DEBATT
Marte Hjelle, Celina Trandem Stubberud og Emilie Tjetland er tredjeårsstudenter ved Høgskulen på Vestlandet.
Foto: Privat
Den skjulte faren i barnehagen: Manglende kunnskap om omsorgssvikt
«Som barnehagelærerstudenter har vi fått lite innblikk i hva det innebærer når et barn får dårlig omsorg, hvordan det forebygges og hvordan det oppdages.»
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
I dagens samfunn blir det snakket
altfor lite om forebygging av omsorgssvikt i barnehagen. Et så viktig tema
burde vært mer i fokus på barnehagelærerstudiet. Vi som 3. års-studenter ved
Høgskulen på Vestlandet har i løpet av studiet hatt et fåtall forelesninger som
omhandler omsorgssvikt.
Dette er for dårlig!
Omsorgssvikt kan omhandle flere ting.
Generelt kan man omtale omsorgssvikt som en situasjon der barnet ikke får
tilstrekkelig støtte og omsorg fra foreldre eller omsorgspersoner. Omsorgssvikt
kan ha alvorlige konsekvenser for barnets trivsel og utvikling, og kan
inkludere både fysisk forsømmelse, emosjonell forsømmelse, manglende tilgang
til medisinsk behandling eller helsetjeneste, og psykisk og følelsesmessig
mishandling.
Barnehagelærere har en viktig rolle i å identifisere og rapportere
omsorgssvikt som kan påvirke barnas trivsel og utvikling, og gi støtte og
omsorg til barn som opplever omsorgssvikt.
Skal sikre at barn har det trygt
På barnehagelærerstudiet er omsorg et av de viktigste fokusområdene. Vi har
fått en grundig forståelse for hva omsorg er, og hvordan man kan praktisere det
i barnehagen. Dette inkluderer både teoretisk kunnskap og praktiske
ferdigheter. På den andre siden, får vi som barnehagelærerstudenter lite
innblikk i hva det innebærer når et barn får dårlig omsorg, hvordan det
forebygges og hvordan det oppdages.
En av de viktigste oppgavene som
barnehagelærer er å sikre at barna har det trygt og godt i barnehagen. Man er
selvsagt ikke ferdig utlært når man er ferdig å studere, men at vi skal måtte
oppleve og få erfaring i praksis med barn som er utsatt for omsorgssvikt for å
få kunnskap rundt temaet, er hårreisende!
I et utdrag fra rammeplanen
(Kunnskapsdepartementet, 2017) står det: «Personalet skal ha et bevisst forhold
til at barn kan være utsatt for omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep, og
vite hvordan dette kan forebygges og oppdages. Personalet skal kjenne til
opplysningsplikten til barnevernet, jf. barnehageloven § 46».
Hvordan kan man
sikre at dette blir fulgt opp på riktig måte når barnehagelærere ikke får den
kunnskapen de trenger gjennom utdanningen?
Med andre ord blir det stilt krav og
forventninger til at vi som pedagoger har kjennskap, og et bevisst forhold til
temaet omsorgssvikt. Hvordan skal nyutdannede pedagoger vite hvordan det
forebygges og oppdages når vi kun har lært en brøkdel av hva som egentlig er
realiteten?
Ifølge statistikk (SSB) når det kommer
til fysisk vold i hjemmet mot barn i barnehagealder, 0-5 år , var det 152 tilfeller i Norge i 2013, og 572 tilfeller i 2021. Dette
er en økning på 276 prosent. Vi kan spørre oss hvorfor dette har økt drastisk.
Er dette et tema som vi som studenter selv skal lære om? Hva skjer når vi som
nyutdannet kommer ut i jobb, rett fra skolebenken, hvor vi nesten ikke har noe
kunnskap rundt temaet?
Noe må gjøres
Vi er snart ferdig utdannet, men er likevel redd for at vi ikke har
god nok kompetanse til å oppdage og følge opp omsorgssvikt.
Dagens samfunn har lite fokus på
hvordan omsorgssvikt kan forebygges i barnehagen, og det burde vært mer
fremtredende og en sentral del av barnehagelærerstudiet. Ifølge rammeplanen er
det pålagt at personalet har kunnskap og forståelse om hvordan man forebygge og
oppdage omsorgssvikt. Likevel blir det
gitt begrenset med forelesninger om dette temaet på barnehagelærerutdanningen.
Dette må det gjøres noe med!