Med disse ordene åpnet Kathrin Olsen sin tale til barna og voksne ansatte og frammøtte i Bodø mandag. Faggruppelederen for barnehagelærerutdanninga ved Nord universitet hadde også med seg et skilt, som et synlig bevis og kvalitetsstempel på at Neståsen barnehage deltar i prosjektet.
- Søknaden deres var kjempegod, fortsatte Olsen.
Tre sentrale momenter
Ordningen med universitetsbarnehager skal styrke samhandling og sammenheng mellom barnehagelærerutdanning og barnehage.
Følgende tre forhold står sentralt:
Studentene skal sikres praksis med høy kvalitet.
Det skal gjennomføres forsknings- og utviklingsprosjekter hvor studenter, forskere og barnehageansatte deltar.
Det skal legges til rette for kompetanseutvikling i barnehagene og barnehagelærerutdanningen.
Foruten Neståsen, som er en toavdelings aktivitetsbarnehage med aldersblandede grupper rett ved Bodin 4H gård, er også Trålveien idrettsbarnehage i Bodø med. Det samme er Ruffen Kanvas-barnehage og Momarka barnehage i Levanger.
Likeverdige partnere
Prosjektet strekker seg over fire år, og baseres på gjensidighet og likeverdig partnerskap mellom alle aktører.
Innholdet skal de utvikle sammen. Uten at noe er bestemt ennå, kan tenkte eksempler være mulighet for utvidet praksis for studenter som ønsker å øve mer, og veiledning i barnehagene etter mønster fra universitetsskoleprosjektet.
Annonse
- Vi har allerede hatt en oppstartsamling på Kjerringøy, hvor vi har hatt idémyldring og blitt kjent med hverandre, forteller Rina Elise Berbyson Landström, praksisleder ved Nord universitet og en av to prosjektledere.
- Barnehagene er veldig motivert, og kommer inn med engasjement, energi, positivt driv og mange gode ideer. Vi er veldig glade for å ha fått med oss disse fire, sier faggruppeledere Olsen.«»
Kortere linjer inn
- Vi har hatt studenter i alle år, og føler at vi har vært positive og sagt ja. Det tenker jeg er vår plikt; å bidra til utdanningen av barnehagelærere, selv om det krever. Ved å inngå et tettere samarbeid blir linjene inn til fagmiljøet og den gode kompetansen ved universitetet blir kortere. Det tenker jeg vi skal dra nytte av, sier Tove Helén Olsen, som er styrer i Neståsen barnehage.
Hun tror på et enda bedre faglig utbytte for barnehagen, samtidig som de som har den teoretiske kunnskapen også får bedre innblikk i praksis og hverdagene. Noe hun opplever har vært etterspurt.
- Vi skal være positive til å utvikle oss, positive til å lære nytt og til å holde oss oppdatert. Kan hende vil det bli gjort forskning og utviklingsarbeid i universitetsbarnehagene som vi kan dele med andre. Det store overordnede målet, er å bedre kvaliteten for ungene, fortsetter styreren.