Advokatene Hans-Are Nyheim og Cathrine Berntsen er kritisk til kommunens praksis.Foto: Anders Bergundhaugen
Barnet gikk fra 228 til 0 timer spesialpedagogisk hjelp
Nærøysund kommune har innført et regime som kan minne om systematisk lovbrudd, og utsetter noen av sine mest sårbare innbyggere for grov urett, mener PBLs jurister.
– Jeg har vært søvnløs mang en natt for kampen vi har stått
i med kommunen.
Uttalelsen kommer fra en far som over år har stått på for at
barnet hans skal få tilstrekkelig hjelp i sin barnehagehverdag. Han ønsker å
forbli anonym.
– Jeg vil ikke at ungen skal bli straffet senere i livet,
for at jeg forteller om dette.
Om egen families situasjon forteller han at fagfolk tidlig
så behov for tett oppfølging både i barnehagen og hjemme, for at barnet skulle utvikle
seg positivt, og lykkes i samspill med andre. For å begrense negative hendelser
og opplevelser.
– Tidlig innsats er alfa og omega. Det er så farlig om et
lite barn mister troen på seg selv. Men kommunen bruker lang tid på
saksbehandling, og vi må kjempe for hjelpen. Jeg frykter for framtidige følger
for skolegang og ellers i livet, sier faren.
Kommunen ga avslag
Ved utgangen av fjoråret var det registrert 12 barn med
vedtak om spesialpedagogisk hjelp i Nærøysund kommune. Tallet er nær halvert sammenlignet med de tre foregående år, viser offentlig
tilgjengelig statistikk.
– Disse barna har det ofte litt vanskeligere både hjemme og
i barnehagene, sier Einar Overrein (bildet), som snakker som representant for ni private
barnehager i kommunen.
For et av barna det er snakk om, har kommunen gått fra å
fatte vedtak om 228 timer spesialpedagogisk hjelp barnehageåret 2022/2023, til å
gi avslag i 2023/2024.
– Det skal mye til å kvitt et slikt behov over natta, sier advokat
Cathrine Berntsen.
Annonse
Hun arbeider mye med dette saksfeltet hos PBL (Private
Barnehagers Landsforbund).
– Etter min mening har ikke kommunen anledning til å fatte
denne typen vedtak. Kommunen forutsetter riktignok at behovene skal løses med
spesialpedagogisk støtte i det ordinære barnehagearbeidet. Men ressursene er
ifølge våre medlemmer helt eller delvis fraværende. Dermed står barna igjen med
avslag, og i praksis lite eller ingen hjelp fra kommunen.
Les kommunalsjefens svar på spørsmål fra Barnehage.no lenger ned i teksten.
Prioriterte ikke vedtak
Retten til spesialpedagogisk hjelp er i utgangspunktet tydelig
regulert, forklarer Berntsen.
- Regelverket gir barn med særskilt behov rett på hjelp i
samsvar med sakkyndig tilrådning fra PPT, og kommunens vedtak skal angi hjelpen
i omfang. Hvis kommunen skal fravike tilrådningen, utvides plikten til å
begrunne vedtak.
PP-tjenesten (PPT)
Hver kommune har en pedagogisk-psykologisk tjeneste, enten
organisert som en kommunal tjeneste eller som et samarbeid med andre kommuner
og/eller fylkeskommunen.
PP-tjenesten utarbeider sakkyndige vurderinger for barn som kan ha behov for spesialpedagogisk hjelp i barnehagen eller
tilrettelagt opplæring i skolen.
Barnehageloven og opplæringsloven definerer ikke hvilke
særskilte behov som kvalifiserer til spesialpedagogisk hjelp. PP-tjenesten er
sakkyndig instans, og vurderer behovet i hvert tilfelle.
Det er vanligvis barnehagen eller skolen som sender
henvisning til PP-tjenesten. Foreldre må samtykke i henvisningen, og barnet skal bli hørt.
PP-tjenesten jobber også forebyggende ved å støtte og
veilede barnehager og skoler mot målet om at barnehage- og opplæringstilbudet
blir så inkluderende og godt tilrettelagt som mulig.
På denne måten får foreldre/foresatte vite hva barnet har
krav på, samtidig som de har mulighet til å klage på både vedtaket i seg selv, og
gjennomføringen av det.
