KRONIKK
«Barnehagen er først og fremst for barnet selv, og dets utvikling» skriver kronikkforfatteren.
Foto: Privat / Getty Images
Barnehage, for hvem?
«Barnehageoppstart er nærmere enn du tror. Bruk tiden i forkant godt, og undersøk hva som vil gi barnet ditt de beste forutsetningene for starten på livet» skriver artikkelforfatteren.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Hva er
viktigst for deg ved valg av barnehageplass? At barnehagen ofte er i
klatreveggen? At det serveres varmmat fem dager i uken og at barnehagen ligger
lokalisert i nabolaget?
Eller er det selve kvaliteten på det pedagogiske
tilbudet som gis til barnet ditt som ligger til grunn når du tar valget?
«De gylne årene»
Det er ikke uten grunn at de seks første leveår omtales som de «gylne årene». Hjernen
går gjennom sin største utvikling i disse årene. I denne tiden er hjernen mest
formbar. Våre handlinger, vaner og reaksjonsmønstre blir automatisert i disse
årene.
Barn
tilbringer i gjennomsnitt ni timer i barnehagen fra mandag til fredag. Dette er
en signifikant andel av deres våkne tid. Når vi vet hvor viktig barnas første
leveår er for deres utvikling, bør det stilles noen spørsmål om kvaliteten der
barna tilbringer størstedelen av tiden sin.
Kvalitet i
barnehagen
Norske barnehager har et samfunnsmandat og er en del av det norske
utdanningsforløpet. Lov om Barnehager, samt Rammeplan for barnehagens innhold
og oppgaver utgjør noe av rammeverket. Her gis det klare føringer for hva barna
skal oppleve, erfare og lære gjennom det pedagogiske tilbudet. Rammeverket er
komplekst.
På
en ordinær avdeling i en barnehage er det 18-24 plasser (9-12
barn på småbarnsavdeling), fordelt på 3-4 voksne gjennom hele åpningstiden (åpningstiden strekker
seg for øvrig lengre enn gjennomsnittstiden et barn er i barnehagen på en dag).
Med denne kunnskapen
intakt, hvordan jobber barnehager for å ivareta enkeltbarnet gjennom
barnehagehverdagen? Hvordan legges det til rette for at barnet skal utvikle seg
på best mulig måte, både individuelt og i relasjon til andre? Hvordan sikrer en
at barnet får tilstrekkelig støtte og oppmuntring til å mestre på sitt nivå – at
ikke utfordringene blir så store at barnet «faller bakpå» eller at barnet blir
understimulert og utviklingen stagnerer?
Nåla i høystakken
Jeg vil med dette oppfordre deg som forelder til å være mer nysgjerrig på kvaliteten
i barnehagen.
Så hva skal
du som forelder se etter? Nedenfor følger noen tips:
Forskning viser at små barnegrupper skaper det beste lek- og læringsmiljøet. Små
barnegrupper bidrar til ro, oversikt, forutsigbarhet, færre (og tryggere) relasjoner
og tettere voksenkontakt for å nevne noe. Hvordan organiserer barnehagen seg i
hverdagen (i lek, overgangssituasjoner, ute på lekeplassen, på tur, og så videre)?
Hvordan organiseres utetiden for å fremme inkludering og hindre ekskludering?
Personalet er barnehagens viktigste ressurs. Deres kompetanse og nærvær er noe
av det aller viktigste hva gjelder kvalitet i barnehagen. Hvor befinner de ansatte
seg i forhold til barna? Er de tilstedeværende sammen med barna, eller
«patruljerer» de for å holde oversikt? Hvilket syn har personalet på barna?
Mentalt påkoblede voksne er fundamentalt for å støtte barna og stimulere deres
utvikling. Likeså er personalets fagkompetanse. At de har kunnskap om barns
allsidige utvikling og vet hvordan de skal stimulere ut fra individuelle behov,
kunnskap om ledelse, gruppedynamikk, samt kulturbygging for å fremme
inkludering og et godt lek- og læringsmiljø (for å nevne noe).
Stabilitet,
forutsigbarhet og trygghet ligger til grunn for et godt utviklingsmiljø.
Hvordan er stabiliteten blant personalet i barnehagen? Er det «kjente» ansatte
til stede når du leverer barnet ditt om morgenen? Oppleves leveringen som trygg
og forutsigbar? Et godt foreldresamarbeid der foreldrene opplever seg trygge,
er vel så viktig for at barnet selv skal føle seg trygg i barnehagen.
Bruk tiden godt
Vi kan være
enige i at varmmat fem dager i uken og turer til klatreveggen er attraktivt,
men husk å ha fokus rettet mot det som virkelig betyr noe når du utviser din
tillit for det mest dyrebare i livet ditt. (… Og jeg mener ikke at det er feil
at barnehagene tilbyr disse tjeneste, men vær nysgjerrig på hvordan
hverdagen og aktivitetene organiseres da det er dette som sier noe om selve
kvaliteten).
Barnehagen er
ikke lenger et oppbevaringstilbud for å holde foreldre aktive i arbeidslivet.
Barnehagen er først og fremst for barnet selv, og dets utvikling.
Barnehageoppstart
er nærmere enn du tror. Bruk tiden i forkant godt, og undersøk hva som vil gi barnet
ditt de beste forutsetningene for starten på livet.