Advokat Hans-Are Nyheim hos Private barnehagers landsforbund.
Foto: Anders Bergundhaugen
Sier at kommunen ikke svarer på klager, og heller ikke forholder seg til Statsforvalteren
– Det er en spesiell sak. Jeg tror det er ganske enestående i Norge, sier advokaten. Nå ber han om at det føres tilsyn med Kvinnherad kommune. Kommunedirektøren sier de må se på rutinene.
I tre år på rad har PBL påklaget Kvinnherad kommunes
tilskuddsvedtak, på vegne av lokale medlemsbarnehager. Første år endte det med
at Statsforvalteren, basert opplysninger framkommet i muntlig dialog med
kommunen, oppfordret kommunen til å gjøre nytt skriftlig og formelt vedtak i
saken.
– Siden har vi ikke hørt noe fra kommunen, sier advokat
Hans-Are Nyheim hos Private barnehagers landsforbund.
Gjenganger-tema
For årene 2023 og 2024 har tema i PBLs klager vært det samme som for 2022:
Kommunens lønnsutgifter til assistenter og vaktmester i egne
barnehager, har blitt holdt utenom grunnlaget når kommunen skulle utmåle
tilskudd til de private barnehagene.
– Er regelverket utydelig om hvorvidt disse utgiftene
skal telle med eller ikke?
– Nei. At kommunen holder disse utenfor, er uforståelig.
Dette er ordinære driftskostnader, og folk som jobber med ungene i de kommunale
barnehagene, svarer Nyheim.
Forklaringen kommunen har gitt på at en del assistenter
likevel ble utelatt, var at disse ble satt inn på «topp» i kommunale
barnehager, som følge av overtallighet da en kommunal barnehage ble lagt ned.
Kommunen argumenterte med at de derfor ikke hørte med til
grunnbemanningen.
Millionbeløp
Første året svarte altså Kvinnherad kommune på klagen. Som
overordnet klageinstans, fikk Statsforvalter etter en telefonsamtale med
kommunen, inntrykk av at PBL hadde fått delvis medhold. Men intet nytt vedtak
skal ha blitt gjort fra Kvinnherads side. Siden har det vært helt tyst, ifølge Nyheim.
Klagene som gjelder 2023 og 2024 har ikke blitt besvart. For
hvert av årene er det snakk om beløp på rundt et par millioner kroner, som PBL
mener skulle vært med i tilskuddsgrunnlaget.
– Plikter ikke kommunen å svare, samt gjøre det
Statsforvalteren ber om?
– Kommunen har plikt til å behandle alle henvendelser som
kommer til kommunen. Og de har plikt til å gjøre dette innen en viss tid; «uten
ugrunnet opphold». De har selvfølgelig også plikt til å rette seg etter det
Statsforvalteren pålegger dem, svarer advokaten.
Ber om hjelp
Nå har han sendt en anmodning om bistand til
Statsforvalteren i Vestland, der han også ber om at Statsforvalteren oppretter
tilsyn med hvordan kommunen forvalter sine plikter som barnehagemyndighet. I
brevet oppsummerer Nyheim slik:
«Det er svært problematisk at en kommune så til de grader
unnlater å forholde seg til regelverket vedrørende beregning av tilskuddssatser
for private barnehager. I tillegg unnlater kommunen å forholde seg til helt
sentrale forvaltningsrettslige saksbehandlingsregler og på toppen av det hele
så unnlater kommunen å forholde seg til overordnet klageorgan».
– Det er en spesiell sak. Jeg tror det er ganske enestående
i Norge. Vi har opplevd flere saker der det har vært feil, og blitt gjort feil,
at det har gått lang tid og så videre. Men ikke noe som dette.
– Må se på rutinene
Barnehage.no har bedt kommunedirektør Leif Ove Mikkelsen i Kvinnherad
om å kommentere. I en e-post skriver han at han generelt vil takke for at de gjøres
oppmerksom på forhold de kan bli bedre på.
– Kommunen må her se på hvordan rutinene for saksbehandling
kan bli bedre, skriver Mikkelsen.
– Hvorfor førte ikke Statsforvalters tilbakemelding (i
mars 2022) til at noe skjedde?
– Klagen ble delvis tatt til følge etter behandling hos
Statsforvalteren og nytt vedtak ble sendt ut. Dette vedtaket har vi ikke mottatt
klage på, og en har derfor lagt til grunn at det ble godtatt av klager. I
ettertid ser vi at det nye vedtaket kunne vært tydeligere på at det kom som følge
av klagen.
Beklager manglende svar
– Hvorfor er ikke klagene for påfølgende to år blitt
besvart?
– Etter en gjennomgang i arkivsystemet vårt finner vi at
klage på satser for 2023 dessverre ikke er svart ut enda. Vi startet
klagebehandling i januar 2023 internt hos oss, men av ulike grunner er ikke
dette fullført. Dette beklager vi, og vi vil rette opp snarest.
– Hvorfor skal man eventuelt ikke se Kvinnherad kommunes
håndtering som trenering av saken?
– Vi beklager at klagen for 2023 ikke er behandlet, og viser
ellers til det som er nevnt ovenfor. Kvinnherad kommune har ikke hatt som
formål å trenere saken. En ser likevel at sakene kunne vært håndtert bedre.
Klagen for 2024, som ble mottatt for en uke siden, vil snarlig bli behandlet.