Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap).

– Regjeringen har høye ambisjoner om flere barnehagelærere

Det er viktig å synliggjøre barnehagen som en attraktiv arbeidsplass, mener kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap). Etter lave søkertall til barnehagelærer­utdanning kritiseres hun for ikke å gjøre nok.

Publisert

I år var det 2557 søkere som hadde barnehagelærerutdanningen som sitt førstevalg på søknad om høyere utdanning. Tallet er identisk med fjorårets bunnotering, og rundt 40 prosent lavere enn for få år siden.

Som i fjor er det nå færre førstevalgssøkere enn planlagte studieplasser.

En trend ser ut til å være at flere søker seg til deltidsstudier, rapporterer DMMH, foreløpig uten å kunne utdype om hva som kjennetegner gruppen av søkerne som foretrekker disse studiene i år.

 Opptatt av campus

Politisk nestleder i Pedagogstudentene, Joanna Melby Myhre.

– Om vi skal få flere førstegangssøkere så må vi ha givende barnehagelærerutdanninger, med gode fagmiljøer på campus hvor man kan være student på heltid. Dessverre har ikke regjeringen presentert andre løsninger enn å gjøre utdanningene mer fleksible og nettbaserte, var noe av reaksjonen fra Pedagogstudentenes politiske nestleder Joanna Melby Myhre på årets søkertall.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun kommenterer dem slik til barnehage.no.

– Regjeringens har høye ambisjoner om flere barnehagelærere. Søkningen til barnehagelærerutdanningen har holdt seg stabil fra i fjor. Søkningen til de mer fleksible barnehagelærerutdanningene øker i år, men jeg vil understreke at vi er opptatt av å rekruttere godt både til heltidsutdanningene på campus og til de mer fleksible utdanningene.

Står bak strategien

I uttalelsen vi har fått fra Kunnskapsdepartementet, poengterer også Nordtun at «noe av det viktigste vi kan gjøre er å synliggjøre barnehagen som en attraktiv arbeidsplass og sørge for at barnehagelærerne har gode arbeidsforhold».

– Derfor er jeg veldig glad for at både eiere, utdanningsinstitusjoner, arbeidsgivere og arbeidstakerorganisasjonene har stilt seg bak rekrutteringsstrategien som vi lanserte i tidligere i år. Nasjonalt prosjekt for lærerutdanning jobber også med å øke kunnskapen om de ulike lærerutdanningene og løfte fram den betydningsfulle jobben lærerne gjør, fortsetter hun.

Veldig bekymret

Høyres Kari-Anne Jønnes kritiserer regjeringen for ikke å gjøre nok.

Kari-Anne Jønnes (H) sitter i Utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget.

– I en tid hvor flere og flere kommuner varsler at de sliter med å rekruttere barnehagelærere og at flere og flere kommuner må søke dispensasjon på manglende kompetansekrav, så ser vi at søkertallene til barnehagelærerne fortsatt ligger på et lavt nivå. Det bekymrer meg veldig, og det viser at de få tiltakene som regjeringen har kommet med ikke har hatt tilstrekkelig effekt.

– Det er bemanningskrise i barnehagesektoren, og vi kan ikke være fornøyde med at det er så få som vil bli barnehagelærere. Det er ett av de aller viktigste yrkene vi har i velferdsstaten Norge,  kommenterer stortingsrepresentanten per e-post.

Kritisk til veileder

Hun benytter også anledningen til å kommentere den varslede veilederen som skal tydeliggjøre retningslinjer og regelverk for bemanning i barnehagene.

– Jeg er skikkelig skuffa over signalene fra kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun. Akkurat nå virker det som om statsrådens viktigste tiltak midt i en krise er å lage en ny veileder for hvordan kommunene skal forstå bemanningsnormene.

Det man trenger nå er ikke veileder, men flere folk og ro i sektoren, mener Jønnes.

– Sånn at barnehagen blir et attraktivt sted å jobbe, der man ser for seg en jobb man kan kombinere med aktivt familieliv. Høyre vil styrke ABLU slik at flere som jobber i barnehagen kan ta større deler av praksisen der de allerede jobber.

– Blir mer relevante

Nordtun viser til det som gjøres.

– Regjeringen jobber for å styrke praksis og profesjonsrelevans i lærerutdanningene. Vi har nettopp lagt frem en profesjonsmelding som vil gjøre utdanningene mer relevante. Vi jobber for å legge bedre til rette for etter- og videreutdanning både for barnehagelærere og det øvrige personalet i barnehagen. I tillegg til den varslede veilederen jobber vi sammen med partene for å finne løsninger som vil styrke bemanningen. Det handler blant annet om organisering av barnehagehverdagen og om den jobben vi gjør sammen med partene med rekruttering, forklarer hun.

Jønnes synes Pedagogstudentene har gode poenger om styrking av campus, og at dette er innspill politikerne må vurdere i forbindelse med arbeidet med profesjons­meldingen, som nå behandles av Stortingets utdannings- og forskningskomité.

Under kan du se hvor mange som har søkt de ulike tilbudene til barnehagelærerutdanning i år. Tabellen er søkbar.

Powered by Labrador CMS