Bildet er tatt i en annen sammenheng. Skivik barnehage.
Bare 44 prosent av Utdanningsforbundets medlemmer i Bodø-barnehagene svarer at de vil anbefale andre å søke jobb i kommunen.

Sju av ti har vurdert å bytte jobb: – Regnestykket går ikke opp

En undersøkelse blant ansatte i kommunale barnehager i Bodø bekrefter dyster trend. 

Publisert

Fredag kommer fasiten over hvor mange som har søkt på barnehagelærerutdanningene landet over fra høsten av. 

For å danne seg et bilde over utfordringen med å rekruttere og beholde lærere i Bodø, har Utdanningsforbundet gjennomført en undersøkelse til sine medlemmer blant kommunens lærere i skole og barnehage, skriver Avisa Nordland (krever innlogging). 

Der har 69 av i alt 111 barnehagelærere svart: 

  • 72 prosent svarer at de har vurdert å skifte jobb i løpet av det siste året.
  • 13 prosent har søkt på en stilling utenfor Bodø kommune det siste året.
  • 44 prosent svarer at de ikke vil anbefale andre å søke jobb i Bodø kommune framfor andre kommuner. 

– Bekymret

Hovedtillitsvalgt ved de kommunale barnehagene i Bodø, Karina Vertot, er bekymret over svarene til sine medlemmer.

– Det er allerede mangel på barnehagelærere. Når 13 prosent av de som allerede er i barnehagene ønsker seg bort, så hjelper det ikke å ansette nye. Da må vi rekruttere ekstra mange barnehagelærere, sier Vertot til Avisa Nordland.

Leder og hovedtillitsvalgt i Utdanningsforbundet Bodø, Trond Are Fjordtun, viser også til at tall fra universiteter og høgskoler ikke står i stil til behovet for flere barnehagelærere og grunnskolelærere.

– Det er bare å se på hvor mange ledige studieplasser det er. Og når det samtidig forsvinner mange, så er det ikke vanskelig å se at regnestykket ikke går opp. Til slutt vil vi være i stort manko, sier han til avisa. 

Søkertallene til lærerutdanningene har falt kraftig flere år på rad. I mai ba et samlet Storting regjeringen om å lage en strategi for økt rekruttering av lærere til barnehage og skole. Den kom tidligere i år. 

Ifølge Udir mangler det totalt 2 822 årsverk for at alle barnehager i Norge skal kunne oppfylle pedagognormen. En kunnskapsoversikt utarbeidet av Kunnskapssenter for utdanning (UiS) slår fast at det aller viktigste arbeidet for å beholde lærere i barnehage og skole, foregår nettopp i barnehager og skoler. 

Lønn viktigst

Blant Utdanningsforbundets medlemmer i Bodø-barnehagene, svarer svarer 44 prosent at de i liten eller svært liten grad opplever at det er nok pedagoger i forhold til antall barn i barnehagen. Mens sju av ti svarer at de har for få eller langt fra nok ressurser til å oppfylle alle lovpålagte oppgaver. 21 prosent mener de så vidt har nok ressurser, mens seks prosent svarer at de har nok ressurser eller mer enn nok til å oppfylle de lovpålagte oppgavene.

På svar på hva som må til for å rekruttere og beholde barnehagelærere, rangeres lønn som nummer en, bedre tid til planlegging på andreplass og gode støttesystemer som nummer tre. 

– Medlemmene føler ikke at den kompetansen og videreutdanningen de har, blir godt nok verdsatt i form av bedre lønn. Og når det er fravær, er det ufaglærte som blir satt inn, påpeker Karina Vertot.

Powered by Labrador CMS