– Takk for at dere stiller spørsmål og setter krav
Høyskolelektor Maritha Berger Nylund beskrives som et fyrverkeri og med en entusiasme for faget som smitter over på studentene.
Hun underviser ved barnehagelærerutdanningen på Stord, og ble hedret med utdanningskvalitetsprisen da Høgskulen på Vestlandet nylig løftet ansatte som har gjort en særlig innsats på viktige områder. Prisen går til noen ved HVL som har gjort en markant innsats i arbeidet for å utvikle den samlede utdanningskvaliteten.
Nylund har fått nominasjoner både fra ansatte og studenter. I begrunnelsen fra studentene står det blant annet: Maritha er et fyrverkeri og har en entusiasme for faget som smitter over på studentene.
Hun er også opptatt av å være tett på og tilgjengelig for studentene.
– Slik at når de sitter rundt på campus og jobber med oppgaver, har vi mulighet til å hjelpe de spontant. Vi er et lite studiested, som gir oss gode muligheter til å ha de tette båndene. Og så har vi jobbet systematisk med rett og slett å skape gode, trygge læringsarenaer slik at studentene opplever å bli møtt, sier hun til barnehage.no.
I takketalen kom hun også med sin takk til studentene:
– Takk for at dere både er med og kaster papirfly og leker, men også stiller spørsmål og stiller krav.
– Vi er opptatt av å ta leken også inn i undervisningen. At studentene får lov til å være lekende, sier Nylund - som ikke er fremmed for en runde gjemsel før undervisningen starter.
Barnehage på campus
I begrunnelsen fra de ansatte kommer det fram at Nylund gjennom de siste årene har vært avgjørende for at barnehagelærerutdanninga på Stord har fått så gode resultater på Studiebarometeret. Dette handler blant annet om det systematiske arbeidet med utdanninga, og spesielt førsteåret på Stord. Her har hun hatt et sentralt ansvar som profesjonsrettleder og emneansvarlig.
– I tillegg til at vi bruker mye tid på å skape gode læringsmiljø, legger vi vekt på både variert og praktisk undervisning.
Stord trekkes ofte fram som et lite og trivelig studiested, der både studenter og undervisere blir godt kjent, og der mulighetene for natur- og friluftsliv er gode. Villvettene barnehage er også en del av campus.
– At vi kan gå rett ned i barnehagen for å spørre hvis vi lurer på noe, har stor verdi. Det gjør det også veldig reelt for studentene; om de har laget noe får de umiddelbare reaksjoner fra barna. Også andre barnehager på Stord er veldig tett på og har et godt samarbeid med høyskolen.
Nylund har selv drevet Villvettene barnehage, og har lang erfaring fra sektoren.
– Mange av oss i kollegiet har tett bånd til sektoren, så vi har stor barnehagekompetanse.
– Har bakgrunnen din stor betydning for hvordan du er som underviser?
– Ja, og det sa jeg også noe om da jeg takket for prisen: Å jobbe i barnehage handler om å være en voksen i møte med barn, men det ligger noe av det samme i møte med studentene: Det å bygge relasjoner er viktig for meg. Og så har jeg også mange praksishistorier jeg vet at studentene setter pris på. Særlig de som kommer rett fra videregående synes det er greit å få noen knagger å henge ting på.
Å gjøre ting skikkelig
– Søkertallene til utdanninga går ned, og mange snakker høyt om en barnehagelærerkrise som kommer til å bli verre. Hva tror du må til for å få flere til å utdanne seg til barnehagelærer?
– Det er det som er så trist. Jeg tror veldig mange av de som kommer inn på utdanninga, ser verdien i å bli barnehagelærer. Men så er det en utfordring å faktisk få de inn, og ikke minst til å holde ut i yrket. For å løse den floken trenger vi et godt samarbeid mellom praksisfelt, UH-sektoren og ikke minst de som styrer ressursene våre, sier hun, og fortsetter:
– Og så savner jeg litt å høre mer om det som faktisk fungerer. Jeg vet at det er mulig, etter selv å ha drevet barnehage. Da jobbet jeg etter en regel om at «vi skal ikke gjøre så mye, men det vi gjør skal være skikkelig».
Hun utdyper og forklarer at kanskje kan det være nok å gjøre litt om på ting hvis man opplever at noe ikke fungerer.
– Kanskje må vi våge å droppe noe og helle ta oss tid til å leke med barna og møte de der de er. Følger vi ungene vil vi få en annerledes hverdag. Samtidig vet jeg at det er travelt og at jobben er hard, og at sykefraværet er høyt. Det er ikke noe hokus pokus, men man må jobbe systematisk for å få en kultur der alle trives i barnehagen.
– Hva tenkte du da du fikk pris?
– Jeg ble rørt, og ydmyk. Vi er et fantastisk team vi som jobber her, det er så mange som brenner for faget, og så er vi så tverrfaglige. Det er en stor styrke.