Styrer Vibeke Brattli i Hamna friluftsbarnehage i Tromsø hyret inn et designbyrå for å gi markedsføringen en dytt. Nå ser hun resultatene. Mariell Tverrå Løkås
– Vi måtte gjøre noe for å bli mer synlige
Mens det er knapt med barnehageplasser noen steder, er situasjonen en helt annen i området der Hamna friluftsbarnehage ligger i Tromsø. Her er det kamp om ungene.
Den foreldreeide barnehagen i bydelen Hamna i Tromsø ble startet i 1988. Som så mange andre barnehager startet den i det små, men har siden blitt stadig større i tråd med behovet for barnehageplasser. Nå har barnehagen plass til i alt 54 barn, fordelt på tre avdelinger.
Samtidig er det blitt bygget en rekke nye barnehager i området nord på Tromsøya.
– Vi ligger i et område der det er lite unger i forhold til barnehageplasser. Det gjør at vi måtte ta noen grep for å gjøre oss synlige, og å få fram alt det vi har å tilby, sier styrer Vibeke Brattli, som i dag har 38 barn i barnehagen.
Midt i naturen
I tillegg til å være en friluftsbarnehage med egen friluftsavdeling, jobber barnehagen Reggio-Emilia-inspirert der barna jobber med prosjekter. Barnehagen ligger midt i naturen, og har sitt eget område med en lavvo plassert ved sjøkanten.
– Vi har både bekk, bær, bålplass, tursti og lekeapparater på det vi mener er byens fineste barnehagetomt. Lysløypa og fjæra ligger i nærområdet, sier Brattli.
Hamna friluftsbarnehage
Foreldreeid barnehage med plass til 54 barn i alderen 0 - 6 år.
Har sammen med Slettaelva, Fagertun, Domkirkens, Barnehagen Hundre og Norrøna barnehage dannet nettverket Tromsø2020 - et lærende barnehagenettverk.
Avdelingene utvikler faste turområder som ofte besøkes. «Det er spennende å komme tilbake til ulike årstider, følge med om småfugler har flyttet inn i fuglehusene, og å spise dagens turmat», står det på barnehagens hjemmeside.
Ifølge barnehagefakta.no har Hamna friluftsbarnehage 6,4 barn per ansatt, og en andel på 50 prosent pedagoger.
Nettopp det ville hun og styret i barnehagen synliggjøre for potensielle foreldre og foresatte. I juni i fjor hyret de det lokale byrået Flip Creative Studio for å gi dem et løft markedsmessig.
– Vi ligger i et boligområde fra 1970, der mange av de som bygde fremdeles bor i husene. Barnehagen hadde bestemt at friluftsprofilen skulle inn i et nytt navn, og navnet Hamna filuftsbarnehage var et resultat av samarbeidet med Flip Creative Studio. Der startet en omfattende prosess med utvikling av logo som en begynnelse.
Stor prosess
Det var designer Alice Kvalvik som fikk jobben.
Annonse
– Dette er den første jobben jeg har gjort for en barnehage, men tidligere har jeg jobbet en del med design for barn, og med barnebøker. Når man jobber med design, må man uansett være i stand til å sette seg inn i alt fra mikrobiologi til luftfart, eller barnehage, for å gjøre en god jobb, sier Kvalvik.
Hun gikk grundig til verks, og tilbragte mye tid i barnehagen i starten.
– For meg var det blant annet en overraskelse å se hvor tett knyttet opp mot friluftsliv de jobbet i det daglige, og hvor stort utearealet til barnehagen er. Jeg tenkte at dette må visualiseres, og prosessen videre gikk mye på hvordan jeg skulle få vist dette i en grafisk profil. Profilen ble jobbet fram gradvis, sier hun.
Design handler mye om strategisk tenkning, og hvordan skal man nå målet.
Alice Kvalvik, Flip Creative Studio
Kvalvik hadde en god støttespiller i styreren, som engasjerte seg sterkt i prosessen.
– Det ble en veldig nyttig prosess også for vår del, der vi gikk helt i kjernen på hvordan vi jobber her i barnehagen. Det ble veldig bevisstgjørende, og fungerte som coaching for oss, sier hun, og legger til at hun er imponert over måten designeren tok fatt på oppgaven.
