Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) legger frem stortingsmelding om profesjonsutdanningene i UiO sine lokaler.Skjermdump fra pressekonferanse i regi av DSS
Vil gjøre profesjonsutdanningene mer praksisnære
Flere veier inn i utdanningene og mer erfaringsbasert undervisning, er noen av regjeringens forslag i den nye stortingsmeldingen om profesjonsutdanningene.
Stortingsmeldingen
som ble lagt frem fredag formiddag legger hovedvekt på de rammeplanstyrte lærer-,
ingeniør- og helse- og sosialfagutdanningene.
– I disse
utdanningene tar vi nå flere grep. Fremover skal vi legge mer vekt på relevant
arbeidserfaring, både hos studentene selv og hos de som utdanner dem. Vi skal
gjøre utdanningene mer parksisnære og mer tilgjengelige. Det skal legges mer
vekt på å lære det som faktisk møter studentene ute i arbeidslivet, sa kunnskapsminister
Kari Nessa Nordtun (Ap) under fredagens pressekonferanse.
For å ruste
studentene for arbeidslivet må egenarten til profesjonsfagene styrkes, mener
regjeringen.
– Vi vet at
mange studenter beskriver et praksissjokk når de begynner på jobb etter ferdig
utdanning, det må vi gjøre noe med. Derfor skal vi gi fagmiljøene større handlingsrom
og større faglig frihet i undervisningen. Vi skal gjøre det enklere for universitetene
og høgskolene å ansette folk med fersk førstehåndskunnskap fra yrkeslivet, sa Nessa
Nordtun.
Regjeringen vil:
Legge
mer vekt på erfaringsbasert kunnskap. Studentenes praksis økes ikke, men regjeringen vil gjøre den bedre og koble den tettere på teoriundervisningen.
Gjøre
utdanningene mer fleksible, slik at fagmiljøene selv kan forme utdanninger som
er tett på praksis.
Gjøre
utdanningene tilgjengelige for flere, og åpne døra for flere praktikere, både
til å ta utdanning og undervise andre.
– Trenger
flere folk
Regjeringen vil
også jobbe for å få enda flere til å velge de nevnte profesjonsutdanningene.
Nessa Nordtun
pekte på at mer enn én tredjedel av plassene ved lærerutdanningene sto tomme
ved studiestart i fjor.
– Det gjør
meg dypt bekymret. Vi trenger rett og slett flere inn i velferdsutdanningene
våre. Vi trenger flere dyktige folk inn i helsevesenet vårt og flere dyktige
folk som brenner for våre ungers læring og trivsel. Derfor åpner vi nå opp flere
veier inn i disse viktige yrkene. Vi gjør det enklere for de som allerede
jobber i skolen, som ikke har lærerutdanning, å få formell kompetanse. Vi lager
flere forsøksordninger. Veien inn skal bli mer tilgjengelig, mer fleksibel, med
mer vekt på relevant arbeidserfaring også her, sa hun.
Regjeringen vil
blant annet åpne for flere forsøk med kvalifisering fra fagbrev til sykepleieryrket
og forsøk med alternativ organisering av grunnskolelærerutdanning, for eksempel
en felles utdanning for første til tiende trinn.
Mener utdanningene
er blitt for teoritunge
Annonse
I
profesjonsmeldingen ser regjeringen spesielt på sammenhengen mellom den
teoretiske og praktiske delen av utdanningsløpet til lærer- og helse- og
sosialfagene.
– Mange av
tilbakemeldingene vi har fått peker på at det blir lagt for lite vekt på den
praksisnære kunnskapen, som for eksempel er en viktig del av lærerstudiet. Og da
snakker vi om en type erfaring som man ikke nødvendigvis kan tilegne seg bare
ved å lese i en bok, sier forsknings- og høyere utdanningsminster Oddmund Hoel
(Sp) i en pressemelding.
