Kristin Twist er fagkoordinator ved Norlandia Skyttelveien barnehage i Drammen, og gikk på lufta med PedPod i april.Foto: privat
Lager podkast om barnehagefaget
Barn og sykdom, søsken, tilknytning og tilvenning, menneskehjernen, relasjoner og pedagogisk grunnsyn. Det er tema Kristin Twist har tatt opp og delt med sine lyttere – så langt.
– Vi ønsker å nå ut til flere, og dele faglig kunnskap. Så hvis noen har innspill til tema, er det bare å ta kontakt, oppfordrer Twist.
38-åringen jobber som pedagogisk leder ved Norlandia Skyttelveien barnehage i Drammen, og er dessuten fagpedagog på huset. I april gikk hun på lufta med første utgave av hjertebarnet «PedPod», sammen kollega og makker Jeanette Henriksen.
– Jeg er litt i overkant engasjert, kanskje. Det er ikke alle som er like opptatt av faget sitt utenom jobben. Men jeg tenker stort sett på barnehage. Til og med når jeg ser tv hjemme kan jeg lure på hvor folk kommer fra, fordi jeg vet at barndommen er så definerende, forteller Twist.
Profesjonell synlighet
I tillegg til egen faginteresse, motiveres hun av ønsket om å fremme barnehageprofesjonen.
– Jeg vil vise at det handler om fag, lovverk og forskning. At vi ikke synser og mener og passer barn, men at det er en tanke bak alt vi gjør.
Twist, som tok sykepleierutdanning før hun utdannet seg til barnehagelærer, opplever noen ganger at omgivelsene har en ulik oppfatning av fagligheten som ligger til grunn hos disse to yrkesgruppene.
Hun tror at innholdet i begrepet sykepleier er mer kjent ute i samfunnet, enn hva det innebærer å være barnehagelærer.
– Jeg tror det handler om profesjonell synlighet. Kanskje er det sånn at man kan undergrave seg selv ved å bruke folkelig språk, og ikke så mye faguttrykk. Kanskje kan vi bli flinkere til å vise hvorfor vi gjør som vi gjør, og hva som er samfunnsmandatet vårt, resonnerer Twist.
Pedagogisk grunnsyn
Annonse
At første episode handler om pedagogisk grunnsyn, er ikke tilfeldig. Jeanette og Kristin startet med det de synes er definerende for profesjonsutøvelsen, med utgangspunkt i sin egen plattform.
– Jeg jobbet flere år i barnehage før jeg tok utdanningen, og syntes egentlig jeg var ganske flink. Så gikk jeg fire år deltid på skole og lærte barnehage. Da skjedde det en endring. Grunntanken i mitt pedagogiske grunnsyn – som handler om hvordan man anser andre, det ikke-dømmende, som jeg kanskje tenkte at jeg hadde på plass – ble utviklet, forklarer Kristin.
Også episode nummer to, om relasjoner, har form som en faglig samtale mellom kollegene, der de tar for seg både teori, og det praktiske arbeidet med relasjoner i barnehagen.
– Det er ikke sånn at det vi formidler er eneste riktige perspektiv. Jeg snakker på bakgrunn av min kunnskap, understreker Twist.
Egentlig et plussprosjekt
I flere av episodene er også gjester invitert inn, og da gjerne som ekspertkilder innen et tema. På en måte kjennes disse innspillingene litt mindre som «en muntlig eksamen», fordi podkastverten kan lene seg på deres kunnskap, bare hun kommer opp med relevante spørsmål, forklarer Twist.
Uansett er det et betydelig arbeid som ligger bak en podkastepisode på 30-40 minutter.
– Det føles overraskende lite som jobb. Det føles som jeg får lov til å gjøre litt hobby, og noe jeg har veldig lyst til med faget. Egentlig er det et plussprosjekt, sier den engasjerte barnehagelæreren.
For henne kjennes lydformatet veldig naturlig.
– Jeg skjønner at det ikke er for alle, men det komiske er at jeg har tenkt på dette som noe alle kan. Å gå i studio første gang var skummelt, men vi har en veldig flink produsent som gjør at man senker skuldrene, sier Twist.