– Hun gikk helt inn i barnehagens kjerneområder. Det er jo spesielt når noen kommer utenfra for å gjøre en sånn jobb, og det skal skje ganske kjapt. Men hun har virkelig satt seg inn i barnehagens innhold, og vi har også fått veldig god hjelp på veien mot å profilere oss utad, sier Brattli.
– Forutsetningen for å gjøre en god jobb er å bli kjent med kundene. Hvis ikke blir det bare dekor. Design handler mye om strategisk tenkning, og hvordan skal man nå målet. Ikke bare å lage noe fancy, eller en logo på en brevpapir, sier Kvalvik.
Grafisk verktøykasse
Med nytt navn på plass, begynte jobben med selve logoen.
– Vi testet ut mange ulike konsepter, men landet på denne, der hver bokstav er en tegning som kan direkte knyttes opp mot barnehagen, sier Kvalvik.
Mens H-en er en kikkert, er første A en grein, M-en to fjelltopper, N-en består av kvister og den siste A-en er en lavvo.
– Det skal ikke være tvil om at vi liker å være ute. Vi har en tursti på området, og masse som kan utforskes rett utenfor døren. Vi har fuglekasser og vi sløyer fisk, vi går på toppturer og sørger for at alle har mulighet til å gjøre aktiviteter ute. Det er det viktigste vi synliggjør gjennom den nye profilen vår, sier Brattli.
Nå har hun med seg en verktøykasse fra designbyrået, som kan brukes på ulike måter. På nyåret ble bussen til barnehagen ferdig. Den er godt synlig i bybildet.
– Vi har tatt den grafiske profilen ut på alle flater. Når du kommer til barnehagen, skal du kunne se profilen i hele miljøet, sier Kvalvik.
Etter at profilen var klar, har barnehagen gjort en stor jobb med å ta den i bruk. Hamna friluftsbarnehage har også vært godt synlig i sosiale medier, i reklamer på både kino og i de lokale mediene.
– Vi har også vært til stede på en rekke barseltreff der vi har møtt nybakte foreldre.
– Har det hatt den effekten dere forventet?
– Ja, vi ser at det skjer noe på ventelisten vår. Vi har også fått tilbakemelding på at folk legger merke til at det skjer mye positivt hos oss. Når de så ser at bussen vår kjører rundt, blir folk minnet på vårt nye varemerke, sier Vibeke Brattli.
– Vel anvendte penger
Hun er ikke i tvil om at profileringsjobben var en god investering, selv om det har kostet. Nøyaktig hvor mye vil hun ikke ut med.
– Jeg synes ikke det har vært veldig dyrt i forhold til hva det har gitt. Det har bidratt veldig til en god utvikling i barnehagen, så det har vært vel anvendte penger, sier hun.
Alice Kvalvik tror også den nye profilen har en positiv effekt på flere ting enn bare det estetiske:
– Jeg tror at man viser at man fornyer seg og at det skjer noe, og at det gjenspeiler hele barnehagen. Folk skjønner at dette ikke er et sted der de voksne bare sitter og drikker kaffe, men at de er på tå hev. Her har de lyst til å skape en gøy og kreativ hverdag, sier hun.
– Akkurat det ligger jo litt i friluftsbegrepet. Det skal være litt fart, litt dynamisk, legger styreren til.
– Nettopp det viser dere veldig bra. At dere er aktive på sosiale medier er også veldig viktig. Dere er ikke redd for å gjøre noe ekstra. Det er noe foreldre setter stor pris på, sier Kvalvik, som har Hamna friluftsbarnehage som sin eneste barnehage på CV-en så langt.
– Generelt har de fleste barnehager ganske trang økonomi, og en slik investering vil nok komme ganske langt ned på lista. Men det er kanskje akkurat når det butter litt imot at det er viktig å fokusere på markedsføring, design og det å generelt gjøre seg mer synlig, sier hun.
– Man kommer til et punkt der man bare må gjøre det, sier Vibeke Brattli.
Som ikke er ferdig med utviklingsjobben i barnehagen.
– Vi er råfornøyd med uttrykket, og vil ta det i bruk i en rekke nye prosjekter her i barnehagen.