DEBATT
Per Einar Sæbbe vil avkrefte noen myter om søkertall og å jobbe som barnehagelærer.
Foto: Elisabeth Tønnessen
Avkrefter myter for å øke antall søkere til barnehagelærerutdanningen
– Det viktig å formidle at det står bra til i mange barnehager, men det er både i offentlige og private barnehager store utfordringer med å få økonomien til å gå rundt og bemanningen til å strekke til.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Jeg svarte i et intervju med NRK at mulige søkere til
utdanningen blir påvirket av mytene om at barnehagelærere har svært dårlig
lønn, at det i alle barnehager er veldig dårlig bemanning og at sykefraværet er
ekstremt høyt – og derfor søker de ikke.
Myter forståes som muntlig overførte
fortellinger, gjerne med en negativ mening. Hele 97% av barnehagelærere oppgir
at de trives godt i jobben sin og 90% av barnehagelærere ville valgt den samme
utdanningen igjen. Dette tyder på at noen av mytene om barnehage og
barnehagelærere stemmer, men ikke alle.
Det er gode intensjoner om at seks av 10 ansatte i alle
norske barnehager skal være utdannet barnehagelærere innen få år, men per nå
klarer vi å ikke å utdanne nok barnehagelærere til å fylle de stillingene som
er ledige. Det mangler allerede 3.000 barnehagelærere i norske barnehager, og vi
trenger å rekruttere flere og beholde barnehagelærerne i barnehagen. Det er
sannsynligvis flere enn 15.000 barnehagelærere som jobber andre steder enn i
barnehage og vi mister flere om vi ikke når ut med informasjon om realiteten i
barnehagene.
Lønn lik null
Barnehagelærerne har hatt en god lønnsutvikling de senere
årene, og det er på tide at denne yrkesgruppen blir verdsatt høyere av
samfunnet (kun 50% av barnehagelærerne sier at de gjør det).
Jeg spurte et tilfeldig
utvalg 19-åringer på en utdanningsmesse om de visste hvor mye en barnehagelærer
tjener, og de tippet alle mellom 250.000 og 300.000 per år. Heldigvis har
barnehagelærere en begynnerlønn på nesten 200.000 mer enn det, og i Oslo er
lønna høyere enn resten av landet på grunn av utfordringen med å skaffe nok
barnehagelærere. På tross av positiv lønnsutvikling er det fremdeles
utfordringer, så det er ikke sikkert at høyere lønn aleine løser at det er
nedgang i antall søkere til utdanningen. Jeg tipper barnehagelærerne ville
valgt flere barnehagelærerkollegaer enn mer lønn til seg selv.
Barnehagelærerne,
barnehageeiere og politikere må fortsette å jobbe for gode lønns- og arbeidsbetingelser,
og både organisasjoner og foreldre ser ut til å engasjere seg i dette også.
God bemanning etter 2018
Etter at vi fikk skjerpet bemannings- og pedagognorm i 2018, er
det gode intensjoner om bemanning i alle barnehager. Dette er noe vi
barnehagelærere har kjempet for lenge, og jeg tror samtlige hadde et ønske om å
ha flere barnehagelærere til stede sammen med barna når normen ble skjerpet.
Dette har ikke skjedd, og i enkelte tilfeller har det blitt motsatt – det er
færre barnehagelærere per barn store deler av dagen.
Myten om god bemanning i
barnehagene kan gjøres noe med, men barnehagene har måttet tåle store kutt i
tilskuddene fra kommunene og bemanningstettheten blir ikke bedre gjennom hele
dagen så lenge det ikke bevilges mer midler. Om barnehagene hadde fått en statlig
sats per barn nok til en reell bemanningsnorm gjennom hele barnehagens
åpningstid, kunne dette vært løst. Dette koster, og det er politikerne som kan bevilge
disse midlene og barnehagene som må bruke midlene smart og til barnas beste.
Ekstremt sykefravær
Det er høyt sykefravær i mange barnehager, og gjennomsnittlig
sykefravær i barnehagene er 7%. Det er store variasjoner mellom barnehager, og det
er barnehager som nesten ikke har sykefravær.
Som ansatt får sykefraværet
konsekvenser ut over det enkelte fraværet når det ikke finnes midler til vikar.
Dersom det er vilje og midler til å bruke vikar finnes det mange steder ikke
vikarer å oppdrive, og dette fører til underbemanning hele eller deler av
dagen. Dette gjør at de ansatte som er på jobb, må klare seg med færre folk og
dette er så belastende at det kan føre til at også de friske blir syke. Om det
er barnehagelæreren som ikke er til stede, kan konsekvensen bli at barnehagen er
uten forsvarlig pedagogisk bemanning hele eller deler av dagen.
I andre
profesjoner hadde ikke dette blitt godtatt med samme velvilje som det til nå har
blitt gjort i barnehagen.
Barnehagelærerstudenter rømmer fra utdanningen
Det er nedgang i søknaden til barnehagelærerutdanningen, og det
har ikke vært så få søkere til barnehagelærerutdanning siden 2005. Fra 2018 og
fram til 2024 er det nærmest en halvering av antall søkere. Flere og flere av
studentene i barnehagelærerutdanningen har jobbet i barnehage, og har gjennom
denne erfaringen bestemt seg for å bli barnehagelærer på tross av mytene om
barnehagen.
Barnehagelærere kjennetegnes ved at de er glade i barn og har ønske
om å bety noe for andre, er tålmodige, reflekterte og entusiastiske, er i
kontakt med verdigrunnlaget sitt, liker faglig påfyll, liker høy grad av
autonomi, er gode med relasjoner, de er sosial kompetente og idealistiske. Barnehagen
har opplevdes som en god arbeidsplass for mange som begynner på
barnehagelærerutdanning, og det er utfordrende for barnehagebransjene å finne
balansen mellom å snakke om mytene ved profesjonen og samtidig øke antallet
søkere til utdanningen.
På UiS legger vi til rette for studenter både med og
uten erfaring gjennom en god barnehagelærerutdanning som gjøres fleksibel og
samlingsbasert, men samtidig sikrer kvaliteten.
Felles ansvar
Det virker som det er enighet om at hele
barnehagebransjen må samarbeide og sammen bidra til rekruttering til barnehagene
og utdanningen, og Regjeringen har vedtatt en nasjonal strategi for
rekruttering. Kanskje må UH og praksisfeltet stå sammen om dette i større grad
og sette søkelyset på mytene vi trenger å bekrefte og avkrefte.
Det viktig å
formidle at det står bra til i mange barnehager, men det er både i offentlige
og private barnehager store utfordringer med å få økonomien til å gå rundt og
bemanningen til å strekke til. Med et nytt politisk barnehageforlik som skaper
forutsigbarhet og trygge rammer for alle barnehager, uansett eierform, vil det
på sikt bli ro til å trekke fram flere av de fantastiske sidene ved
barnehagelærerprofesjonen og både praksisfeltet og UH kan snakke hverandre opp.