Flere i målgruppen
Om målgruppen har initiativtakeren og makker Henriksen kort og godt sagt «flest mulig»:
– Foreldre, for at de skal se og engasjere seg i arbeidet som foregår i barnehagen. Kolleger, selvfølgelig. Nysgjerrige som lurer på hva barnehage er, og som kanskje vurderer yrket. Og ikke minst studenter, som kan få et innblikk i hva faget de sitter på skolebenken og lærer har å si i barnehagen.
Temavalg har hittil vært greit. Å ta tilknytning og tilvenning i august, falt seg for eksempel naturlig.
– Og barn og sykdom er jo alltid aktuelt, men nå i høst, etter halvannet år utenom normalen, tenkte vi det var ekstra aktuelt, sier Twist.
I episoden om menneskehjernen er det Marte Roa Syvertsen som er gjest. Hun er lege, forfatter av boken Menneskehjernen – farlig og fantastisk, og mor i barnehagen.
– Vi har et ønske om også å invitere andre foreldre med – samt flere av våre kolleger, sier Twist.
– Veldig lite flau
– Hvordan får du ellers tak i gjester og eksperter?
– Jeg er veldig lite flau, så jeg sender e-post og spør. Da søsken kom opp som et ønsketema fra personalet hos oss, spurte jeg en helsesykepleier om eksperttips. Det endte med at jeg kom i kontakt med Elisabeth Gerhardsen som er spesialist i klinisk barne- og ungdomspsykologi, og som heldigvis takket ja til å være med. Hun er et oppkomme av kunnskap, sier Twist om foreløpig siste episode.
Hun skulle gjerne sett at enda flere fikk ørene opp for både denne og de øvrige.
– Vi er i startgropa, og kan ikke skryte av skyhøye lyttertall, men vi synes vi har noe å komme med faglig sett. De tilbakemeldingene vi har fått, har vært gode og konstruktive, sier Twist.
Hun var tidlig klar på at hun ville bruke tid på fag og innhold, heller enn tekniske detaljer. Samtidig som podkasten skulle være behagelig å lytte til. Derfor spilles den inn i profesjonelt studio.
En vei å gå
Om egen bakgrunn forteller Kristin at hun har hatt en vei å gå for å finne ut hva hun ville. For etter å ha jobbet i barnehage et års tid i sin ungdom, var hun fast bestemt på å utdanne seg til sykepleier – noe hun også gjorde i begynnelsen av 20-årene.
Men etter noen år i andre bransjer, vendte hun tilbake til barnehagen. Og tok fatt på nye studier.
- Andre så nok barnehagelæreren i meg før jeg selv gjorde det. Men det er ikke galt å finne ut hva man vil i voksen alder. Jeg hadde mye igjen for erfaringa jeg hadde med inn i barnehagelærerstudiet. Jeg sugde til meg kunnskap, og følte at jeg lærte ekstremt mye. For meg handlet det kanskje om modenhet, sier Twist.
Nå ønsker hun å legge til rette for faglige diskusjoner, deling av kunnskap og felles utvikling – til beste for barna i barnehagen. Og kanskje til at noen studenter opplever får en ny innfallsvinkel til teorien.
Innspilling snart
– Hvilke ambisjoner har du for fortsettelsen?
– Jeg hadde skyhøye ambisjoner da vi startet opp, men ser at episodene krever mer enn jeg hadde trodd. Heldigvis har jeg en arbeidsgiver som legger til rette, og mulighetene rollen som fagkoordinator gir. En plan er å snakke med Norlandias fagsjef om kvalitet i barnehagene. Vi er fortsatt ferske i kjeden, og da kan jeg stille meg undrende og bli bedre kjent, begynner Twist.
– Og så har jeg lyst til å gjøre noe med barnevern, med PPT og muligens BUP. Fortsatt er det mange foreldre som er kjemperedd for barnevern og andre – og det er synd når det er instanser som er der for å kunne hjelpe barnet. Om vi kan bidra til å minske den frykten hadde vært fint.
Den siste tiden har imidlertid studioet vært under oppussing, og nå klør Kristin etter å få spilt inn ny episode. Planen er at det skal skje 21. september, sammen med Grete Helle og Tom Rune Fløgstad.
– Hovedfokus blir barns grunnleggende ferdigheter og søvn. Det gleder jeg meg stort til, og jeg er takknemlig for at de ønsker å stille i PedPod, sier Twist.
Her kan du lese et intervju Barnehage.no tidligere har gjort med Helle og Fløgstad: