Stavanger kommune mottok 178 søknader til cirka 100 avsatte småbarnsplasser for barn født i desember, januar og februar.

Mener Stavanger bryter barnehageloven med ny prøveordning

Stavanger kommune fant ikke mer enn 100 plasser å tilby barn født mellom desember 2023 og februar 2024 i forsøk med fleksibelt opptak. Samtidig reagerer flere private barnehager på å være utelatt fra ordningen – som uansett går en usikker framtid i møte.

Publisert Sist oppdatert

Prøveordningen med fleksibelt barnehageopptak er resultat av en politisk bestilling.

- Bystyret vedtok 40 millioner kroner, samtidig som de ga signaler til kommunedirektøren om at denne rammen ikke skulle være begrensende for arbeidet, opplyser avdelingssjef for oppvekst og utdanning i Stavanger kommune, Kjersti Lothe Dahl til barnehage.no.

Ber Statsforvalteren vurdere

Nøyaktig hvor stort behovet var, visste man ikke på forhånd. Av et saksframlegg fra i vår framgår et anslag på opp mot 300 småbarnsplasser, gitt at foreldre til barn født i de aktuelle månedene etterspør barnehageplasser omtrent som andre ettåringsforeldre gjør.

Da søknadsfristen for prøveordningen med fleksibelt barnehageopptak gikk ut 15. september i år, hadde det kommet inn 178 søknader på i alt cirka 100 avsatte plasser.

12. september sendte PBL-advokat Hans-Are Nyheim et brev til Statsforvalteren i Rogaland på vegne av medlemsbarnehagene Geitastova, Læringsverkstedet Forus og Heddeveien FUS barnehage, der han hevder at Stavanger kommune bryter barnehagelovens § 17 første ledd.

Lovteksten det refereres til, er denne:

«Alle godkjente barnehager i kommunen skal samarbeide om opptak av barn. Kommunen skal legge til rette for en samordnet opptaksprosess, der det tas hensyn til barnehagenes mangfold og egenart. Brukernes ønsker og behov skal tillegges stor vekt ved selve opptaket. Ved en samordnet opptaksprosess skal likebehandling av barn og likebehandling av kommunale og private barnehager sikres».

– Trist hvis kapasitet finnes

Nyheim anfører at de tre nevnte barnehagene har fått beskjed om at de ikke får være med i fleksibelt opptak, noe som for det første er brudd på likebehandlingsprinsippet, og for det andre brudd på prinsippet om at brukernes ønsker og behov skal tillegges stor vekt.

– Eksempelvis har foresatte søkt et barn i en av de overnevnte barnehagene, som har ledig plass. Administrasjonen i Stavanger nekter paradoksalt nok denne barnehagen å ta inn barnet, fordi barnehagen ikke er med i fleksibelt opptak, skriver advokaten.

Linda Næsheim Dahl leder PBLs lokallag i Stavanger. Hun opplever at det er vanskelig å få helt tak i akkurat hvordan utvelgelsen har foregått.

– Det er trist hvis det finnes barnehager som har ledig kapasitet, samtidig som det er barn som ikke får plass. Jeg tror ikke det var helt hva politikerne hadde sett for seg, sier hun.

I Dronningåsen barnehage, som hun selv driver, ble det åpnet for inntak av ett barn. Flere hadde de ikke nok inneareal til.

Den daglige lederen spør seg om ikke andre hensyn, som pedagogtetthet, kunne veid tyngre i vurderingen.

– Må utvide total kapasitet

Da barnehage.no spør kommunens avdelingssjef Kjersti Lothe Dahl hvordan utvelgelsen av barnehager som til prøveordningen har skjedd, og hva som er årsak til at noen ikke får anledning til å delta, svarer hun:

– Saken om prøveordning fleksibelt opptak handler om å gi barnehageplass til barn som ikke har lovfestet rett til plass. Det innebærer i praksis at kommunen må utvide den totale kapasiteten – altså øke antall barnehageplasser utover den dimensjoneringen som er vedtatt og som er planlagt for å sikre plass til barn som ut fra lovverket har rett på plass.

– For å kunne øke antall plasser utover dimensjoneringen må den enkelte barnehage både ha tilstrekkelig med inneareal og uteareal. Dette var kriteriene for å kunne være med i den første kartleggingen som ble gjennomført våren 2024. De private barnehagene som spilte inn plasser i henhold til kriteriene er tatt med.

På spørsmål om årsaken til avgrensningene på 100 plasser og barn født mellom desember 2023 og februar 2024, viser Lothe Dahl til det samme.

– Hovedgrunnen er enkel. Det er det antallet nye plasser vi har greid å fremskaffe utover dimensjonering og lovkravene til areal.

Varsler tøffe prioriteringer

Som følge av antallet nye plasser som lot seg identifisere, nedskalerte Utvalg for oppvekst og utdanning målgruppen til å omfatte «de eldste av de yngste», forklarer hun. Altså at tilgjengelige plasser fordeles ut fra barnas fødselsdato.

Prøveordningens videre skjebne, er for øvrig uviss.

Kommunedirektør Per Kristian Vareide har nylig sagt til Stavanger Aftenblad (krever abonnement) at det må spares 250 millioner kroner neste år, hvorav 90 millioner gjelder tjenesteområde Oppvekst og utdanning.

– I arbeidet med Handlings- og økonomiplanen for 2025-2028 må deg gjennomføres tøffe prioriteringer. Vi kommer til å måtte vurdere tjenestene våre og også vurdere om alle politiske vedtak er mulige å gjennomføre innenfor de gjeldende økonomiske rammene. Prøveordningen vil, på lik linje med andre tjenester, være en del av den helhetlige vurderingen og prioriteringen som kommunedirektøren skal gjøre fram til offentliggjøring av handlings og økonomiplanen 25. oktober, forklarer Lothe Dahl.

Men hun avviser at ordningen kan bli kuttet før noen i det hele tatt får benyttet den.

– Prøveordningen som nå er under planlegging for barnehageåret 24/25 vil bli gjennomført.

Hvorvidt ordningen, slik den nå er lagt opp, er innenfor lovverket, blir sannsynligvis opp til Statsforvalteren å vurdere.

Barnehage.no

For ordens skyld minner vi om at barnehage.no gis ut av PBL.

Barnehage.no er også medlem i Fagpressen, og skal utøve saklig og kritisk journalistikk i tråd med god presseskikk og forankret i medieansvarsloven, Vær varsom-plakaten, Redaktørplakaten og PBLs formålsparagraf.

Barnehage.no har en fri og uavhengig stilling. Innholdet på nettsidene behøver derfor ikke være et uttrykk for hva PBL som utgiver måtte mene.

Les mer om oss og vår journalistikk her.

Powered by Labrador CMS