– Det tradisjonelle systemet har sikkert
forbedringspotensial. Vår erfaring er likevel at dagens regler er viktig for å
sikre at barn får spesialpedagogisk hjelp. Dette blir bare mer tydelig for oss
når vi ser hva som skjer i Nærøysund nå, sier Berntsen.
Hun mener Nærøysund kommune ikke har forholdt seg til
lovkravene hun beskriver.
I en e-post til en barnehageleder som etterspurte vedtak for
et barn - etter å ha fått beskjed om at fem timer i uken med spesialpedagogisk hjelp
ikke ville bli iverksatt - skrev kommunens representant i august:
«Det er ikke prioritert tid og ressurser til å skrive
vedtak i denne saken. Det er prioritert tid og ressurser på å finne løsninger
som gir en løsning hurtigst mulig».
– Har kollapset fullstendig
Advokat Hans-Are Nyheim sier bakgrunnen for dagens situasjon
er at administrasjonen i Nærøysund i fjor høst satte i gang omorganisering av sitt
spesialpedagogiske system. Med svært uheldig resultat.
– Kort fortalt skulle spesialpedagogene gå fra å gjennomføre
vedtaksbaserte timer med barna som hadde krav på det, til å bli plassert ut i
barnehagene for å utføre en rekke oppgaver ut over oppfølging av det enkelte
barn. Som observasjon og ledelse av barnegrupper som har behov for trening av
språk, i tillegg til veiledning av ansatte. Uten at det ble tilført ressurser.
Siden har minst en spesialpedagog sluttet. Sykefravær skal
også ha påvirket tilgjengeligheten.
– Nå mangler kommunen fagfolk, og systemet har kollapset
fullstendig, sier advokaten.
Kommunalsjef for Oppvekst og familie i Nærøysund, Kirsti Sandnes Fjær, har en annen framstilling.
I svar på en innsynsbegjæring fra Nyheim, beskriver hun omorganiseringen
som en mindre organisatorisk endring som ikke er politisk behandlet.
Nyheim viser på sin side til et infobrev sendt ut til de
private barnehagene høsten 2023, hvor endringen omtales som «omfattende».
Lansert våren 2023
Einar Overrein er daglig leder hos RIL Barnehage AS. Han er
også leder for PBLs lokallag i Nærøysund, og forteller at det var i et
styrernettverkmøte våren 2023 at representanter for kommunens
barnehageadministrasjon begynte å snakke om en omlegging av kommunens
spesialpedagogiske ressurser.
– De hadde vært på kurs, forsto vi, og tanken var å få mer
kontinuitet i arbeidet. De ønsket at det skulle være spesialpedagoger ute i
barnehagene, som skulle reguleres ut fra hvor mange barn som hadde enkeltvedtak,
forklarer han.
Ifølge Overrein ble ikke styrerne tatt med på råd i forkant
av beslutningen. Til å begynne med møtte den likevel ikke store protester.
– I Nærøysund er vi ganske mange små private barnehager, som
kjennetegnes av engasjerte folk som legger livet og sjelen sin i å lage gode
barnehager. Man er samarbeidsvillig med kommunen, og alle ønsket å spille på lag da
det kom visjoner og tanker om omorganisering som hørtes ut til å kunne bli bra,
forklarer han.
Et poeng som ble løftet fram fra kommuneadministrasjonens
side, var at spesialpedagogene ved å være mer til stede i barnehagene, kunne
bidra til å avdekke hvem som trengte hjelp, og hvem som kunne hjelpes allmennpedagogisk.
«Spist opp av enkeltvedtak»
– Dessverre ble det sånn at de ønsket å ta bort timene til
ungene som hadde vedtak, og så skulle de bake inn de timene i det
spesialpedagogene skulle gjøre for hele barnehagen, sier Overrein.
Selv om antallet timer med denne ressursen til stede i
barnehagen totalt sett så ut til å øke marginalt, fikk spesialpedagogene flere oppgaver å fylle enn før.
– Så hevdet barnehageadministrasjonen i kommunen at det
spesialpedagogiske arbeidet «ble spist opp av enkeltvedtak». Mens vi i
barnehagene opplevde at barnas lovfestede rett til hjelp fra spesialpedagogene
som kom ut i barnehagene, ble spist opp av andre oppgaver.
Overrein beskriver en situasjon som ble stadig mer krevende
ut over våren, før den gikk fra vond til verre etter sommeren.
– Ved starten av inneværende barnehageår var det fjernet
timer og redusert timer til mer enn 10 barn i de private barnehagene, sier Overrein.
Beskjeden ble gitt i en e-post til barnehager og foreldre,
samt per telefon, ifølge lokallagslederen.
Han har ikke oversikt på hvor mange barn som har behov for
hjelp i de kommunale barnehagene, men poengterer at fraværet av
spesialpedagoger selvfølgelig også går ut over disse.
– Ringer for å avtale kutt
Mangel på formelle vedtak har gjort situasjonen vanskelig
å forholde seg til både for foreldre og barnehagene som forsøker å bistå dem,
noe barnehagene har sagt fra om til kommunen.
– Hjelpen barna har krav på har uteblitt eller vært kraftig
redusert i flere måneder allerede. Nå i oktober, har kommunen begynt å fatte
vedtak om midlertidig redusert spesialpedagogisk tilbud, der det framgår at det
er økonomi og ressurser, ikke barnas definerte behov og lovfestede rett til
hjelp, som er styrende, sier advokat Berntsen.
– Det siste vi har hørt fra våre medlemmer, er at kommunen i
disse dager ringer direkte til foreldre og inngår muntlige avtaler om reduksjon
i barnas hjelpetilbud.
Nå har hun fulgt opp lokallagets bekymring i et brev til
kontrollutvalget i kommunen, om situasjonen som hun anser for uholdbar.
Samtidig har kollega Nyheim, på vegne av samtlige ni private
barnehager i Nærøysund, sendt en klage til Statsforvalteren i Trøndelag, der
han ber om at det vurderes tilsyn med kommunens praksis.
Der skriver advokaten blant annet:
«Det er i dette tilfellet vist at kommunen unnlater å
fatte vedtak som de ifølge barnehageloven er pliktig å fatte. I tillegg har
kommunen avslått vedtak om hjelp selv om det foreligger sakkyndig vurdering som
sier det motsatte. Kommunen har innført et regime som kan minne om systematisk
lovbrudd og det overfor de som trenger hjelpen mest og som skal være beskyttet
av loven.»
– Rir egne kjepphester
Overrein tviler ikke på at intensjonen har vært god. Men
kritiserer både forarbeid og vilje til å justere kurs når ting ikke fungerer.
– Kommunen rir sine egne kjepphester. De startet et
omleggingsprosjekt uten stillingsinstrukser for spesialpedagogene, og ønsket
ikke innspill verken før eller underveis, hevder han.
Administrasjonens ønske var at hver av dem skulle jobbe
systematisk med forebygging overfor gråsonebarn, i tillegg til
enkeltvedtak-timene. Men de tok ikke høyde for at flere barn kunne få avdekket
behov for hjelp i løpet av året, og at timene ikke ville strekke til, ifølge
Overrein.
– En enkel løsning på dette er å ansette flere
spesialpedagoger enn de fire årsverkene det har vært budsjettert med. Men,
kommunen har en egen løsning: Man ønsker ikke å skrive vedtak på enkelttimer
for barn som har spesialpedagogiske behov innen atferd, språk og
språkforståelse. Disse barna skal - ut fra sakkyndig vurdering - få tiltak som
hjelper dem gjennom spesialpedagogens tilstedeværelse i barnehagen.
Selv verdens beste spesialpedagog ville kommet til kort med et slikt system.
Lokallagsleder Einar Overrein
– Da blir det et veldig uklart skille mellom tid som skal
brukes på de ulike oppgavene. Den samlede arbeidsmengden blir umulig å løse
godt nok for spesialpedagogene, selv om de prøver over evne. Selv verdens beste
spesialpedagog ville kommet til kort med et slikt system, sier han.
Tungt for foreldrene
De barna det går ut over, er noen av samfunnets mest sårbare,
poengterer lokallagslederen.
– Å måtte kjempe for rettighetene deres er krevende, sier
mange foreldre. Vi blir lei oss på deres vegne, og gjør det vi kan for å dekke
inn behovet. Men hvis vi ser oss nødt til å ta timer fra det allmenpedagogiske
tilbudet vårt, så vil også det gå ut over tiden vi har til andre barn i
barnehagen.
Han ser også at ansattes arbeidssituasjon blir vanskeligere,
fordi man hele tiden strekker seg.
I tillegg til den direkte oppfølgingen av barn med
spesialpedagogiske behov, er det også betydelig jobb knyttet til koordinering
av laget rundt barnet, og til tett dialog med foreldre, påpeker han.
– Når barnet er i utvikling, er det viktig med hyppig
evaluering. Det er noe vi ønsker burde vært styrt av en spesialpedagog. De vi
har hatt inne har vært dyktige, det er viktig å understreke. Men de har hatt
for lite tid. Vi opplever ikke at kommunen tar hjelpebehovene på alvor, sier
han.
– De skylder på mangel på spesialpedagoger?
– Ja, de kaller det en uheldig situasjon. Men de bryter
loven. Og det går lang tid. Det finnes spesialpedagoger rundt om i landet. Det
går an å lyse ut stillinger, leie inn vikarer. Men her virker det som man er
mer opptatt av å finne unnskyldninger og ikke bruke penger, sier Overrein.
Arbeidsdagen ble lagt om
Kommunalsjef for Oppvekst og familie i Nærøysund, Kirsti Sandnes Fjær,
står overfor Barnehage.no fast ved at det ikke er foretatt omorganisering av
den spesialpedagogiske hjelpen i kommunen.
– Spesialpedagoger og ekstraressurser er organisert under
kommunalsjef og har også vært det tidligere.
Hun skriver imidlertid at kommunen i tråd med Kompetanseløftet
og Stortingsmelding 6, har satset på kompetanseheving
hos ansatte i barnehagene, finansiert gjennom statlige midler.
– En utfordring vi hadde i 2020-2023 var at
spesialpedagogene kun arbeidet individrettet. De reiste fra barnehage til
barnehage og gjennomførte i stor grad det spesialpedagogiske tiltaket med
enkeltbarnet, uten å ha tid til eventuelt andre barn i barnehagen som hadde
behov, eller til å arbeide med barnet i barnegruppa, forklarer Fjær.
– Fra høsten 2023 ble arbeidsdagen til spesialpedagogene
lagt om, slik at de både kunne ivareta barn med vedtak om spesialpedagogisk
hjelp, og i tillegg veilede ansatte i barnehagen for å øke kompetansen knyttet
til det allmennpedagogiske tilbudet. Dette har mange barnehager opplevd som positivt,
hevder kommunalsjefen.
Beklager på det sterkeste
Evaluering våren 2024 viste at i tillegg til 12 barn med
vedtak, fikk 16 barn hjelp gjennom observasjon, veiledning og påfølgende tiltak
i det allmennpedagogiske tilbudet, opplyser Fjær.
Kommunens spesialpedagogiske team består av 4 årsverk – der 2,8
er knyttet til barn i de private barnehagene. I tillegg kommer 9,6 årsverk med
ekstraressurs inn i de private barnehagene.
– Spesialpedagoger fra PPT er også mye ute i barnehagene. De
observerer og veileder ansatte slik at de kan sette inn gode tiltak. I tråd med
kompetanseløftet er det viktig at det spesialpedagogiske tilbudet sikrer at
barnet er inkludert i barnegruppa. Det er satt fokus på det allmennpedagogiske
tilbudet og at vi gjennom aktivitetene med barna, også kan hjelpe barn som har
behov for ekstra hjelp eller tilrettelegging, sier Fjær.
Per nå har kommunen 16 barn med spesialpedagogiske
vedtak, ifølge kommunalsjefen.
Hun forteller også at høsten 2024 startet med
underbemanning i det spesialpedagogiske teamet på grunn av tilsettingsprosess
og sykemelding.
– Det har ført til at spesialpedagogisk hjelp ikke har vært
mulig å gi i riktig omfang. Dette beklager kommunen på det sterkeste, sier Fjær.
Hun tidfester personalmangelen til perioden fra juni til og
med 20. oktober.
– Siden tidlig i august har kommunen jobbet aktivt med
rekruttering, noe som gjør at teamet i stor grad vil være komplett i november
og framover.
Et vedtak i strid med loven
På spørsmål om det stemmer at kommunen ringer foreldre og
inngår muntlige avtaler om reduksjon i barnas hjelpetilbud, svarer
Fjær at spesialpedagogisk hjelp er et forhold mellom kommunen som
barnehagemyndighet og foreldrene.
– Kommunen har vært i kontakt med foresatte til barn som
mottar spesialpedagogisk hjelp både gjennom e-post, møter og per telefon. Ved
fravær i perioden medio juni til medio oktober har kommunen tatt kontakt med
foresatte for å informere om situasjonen og håndtering av denne.
– Hvordan vurderer du dilemmaet i at enkeltbarn fratas
rettigheter når kommunen ikke gjør vedtak hvor det fremgår hvor mange timer
hjelp de skal ha – men heller vil tilby hjelp gjennom spesialpedagogs tilstedeværelse
i barnehagens allmennpedagogiske arbeid?
– Høsten 2024 er det avdekket ett vedtak som ikke møter
lovkravet til spesifisering av timer. Dette vil kommunen rette opp, begynner kommunalsjefen.
§ 35: Vedtak om spesialpedagogisk hjelp
Kommunen eller fylkeskommunen fatter vedtak om spesialpedagogisk hjelp. Dersom vedtaket avviker fra den sakkyndige vurderingen, skal dette begrunnes i vedtaket.
Vedtaket skal inneholde:
a. hva hjelpen skal gå ut på
b. hvor lenge hjelpen skal vare
c. hvilket timeomfang hjelpen skal ha
d. hvordan hjelpen skal organiseres
e. hvilken kompetanse de som gir hjelpen skal ha
f. tilbud om foreldrerådgivning
Dersom barnet flytter til en annen kommune, skal vedtaket om spesialpedagogisk hjelp gjelde frem til det er fattet nytt vedtak i saken.
– Ingen barn er fratatt rettigheter. Det er riktig at noen
barn har fått vedtak der kommunen gir avslag på spesialpedagogisk hjelp, også
når sakkyndig vurdering tilråder et antall timer. Dette kan påklages av foreldre
og behandles i henhold til forvaltningsloven, fortsetter hun.
– Ut over dette er det forsøkt å øke kompetansen til ansatte
i alle barnehagene gjennom kursing i ASK, samt veiledning fra spesialpedagog og
PPT, slik at barnehagene er i bedre stand til å ivareta barn som har behov for
ekstra hjelp eller tilpasninger i det allmennpedagogiske tilbudet.
– Utgiftene har økt
– Er det barnas behov eller kommunens økonomi som er
styrende for organisering og prioritering av spesialpedagogisk hjelp i Nærøysund?
– Det er alltid barna sine behov som er styrende for hvordan den
spesialpedagogiske hjelpen gis. Denne tilpasses til det enkelte barnets behov,
til barnets beste. Regnskap viser at utgiftene til spesialpedagogisk hjelp har
økt de siste årene.
Hun svarer ikke på spørsmål om hvorfor det som overfor
barnehagene er blitt beskrevet som «en omfattende omlegging av den spesialpedagogiske
hjelpen» ikke har vært politisk behandlet.
At spesialpedagoger benytter mer tid i barnehagen har barnehagene oppfattet som positivt (...)
Kommunalsjef Kirsti S. Fjær
– Jeg er ukjent med hva barnehagene oppfatter som omfattende
omlegging. At spesialpedagoger benytter mer tid i barnehagen har barnehagene
oppfattet som positivt, og i barnehageåret 2023/2024 ble dette signalisert fra
flere barnehager, både private og kommunale.
– Mener du Nærøysund kommune gjør nok for at barna som
trenger det skal få riktig hjelp så raskt som mulig?
– Nærøysund har kontinuerlig fokus på å styrke den spesialpedagogiske
hjelpen, samt bidra til kompetanseutvikling i barnehagene slik at alle barna i
barnehagene skal få et godt og inkluderende barnehagetilbud.
Fjær viser ellers til at Nærøysund og den mindre nabokommunen
Leka er sammen om satsing på Kompetanseløftet og REKOM, gjennom Nettverk Ytre
Namdal. I nettverkets styringsgruppe har også private barnehager en
representant.
Barnehage.no
For ordens skyld minner vi om at barnehage.no gis ut av PBL.
Barnehage.no er også medlem i Fagpressen, og skal utøve saklig og kritisk journalistikk i tråd med god presseskikk og forankret i medieansvarsloven, Vær varsom-plakaten, Redaktørplakaten og PBLs formålsparagraf.
Barnehage.no har en fri og uavhengig stilling. Innholdet på nettsidene behøver derfor ikke være et uttrykk for hva PBL som utgiver måtte mene.