Madeleine Reiersølmoen og Marianne Borgenvik Kveseth møtte statssekretær Synnøve Mjeldheim Skaar (Ap) med protestunderskrifter i høst. Nå sier hun at foreldre fortsatt skal ha samme valgfrihet. Ikke alle er overbevist.Foto: Silje Wiken Sandgrind
Tvungne kutt av sterkt ønskede barnehageplasser kan være to år unna
Med mindre de ligger i ulike deler av kommunen, eller den enes profil vurderes som «særskilt», kan kommunen bli forpliktet til å fjerne like mange plasser i populære som i mindre etterspurte barnehager.
Søkertall er nemlig ikke noe selvstendig kriterium i
regjeringens forslag til ny §15 a i barnehageloven; «adgang til å redusere
antall barnehageplasser en barnehage er godkjent for».
Systemet på spissen
Kort forklart legger paragrafen opp til at kommunen kan justere
ned kapasiteten både i kommunale og private barnehager, i takt med synkende
barnetall.
I foreslått lovtekst heter det:
«Kommunen skal ta utgangspunkt i at reduksjonen skal
fordeles jevnt, men også legge vekt på behovet for barnehageplasser i ulike
deler av kommunen og behovet for å opprettholde barnehageplasser med en
særskilt profil».
Satt på spissen:
Hvis en barnehage får langt flere søkere enn nabobarnehagen like
ved, og fyller opp alle tilgjengelige plasser, mens nabobarnehagen for eksempel
bare får fylt opp 30 av sine 50 plasser, skal kommunen i utgangspunktet kutte
jevnt.
Si 10 plasser i hver barnehage.
Resultatet ville da trolig bli at foreldrene til 10 barn som
egentlig hadde søkt hos den mest etterspurte barnehagen, måtte ta til takke med nabobarnehagen.
– Allerede om to år
Annonse
Akkurat dette elementet - kommunenes adgang til å kutte
godkjente plasser - er kanskje det som har fått mest motbør i et omfattende høringsforslag som ellers har blitt både framsnakket og kritisert fordi det
overlater veldig mye mer av barnehagereguleringen til hver enkelt kommune.
‒ Kommunen kan ta ned antall plasser i private barnehager
hvert 10. år. Og det det mest alvorlige er at de allerede kan gjøre det om to
år, sa Kjell Ingolf Ropstad (KrF) da temaet ble debattert i NRKs Dagsnytt 18 tidligere
denne uken.
I foreslått lovtekst står:
«Vedtak om antall barnehageplasser en barnehage er
godkjent for kan ikke endres oftere enn hvert tiende år, med mindre barnehagen
er enig i endringen. Vedtak etter første ledd skal varsles minimum to år før
ikrafttredelse».
Det er med andre ord ingenting som tilsier at kommunene må
vente stort mer enn to år før de gjør grep første gang, forutsatt at lovteksten
faktisk blir som foreslått.
‒ Dårlig plan å vente og se
I et innlegg publisert i Ságat
og en rekke andre aviser den siste uka, skriver kunnskapsminister Kari Nessa
Nordtun (Ap) at den foreslåtte regelen «vil gi mer forutsigbarhet for
barnehagene, foreldrene og ansatte enn i dag».
Samtidig poengterer hun at foreldrenes valgfrihet ikke foreslås
endret.
«Foreldre skal fortsatt kunne søke den barnehagen de ønsker,
og kommunen skal fortsatt legge stor vekt på foreldrenes ønsker og behov ved
selve opptaket».
Barnehage.no har bedt om en forklaring på hvordan nedjustering
hvert tiende år med to års varsel kan gi mer forutsigbarhet, når
barnehagene likevel skal forholde seg til søkertallene hvert år.
‒ Vi må ta innover oss at vi får færre barn, det er ny
situasjon for hele barnehagesektoren. Det er en dårlig plan å vente og se
hvilke barnehager som klarer seg fra år til år. Gode barnehager er for viktig
til å risikere at dette går utover kvaliteten i tilbudet til barna eller gjøre
barnehagene våre til usikre arbeidsplasser, svarer statssekretær Synnøve
Mjeldheim Skaar (Ap) hos Kunnskapsdepartementet.
Høye krav til planlegging
Hun fortsetter med å si at private barnehager er en viktig
del av velferdstilbudet til kommunen, og at det må gjelde også når barnetallet
synker.
Private barnehager utgjør som kjent halvparten av sektoren i dag.
‒ Kommunene har ansvar for hele barnehagetilbudet, og må
kunne planlegge for hvordan vi sammen skal sørge for at synkende barnetall ikke
går utover kvaliteten i tilbudet til barna og at barnehageplassene er der
barnefamilier bor, poengterer Skaar.
‒ Vi foreslår å behandle kommunale og private barnehager
likt, der hovedregelen skal være at en reduksjon i barnehageplasser fordeles
jevnt mellom private og kommunale barnehager, og eventuelle unntak må begrunnes
i hvor barnefamiliene bor eller bevaring av mangfoldet i barnehagetilbudet.
Forslaget stiller høye krav til at kommunene planlegger godt ved at de kun kan
foreta en slik nedjustering hvert tiende år og må varsle to år i forkant. Det
gjør vi for å gi barnehagene forutsigbarhet og mulighet til langsiktig
planlegging i tråd med rammene for godkjenning, utdyper statssekretæren.
Hevder valgfrihet er ivaretatt
Hva tilsier at kommunene vil innrette barnehagetilbudet ut fra
søkertall og hva foreldrene ønsker, hvis ikke nytt regelverk forplikter
kommunene til dette?
‒ Foreldre skal fortsatt ha den samme
valgfriheten når de velger barnehage for barna sine og vi gjør ingen endringer
i organisering av opptaket. Her er det barnehageloven som sikrer at foreldrenes
ønsker og behov skal tillegges stor vekt ved selve opptaket og dette
videreføres uendret. Hvis en kommune må justere antall barnehageplasser skal
det tas hensyn til hvor i kommunen det er behov for barnehageplasser, altså
basert på søkertall.
‒ Hvis 10-20 plasser forsvinner fra en barnehage som kanskje har 50-60-70 plasser, kan
det være at hele lønnsomheten for den barnehagen forsvinner, og at barnehagen
blir lagt ned. I dag så er det sånn at det er søknaden fra foreldrene som
avgjør. Den valgfriheten og muligheten jeg som far i dag har til å velge, den
kan forsvinne, lød hans advarsel på Dagsnytt 18 – noe motdebattant Elise Waagen
(Ap) sa var feil.