Han vil styrke
den erfaringsbaserte kunnskapen i utdanningene, for eksempel gjennom å ha flere
undervisere med fersk erfaring fra det yrkeslivet de skal undervise om.
Regjeringens forslag:
Det skal bli enklere å ansette personer med relevant yrkeserfaring i fagmiljøene, ved å:
følge opp høringsforslaget om å endre kompetansekravene for førstelektor og dosent, slik at det blir enklere å ansette personer med yrkeserfaring i disse stillingene. (Det blir ikke lenger krav om forskningsbakgrunn for å bli førstelektor.)
foreslå å endre kravene til fagmiljøer som gir masterutdanninger med obligatorisk praksis slik at ansatte med førstekompetanse og ansatte i delte stillinger til sammen skal utgjøre minimum 50 prosent av det samlede fagmiljøet. Det betyr at personer i delte stillinger til en viss grad kan erstatte personer med førstekompetanse.
Fjerne krav om fire doktorgradsprogram for å bli universitet og la institusjonene samarbeide om doktorgradsutdanning. Det skal også bli enklere for vitenskapelige høgskoler å bli universitet.
Fortsette arbeidet med å redusere rammeplanstyringen av profesjonsutdanningene. Regjeringen begynner med et forslag om å fjerne forskriftsfesting av rammeplan for de treårige ingeniørutdanningene.
Vurdere omfanget av praksis i helse- og sosialfagutdanningene og vurdere fordelingen av praksis i lærerutdanningene.
Fjerne kandidatmåltallene for helse- og lærerutdanningene.
Regjeringen
vil i tillegg videreutvikle ordningene for etter- og videreutdanning for lærere i et
helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling for ansatte i barnehage
og grunnopplæring.
Regjeringen vil
få folk raskere i gang med høyere utdanning, raskere ut i jobb og sikre
rekruttering til viktige profesjoner.
De foreslår følgende
endringer i opptaksreglene:
Å
avvikle nasjonale nivåkrav for opptak til sykepleierutdanningen (karakteren tre
i matematikk og norsk), men videreføre nivåkravene på lærerutdanningene inntil videre. Det
skal imidlertid bli mulig med dispensasjon fra kravene på lærerutdanningen.
At
man maksimalt kan få tre tilleggspoeng etter videregående (i dag kan søkere få
opptil 14 tilleggspoeng til sammen).
Regjeringen
vil fjerne tilleggspoeng for alder, fremmedspråk i videregående skole,
folkehøgskole, fagskole og høyere utdanning.
De
vil beholde tilleggspoeng for avtjent verneplikt og realfag i videregående. Man
kan maks få to poeng for realfag og ett for verneplikt.
Å
erstatte kjønnspoeng med kjønnskvoter på studier der kjønnsbalansen er skeiv.
Det
skal fremdeles være mulig å ta opp fag for å forbedre karakterer etter videregående,
og det innføres ikke nasjonal opptaksprøve.
Endringene
som er foreslått i stortingsmeldingen om opptakskrav, vil kunne bli innført på
ulike tidspunkt. De fleste av dem vil tidligst tre i kraft fra 2027, opplyser
Kunnskapsdepartementet i en pressemelding.
Kritisk
Høyres utdanningspolitiske talsperson, Kari Anne Jønnes, mener regjeringen bruker flåsete retorikk når profesjonsutdanningene omtales som for akademiske.
– I verste fall er det mangel på respekt for forskningsbasert kunnskap og de faglige innspillene. Regjeringen svarer ikke på de utfordringene som samfunnet står i. Vi trenger mer kompetanse i tjenestene våre – ikke mindre, sier Jønnes til NTB.
Hun er kritisk til regjeringens forslag om å oppheve karakterkravene for opptak til sykepleierutdanningen og å åpne for å gi dispensasjon fra opptakskravene på lærerutdanningen.
Regjeringen øker verken attraktiviteten eller hever statusen til yrkene ved å senke kravene, mener hun.