DEBATT
«Strategien sier ikke noe om hvordan en barnehage med 60 prosent barnehagelærerdekning skal organiseres i fremtiden» skriver artikkelforfatterne.
Foto: Getty Images / Privat
Barnehagestrategien mot 2030 – en utfordring for helheten og sammenhengen i barnehageprofesjonen?
«Hvem skal fremtidens barnehagelærerutdanning utdanne? Personalledere eller barnehagelærere som først og fremst samarbeider om og tar ansvar for det pedagogiske arbeidet med barna? Begge deler?» Artikkelforfatterne har flere spørsmål til regjeringen.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Støre-regjeringen kom nylig med strategien: Barnehagen for en ny tid. Nasjonal barnehagestrategi mot 2030. Et
av regjeringens satsningsområder er kompetanseheving for de ansatte i
barnehagen som mellom annet inkluderer en ambisiøs målsetning om at minst 60
prosent av grunnbemanningen i barnehagen skal være barnehagelærere innen 2030.
I tillegg ser regjeringen for seg at flere barnehagelærere har mastergrad.
Det er ikke vanskelig å støtte regjeringen i
dette, og vi ønsker gjerne flere barnehagelærere og økt kompetanse i barnehagen
velkommen, men vi er spent på hvilke tiltak
regjeringen vil sette i gang i forbindelse med at regjeringen også vil styrke
barnehagelærerutdanningen i årene som kommer.
Slik vi leser strategien er det nemlig
ingen ting som peker på en tydelig sammenheng mellom barnehagelærerutdanningen og
den nye strategien. Strategien sier nemlig ikke noe om hvordan en barnehage med
60 prosent barnehagelærerdekning skal organiseres i fremtiden, hvilke roller og
hvilken kompetanse som trengs og hvordan barnehagelærerutdanningen skal
utvikles og tilpasses en eventuell ny organisering av barnehagen. Vi reiser
derfor spørsmål ved om den norske barnehagelærerutdanningen, som en
grunnutdanning, er god nok til å møte fremtidens krav, og om den gir studentene
nok kompetanse til å gå inn i de lederoppgavene fremtidens barnehage står overfor.
Fremtidens barnehageprofesjon - et helhetlig prosjekt?
Barnehagelærerutdanningen er i dag, slik
den beskrives i rammeplanen for barnehagelærerutdanningen, en lederutdanning. Pedagogisk ledelse er til stede gjennom hele studieforløpet som både teori og
praksis, og barnehagelæreren utdannes spesielt for å kunne ivareta barnehagens
oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2012).
Pedagogisk leder har et helhetlig ansvar for
planlegging og vurdering, daglig omsorg for det enkelte barnet, for utviklingen
av det sosiale miljøet og læringsmiljøet i barnegruppen og for samarbeidet med
barnas foreldre. Pedagogisk leder har også veiledningsansvar for det øvrige personalet
samt medansvar for utvikling av barnehagen som pedagogisk virksomhet og
barnehagens samarbeid med andre tjenester (Kunnskapsdepartementet, 2017).
Pedagogisk leder sine oppgaver er derfor ikke kun knyttet til å ivareta
ansvaret for barna som oppholder seg i barnehagen, men også til å lede personalet.
Når den nye strategien nevner ledelse kan det
se ut som om den i større grad retter seg mot styrers lederkompetanse, og i mindre
grad mot barnehagelærerens pedagogiske ledelse. Dette kommer,
slik vi ser det, i konflikt med rammeplanen for barnehagelærerutdanningen som
har et sterkt søkelys på å utdanne barnehagelærere med en pedagogisk lederkompetanse,
en kompetanse som er omfattende og, som nevnt, innebærer både ledelse av barn
og personale. Det kan også tyde på at
strategien tar for lite utgangspunkt i barnehagelærerutdanningen og barnehagene slik
de er organiserte i dag.
Med dette som bakteppe mener vi at det må
stilles noen spørsmål til dagens regjering: Hvilken organisering bør barnehagene
ha med tanke på 60 prosent barnehagelærerdekning i fremtiden? Bør det tas
stilling til hvor mange pedagogiske ledere og barnehagelærere med og uten personalansvar
hver barnehage skal ha? Hvem skal fremtidens barnehagelærerutdanning utdanne?
Personalledere eller barnehagelærere som først og fremst samarbeider om og tar
ansvar for det pedagogiske arbeidet med barna? Begge deler? Kan
barnehagelærerutdanningen slik den fremstår i dag klare dette?
3 + 2-årig løp?
Det må være en klar sammenheng mellom tilbud og
etterspørsel i barnehagelærerprofesjonen, og uansett hvordan regjeringen lander
barnehagelærerrollen vil det nødvendigvis presse seg frem et nytt innhold
knyttet til hvilken profesjonsutøver barnehagelærerutdanningen skal utdanne, og
hvilken profesjonsutøver barnehagen etterspør.
Det må tas stilling til om alle
barnehagelærerstudentene skal ta samme grunnutdanning som i dag og slik kunne
gå inn i alle stillinger i barnehagen, eller om studentene må ta en
videreutdanning eller en mastergrad for å kunne stå i en mellomlederstilling
som omfatter personalledelse og faglig ledelse. En eventuell mastergrad vil i
så fall kunne gi studentene flere valgmuligheter til en karrierevei knyttet til
om de vil ta en pedagogisk faglig utdanning (3-årig bachelorutdanning), eller
om de vil bygge på med en pedagogisk lederutdanning (2-årig masterutdanning).
Å rigge for et 3 + 2-årig løp vil sikre at alle
tar en grunnutdanning som barnehagelærere, men at de som ønsker det kan søke
seg inn på et masterløp og en fordypning i pedagogisk ledelse. Dette vil kreve
en gjennomgang av innholdet i grunnutdanningen, men vi mener likevel at dette vil
være en rett vei å gå med tanke på å styrke ledelsen og profesjonsfellesskapet
i barnehagen. På samme tid vil regjeringen få flere barnehagelærere med
mastergrad. Både lederkompetanse og kompetanse på mastergradsnivå vil bidra til
å styrke den analytiske kompetansen som er viktig for å lede, vurdere og
videreutvikle barnehagens kvalitet og praksis.