Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap).Arkivfoto: Silje Wiken Sandgrind
– Regjeringen har høye ambisjoner om flere barnehagelærere
Det er viktig å synliggjøre barnehagen som en attraktiv arbeidsplass, mener kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap). Etter lave søkertall til barnehagelærerutdanning kritiseres hun for ikke å gjøre nok.
I år var det 2557 søkere som hadde barnehagelærerutdanningen
som sitt førstevalg på søknad om høyere utdanning. Tallet er identisk med
fjorårets bunnotering, og rundt 40 prosent lavere enn for få år siden.
Som i fjor er det nå færre førstevalgssøkere enn planlagte
studieplasser.
En trend ser ut til å være at flere søker seg til
deltidsstudier, rapporterer DMMH, foreløpig uten å kunne utdype om hva som
kjennetegner gruppen av søkerne som foretrekker disse studiene i år.
Opptatt av campus
– Om vi skal få flere førstegangssøkere så må vi ha givende
barnehagelærerutdanninger, med gode fagmiljøer på campus hvor man kan være
student på heltid. Dessverre har ikke regjeringen presentert andre løsninger
enn å gjøre utdanningene mer fleksible og nettbaserte, var noe av reaksjonen
fra Pedagogstudentenes politiske nestleder Joanna Melby Myhre på årets søkertall.
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun kommenterer dem slik
til barnehage.no.
– Regjeringens har høye ambisjoner om flere barnehagelærere.
Søkningen til barnehagelærerutdanningen har holdt seg stabil fra i fjor.
Søkningen til de mer fleksible barnehagelærerutdanningene øker i år, men jeg
vil understreke at vi er opptatt av å rekruttere godt både til
heltidsutdanningene på campus og til de mer fleksible utdanningene.
Står bak strategien
I uttalelsen vi har fått fra Kunnskapsdepartementet, poengterer
også Nordtun at «noe av det viktigste vi kan gjøre er å synliggjøre barnehagen som en attraktiv arbeidsplass og sørge for at barnehagelærerne har gode arbeidsforhold».
– Derfor er jeg veldig glad for at både eiere,
utdanningsinstitusjoner, arbeidsgivere og arbeidstakerorganisasjonene har stilt
seg bak rekrutteringsstrategien som vi lanserte i
tidligere i år. Nasjonalt prosjekt for lærerutdanning
jobber også med å øke kunnskapen om de ulike lærerutdanningene og løfte fram
den betydningsfulle jobben lærerne gjør, fortsetter hun.
Annonse
Veldig bekymret
Høyres Kari-Anne Jønnes kritiserer
regjeringen for ikke å gjøre nok.
– I en tid hvor flere og flere kommuner varsler
at de sliter med å rekruttere barnehagelærere og at flere og flere kommuner må
søke dispensasjon på manglende kompetansekrav, så ser vi at søkertallene til
barnehagelærerne fortsatt ligger på et lavt nivå. Det bekymrer meg veldig, og
det viser at de få tiltakene som regjeringen har kommet med ikke har hatt
tilstrekkelig effekt.
– Det er bemanningskrise i barnehagesektoren, og vi kan ikke
være fornøyde med at det er så få som vil bli barnehagelærere. Det er ett av de
aller viktigste yrkene vi har i velferdsstaten Norge, kommenterer stortingsrepresentanten per e-post.
Kritisk til veileder
Hun benytter også anledningen til å kommentere den varslede
veilederen som skal tydeliggjøre retningslinjer og regelverk for bemanning i
barnehagene.
– Jeg er skikkelig skuffa over signalene fra kunnskapsminister
Kari Nessa Nordtun. Akkurat nå virker det som om statsrådens viktigste tiltak
midt i en krise er å lage en ny veileder for hvordan kommunene skal
forstå bemanningsnormene.
Det man trenger nå er ikke veileder, men flere folk
og ro i sektoren, mener Jønnes.
– Sånn at barnehagen blir et attraktivt sted å jobbe, der man ser for seg en jobb man kan kombinere med aktivt familieliv. Høyre vil styrke ABLU slik at flere som jobber i barnehagen kan ta større deler av praksisen der de allerede jobber.
– Blir mer relevante
Nordtun viser til det som gjøres.
– Regjeringen jobber for å styrke praksis og profesjonsrelevans
i lærerutdanningene. Vi har nettopp lagt frem en profesjonsmelding som vil
gjøre utdanningene mer relevante. Vi jobber for å legge bedre til rette for etter-
og videreutdanning både for barnehagelærere og det øvrige personalet i
barnehagen. I tillegg til den varslede veilederen jobber vi sammen med partene
for å finne løsninger som vil styrke bemanningen. Det handler blant annet om
organisering av barnehagehverdagen og om den jobben vi gjør sammen med partene
med rekruttering, forklarer hun.
Jønnes synes Pedagogstudentene har gode poenger om styrking av campus, og at dette er
innspill politikerne må vurdere i forbindelse med arbeidet med profesjonsmeldingen, som nå behandles av Stortingets utdannings- og forskningskomité.
Under kan du se hvor mange som har søkt de ulike tilbudene til barnehagelærerutdanning i år. Tabellen er søkbar.