er truleg god, men ikkje konsekvensane» skriv artikkelforfattarane.
Foto: Getty Images / Sivelin Kjølstad / HVL
Er flat struktur det beste for barna, samfunnet og framtida?
«Er vi i ferd med å spenne bein under fagleg kunnskap og kompetanse i barnehagen?» spør artikkelforfattarane.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Som tilsette i barnehagelærarutdanninga samarbeider
vi med barnehagelærarar, barnehageeigarar og kollegaer. Vi blir overraska over
«det flate» som møter oss når det gjeld barnehage.
I samarbeid om utvikling av
kompetansepakkar til alle barnehagar i ein kommunen, er bestillinga at
kompetansepakken skal vere for alle tilsette. Vi møter også ei forventning om
at høgskulen sine vidareutdanningar for barnehagelærarar skal kunne tilpassast alle.
Også Utdanningsdirektoratet utviklar kompetansepakkar for barnehagebasert kompetanseutvikling
tilgjengeleg for alle.
Vi ønskjer å diskutere om «alle med på alt» i den
flate barnehagen er det beste for barna, for samfunnet og framtida.
Flat struktur – eit kvepsebol
Tydelegare arbeidsdeling skal vere på veg inn i
barnehagen, men vårt inntrykk er at den flate strukturen står sterkt. Intensjonen
er truleg god, men ikkje konsekvensane. I mange barnehagar er rådande praksis
at arbeidsoppgåver føl vakter uavhengig av kompetanse. Steinnes finn i si
doktorgradsavhandling at det er liten forskjell i arbeidsoppgåvene til
barnehagelærar og det øvre personalet, og Ekspertgruppa om barnehagelærarrolla
peikar på at barnehagelærarar og det øvre personalet vurderer kvarandre som
like kompetente til å utføre dei fleste oppgåver.
Vi spør oss om observasjonar av barn som strevar bør fordelast
på alle tilsette. Lik fordeling av arbeidsoppgåver utfordrar ikkje berre
barnehagelæraren sin autoritet, men også kvaliteten på tilbodet til barna. Ein
styrar omtalar arbeidsdelingsdiskusjonen som «eit kvepsebol å stikke hovudet
inn i», eit «kvepsebol» vi finn spor av i barnehagar, styringsdokument, hjå eigarar
og lærarutdannarar, der omgrep som «personalet» og «vaksne» blir valt framfor «barnehagelærar».
Omtalen av «den vaksne» i skulekonteksten er fråverande, og vi ønskjer å avvikle
den flate strukturen også i barnehagen.
Flat kultur – misforstått likeverd
Kulturen
i den flate barnehagen inkluderer alle, med visjonen «alle er like viktige». Vi
spør oss om kompetanse her blir forveksla med menneskeverd. Når barnehagar får tilbod
om kurs og kompetanseutvikling, er desse tilboda ofte retta mot alle tilsette.
Møter og samhandlingsarenaer i barnehagen som inkluderer alle blir prega av
erfaringsutvekslingar og praktisk planlegging. At barnehagelæraren har fagkunnskap
handlar ikkje om at dei er meir verdt som menneske, men at dei har eit spesielt
ansvar som profesjonsutøvar. Den flate kulturen handlar truleg om misforstått
likeverd, men kan hindre barnehagelærarane i bruk av fagkunnskap og fagfellesskap.
Ekspertgruppa
om barnehagelærarrolla løftar fram barnehagelæraren som sentral i observasjon
og kartlegging av barn, medan andre framsnakkar «alle med på alt» også i denne
samanheng. Ein
digital diskusjonstråd i «Foreldre og Barn» inneheld utsegn om at alle tilsette
bør observere og kartlegge barna, fordi alle veit mykje om barn og fordi
observasjonar er å berre notere ned det ein ser. Barnehagelærarar i same
diskusjonstråd uttrykker glede over medarbeidarar si gode hjelp i
observasjonsarbeidet. Slike utsegn kan handle om manglande kunnskap om
observasjonar av barn, men kan også vere eit resultat av misforstått likeverd.
Flat kunnskap – usynleg profesjonskunnskap
I strategien «Kompetanse for fremtidens barnehage»
finn vi at barnehagelæraren er nøkkelen til kvalitet i barnehagen. Den flate
strukturen og kulturen kan føre til at barnehagelæraren sin profesjonskunnskap
blir usynleg, og stillingsnemningar får forrang for fagkunnskap.
