Margret Hagerup (H) er stortingsrepresentant og medlem av Utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget.
Foto: Hans Kristian Thorbjoernsen
Krever svar om lave søkertall
Høyre kaller forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe inn til Stortinget for å svare om lærerutdanningene.
Det melder NTB.
Totalt er
det 21,9 prosent færre førstevalgssøkere til lærerutdanningene i år
sammenlignet med i fjor.
Mens
barnehagelærerutdanningen har en nedgang på 16,5 prosent, har lektorutdanningen
en nedgang på 23 prosent og grunnskolelærerutdanningen for trinn 5-10 en
nedgang på hele 35,3 prosent sammenlignet med i fjor.
Grunnskolelærerutdanningen for trinn 1-7 opplever en nedgang i antall førstevalgssøkere
på 22,4 prosent.
Det
drastiske fallet i søkere har fått Høyres Margret Hagerup til å kalle inn forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe (Sp) til
Stortinget for en interpellasjonsdebatt, skriver Khrono.
Hun vil vite hva statsråden vil gjøre for å snu den negative trenden.
– Etter sterk vekst i søkertallene for lærerutdanningene under Solberg-regjeringen frem til rekordåret 2019, var det i 2023 det laveste antall søkere siden 2008. Det er nødvendig å styrke rekrutteringen, sikre kvaliteten på utdanning og praksis samt øke attraktiviteten og statusen til læreryrket i samarbeid med partene, skiver Hagerup som er stortingsrepresentant og medlem
av Utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget.
Da søkertallene ble kjent tidligere denne uken, sa Borten Moe at man må se
nærmere på hva som kan være årsakene til den kraftige duppen.
– Og vel så
viktig: Hva kan vi gjøre for å snu denne utviklingen? Det må vi ha en åpen og
kunnskapsbasert debatt om framover, og det blir viktig med tett dialog med alle
involverte parter,
uttalte han i en pressemelding.
Til barnehage.no sa han at det framover blir særlig viktig å nå dem som allerede jobber i barnehager og skoler som ufaglærte eller uten fullført utdanning:
– Her er fleksible utdanninger, tilgjengelig der folk bor, avgjørende.
– Framover må vi mobilisere alle gode krefter i og rundt barnehagene og skolene, undersøke hva som mangler og målrette innsatsen der den trengs mest, la Borten Moe til.