Ved hjelp av spørrende lyder og kroppsspråk får Marte Johansen barna med på å utforske.

Skapte rom for nysgjerrighet

Med «prikker» som utgangspunkt, fikk studentene utfolde seg. Og barna fikk brukt sansene sine.

Publisert Sist oppdatert

Barnehagelærerutdanningen ved Nord universitet campus Bodø fyller 50 år. Som et ledd i markeringen har studentene på fordypningen Kreativt og skapende arbeid hatt besøk av barnegrupper fra forskjellige barnehager i området.

Vandrende forestilling

Det skapende arbeidet for barna, var også del av et arbeidskrav for studentenes del.

Marte Johansen, Sofie Trones, Martine Naug og Marte Stendal.

Utgangspunktet og inspirasjonen var prikker. Kunst og håndverk, musikk og drama skulle til sammen danne en helhet i opplegget med de ulike barnegruppene.

- Vi begynte å jobbe med rommet først. Vi ville det skulle være en vandrende forestilling, der alt barna gjorde ble rett, og der sansene var hovedfokus, forklarer sisteårsstudentene Marte Johansen, Sofie Trones, Martine Naug og Marte Stendal.

De rettet seg inn mot aldersgruppene 1-3 år. Etter en uke med forberedelser, var de klare til å ta imot publikum. De ulike barnehagene kom i grupper, fordelt på flere dager, og i praksis var det toåringer som deltok.

De fikk møte karakterer som Lydia og Sniff. Som i liten grad kommuniserte med ord, men mye med kroppsspråk og lyd. Barna ble invitert med inn i et rom som innbød til å ta på, høre, se og lukte underveis - før de endte opp rundt leirbålet i midten. Der studentene spilte og sang «Du har to øyne».

Utviklet seg på ulikt vis

– Man hører fort hvor engasjert barna er. Veldig artig å se at tingene vi hadde laget fungerte så godt for dem. Og så har det vært artig å se hvor ulike barnegruppene er, sier de fire.

Barna begynte uoppfordret å bære til bålet.

For selv om rommet i seg selv, og rammene slik sett var omtrent de samme fra gang til gang, agerte barna ulikt. Det åpnet for enda mer improvisasjon.

– En gang mistet Sniff rytmeegget sitt, og så ble det som hang fra taket revet ned. I dag ble det båret ull og lyskuler til bålet.

Av hensyn til korona og allergi, hadde ikke studentene lagt opp til noe spesielt knyttet til smak. De øvrige sansene kunne barna gjøre bruk av, og ikke minst nysgjerrigheten.

- Utrolig bra med sanseinntrykk for ungene. Noen syntes det var litt skummelt, men mest artig. Veldig bra å få være med på dette. Spennende for ungene å få gjøre noe litt annerledes, sier Robert Grytvik, pedagogisk leder ved gjestende Nordlandia Kjeldmyrlia naturbarnehage.

- Undresesjon for voksne

Ved universitetet er emneansvarlig Janne Vik Lossius og kollegene veldig glad for besøket fra barnehagene.

Universitetslektor Janne Vik Lossius.

- Det gir studentene mulighet til å jobbe skapende med barna, og til å koble teori til praksis. Man ser at de er påskrudde. Nærheten til praksisfeltet betyr mye.

Det var fredag 26. november at barnehage.no var innom universitetet.

I et annet rom hadde Renate Storeide, Kathrine Pedersen, Sissel Sundet, Guri Unosen og Solveig Torseth hatt fire- og femåringer på besøk. I det de gjorde seg klar til å ta imot sin siste gruppe, lød oppsummeringen som følger:

- Magisk og spennende. En undresesjon for de voksne også, og kreativt utfordrende.

PS: Det var planlagt jubileumsseminar ved barnehagelærerutdanninga campus Bodø 9. og 10. desember, men dette er nå avlyst på grunn av koronasituasjonen.

Studentene på fordypningen Kreativt og skapende arbeid i barnehagelærerutdanningen ved Nord universitet gjennomførte et skapende arbeid med barnegrupper fra forskjellige barnehager i Bodø.
Renate Storeide, Kathrine Pedersen, Sissel Sundet, Guri Unosen og Solveig Torseth.
Powered by Labrador CMS