Blir barnehagelæraren som profesjonsutøvar framheva i
relevante lokale og nasjonale dokument? Barnehagelæraren er nemnt éin gong i
Rammeplan for barnehagar, medan «personalet» er nemnt 51. Dette kan forståast
som manglande støtte til barnehagelærarar som profesjonsutøvarar og faggruppe. Vi
finn utsegn om at barnehagen skal grunngje sine vurderingar, men kven er «barnehagen»?
Undergrev slik språkbruk profesjonskunnskap, eller er ønska barnehagekunnskap allmennkunnskap
om barn? Erfaring frå arbeidslivet blir rådande kunnskapsbank, og «vaksne» og
«personalet» blir den rette omtalen av tilsette.
Vi spør oss korleis barnehagelærarane kan verne om
fagkunnskap og fagfellesskap i alt det flate, og unngå å bli usynlege som
profesjonsutøvarar.
Flat kompetanseutvikling – tydeleg ansvar
Barnehagelæraren sitt profesjonelle ansvar er tydeleg
framheva i ulike samanhengar. I følgje Rammeplan for barnehagar er barnehagelæraren
utdanna spesielt for å ta i vare ansvaret for kvaliteten på det pedagogiske
innhaldet og tilbodet til barna. I barnehagen trer barnehagelæraren sitt ansvar
tydeleg fram når vanskelege foreldresamtalar skal gjennomførast, ei tydelegheit
som ser ut til å vere mangelvare i diskusjonen kring utvikling av kompetanse.
Eit skikkeleg skremmeskot er at både Utdanningsdirektorat,
barnehageeigar, barnehagar og høgskule ser ut til å ønskje kompetansepakkar og
utdanningar som inkluderer alle, også vidareutdanningar som byggjer på
tre års utdanning. Vil vi utdanne til «vaksne» og ikkje til «barnehagelærarar»,
og korleis verdset ulike instansar høgre utdanning og kompetanse? Institusjonar
som forvaltar kunnskap kan ved å inkludere alle i alt spenne bein under
barnehagelæraren sin kunnskap og autonomi.
Smeby viser til den svake og utydelege arbeidsdelinga
i barnehagen, og framhevar at barnehagelæraryrket neppe vil utvikle seg til ein
profesjon om kunnskapsbasen er diffus og arbeidsoppgåvene like. Smeby kan komme
til å få rett i dette, om ikkje barnehagelæraren sin fagkunnskap vert meir
verdsett.
Ein kompetansedrivande barnehage
I den flate barnehagen blir all aktivitet tilpassa
alle, erfaringsutveksling har forrang for teori og faglege grunngjevingar, og
vi snakkar om tal vaksne og ikkje om barnehagelærarar, fagarbeidarar og
assistentar. Vi ønskjer å framsnakke ein kompetansedrivande barnehage som evnar
å realisere barnehagen sitt samfunnsmandat, ein lærande organisasjon med
barnehagelæraren i førarsetet.
I denne barnehagen fungerer barnehagelærarane som
autonome profesjonsutøvarar i møte med andre. Fagspråk erstattar kvardagsspråk,
fleirstemmige læringsfellesskap erstattar praktiske møter og faglege
vurderingar får forrang for lite føremålstenlege krav. I denne barnehagen er
det eit uttalt skilje mellom barnehagelærar og det øvre personalet når det
gjeld ansvar, oppgåver, kunnskap og kompetanse.
For å realisere den
kompetansedrivande barnehagen må alle instansar som forvaltar kunnskap synleg
verdsetje barnehagelærarane sin kunnskap, og barnehagelæraren må sjølv ikkje bidra
til å spenne bein under sin faglege kunnskap og kompetanse.
Kjelder:
- Kunnskapsdepartementet (2013). Kompetanse for fremtidens barnehage.
Revidert strategi for kompetanse og rekruttering 2018–2022.
Kunnskapsdepartementet.
- Kunnskapsdepartementet (2017). Rammeplan for barnehager. Udir.
- Kunnskapsdepartementet (2018). Barnehagelærerrollen i et
profesjonsperspektiv: et kunnskapsgrunnlag. Kunnskapsdepartementet.
- Smeby, J. C.
(2014). Førskolelæreryrket vil neppe utvikle seg til en profesjon. Første Steg, 10(2), 12–19.
- Steinnes, G.S. (2014). Profesjonalitet under press? Ein studie av
førskulelærarar si meistring av rolla i lys av kvalifiseringa til yrket og
arbeidsdelinga med assistentane: Vol. 2014 nr. 2 (p. 200). Senter for
profesjonsstudier, Høgskolen i Oslo og Akershus.