Barnepsykolog og traumespesialist Katrin Glatz Brubakk har lang erfaring i å jobbe med barn på flukt. Bildet er tatt i Moria-leiren høsten 2019.Foto: Privat
– Disse barna har aldri opplevd trygghet
Hver eneste dag blir ett barn drept på Vestbredden. For noen uker siden var Katrin Glatz Brubakk tett på krisen, som feltarbeider for Leger uten grenser.
Guri CharlotteWiggenJournalist
Publisert
Annonse
Barnepsykolog og traumespesialist Katrin Glatz Brubakk skapte oppmerksomhet da hun sto opp for barna i Moria-leiren på Lesvos og
konfronterte politikerne som ikke ville handle. Traumespesialisten har jobbet lenge med barn
på flukt, og har lang erfaring med feltarbeid.
I vinter har hun jobbet på Vestbredden.
– Jobben min var todelt; jeg skulle holde kontakt og koordinere tilbudet for psykisk helse i Gaza, og var daglig i kontakt med kolleger der. Og samtidig videreutvikle prosjektet med psykisk helsetilbud for barn og voksne på Vestbredden.
Nå er hun tilbake i jobben som lektor på NTNU.
Anspent og skvetten
7. oktober i fjor stormet Hamas-krigere fra Gazastripen Israel, og drepte over 1 100 personer. Israels militære reaksjon har ført til over 32 000 drepte og 74 000 sårede palestinere, ifølge Gazas helsedepartement. Det anslås at rundt 70 prosent av disse er kvinner og barn.
Brubakk forteller om nattlige raid fra israelsk militære tre til fem ganger i uka. Når man hører dronene sirkle over byen om dagen, kommer det sannsynligvis et raid om natta. Når mørket legger seg, begynner alarmen å gå.
– Så ser man hvor de slår til i natt, man vil jo prøve å
komme seg unna, sier Brukbakk, som også opplevde skyting 50 meter unna, på hjørnet fra der hun og kollegene bodde.
– Men vi som hjelpearbeidere er
ikke et mål på Vestbredden. Leger uten grenser har et veldig godt
sikkerhetssystem og gode rutiner. Vi
hadde sikre rom og matrasjoner dersom vi skulle bli stengt inne, sier hun, og legger til at selv om hun ikke var redd, blir man både anspent og skvetten av å leve under slike forhold.
– Man sover ikke godt når det
bombes utenfor huset ditt. Det gjør heller ikke barna som lever med dette.
Angrepene har økt voldsomt og det drepes i snitt ett barn daglig på
Vestbredden. Selv om det ikke er et område i krig på samme måte som i Gaza, kommer barn i
kryssilden. De blir ofre for tilfeldige kuler eller droneangrep. Disse barna
vokser opp med dette. Når de går og legger seg, vet de ikke om det er denne natten soldatene sparker inn døra og setter en maskinpistol mot hodet på pappa, eller
om de bruker huset til voldelige avhørsrom der barn hører alt fra rommet ved
siden av.
Annonse
Brubakk forteller om et stolt og sterkt folk. Krigføringen på Gaza og Vestbredden har pågått over generasjoner de siste 75 årene.
Men å snakke om psykisk helse er tabu i Palestina.
– Man skal «være sterk og tåle
alt, det går bra» er svaret man får når man spør hvordan det er å leve her. Det
sier både barn og voksne. Men når du bruker tid og kommer innpå dem, så
forteller de at de sover veldig dårlig, de er skvetne. Noen forteller at de har
funnet kroppsdeler på skoleveien, bilder et barn ikke skal ha på
netthinnen. De strever med å konsentrere seg
fordi de hele tiden er bekymret. Bekymret for at en storebror skal bli arrestert, eller
en pappa plutselig blir borte, og de sørger over venner som er blitt drept. Og de er redde for at de selv skal bli de neste.
Konstant
usikkerhet skader hjernen
Det barna på Vestbredden og i Gaza opplever nå, vil sannsynligvis prege dem resten av livet.
– Siden
barns hjerne er i utvikling, er den veldig sårbar for de inntrykkene den får.
En voksen med en trygg bakgrunn får krigstraumer på toppen av andre erfaringer. Men
vi har kjennskap til at det også finnes en trygg verden. Disse barna har aldri
opplevd trygghet, og de etablerer en forståelse av at verden er et utrygt sted
og at noen vil dem vondt, sier Brubakk, og fortsetter:
– Det som først og fremst skjer med små barn som lever i
usikkerhet er at de bruker all utviklingskapasitet på å være redd og på vakt.
De blir kjempegode til det, de reagerer mye raskere på en lyd og ser etter
fluktmuligheter.
Hun forteller om treåringer som ga nøyaktige beskrivelser av hvordan et maskingevær høres ut - fordi de var så vant til lyden.
– Tenkehjernen, pre-frontal
cortex, som er den delen av hjernen som trenger stabile betingelser for å utvikle seg,
blir underutviklet når barn lever i konstant usikkerhet. Det er den delen av
hjernen som kontrollerer impulser, som står for planlegging, konsekvenstenking,
deler av empatiutviklingen og kapasiteten til å forstå andre. Altså egenskaper
vi trenger for å fungere i et hverdagsliv som
voksne. God framtidig voksenfungering blir skadet i en tidlig alder. Jo
lengre man lever i usikkerhet, jo vanskeligere blir det å rette dette opp, sier hun, men legger til:
– Hjernen er til tross for skader fleksibel og bruksavhengig, så over tid med
riktig omsorg kan man rette opp mye.
Nyttige erfaringer
Traumebehandling var ikke en del av pensum for tjue år siden, da Brubakk studerte psykologi. Men mange år med feltarbeid har gitt henne erfaringer som kan være nyttig for andre som jobber med barn fra krig
og konfliktområder. Selv om barn ikke har opplevd det samme, og kommer fra
forskjellige steder, er de psykologiske mekanismene
allmenngyldige. Å
lære hvordan man kan bli bedre i samhandling med barn som har skader fra tidligere kan
hjelpe barnet til et bedre liv.
– Jeg har
jobbet en del med mennesker som har flyktet over Middelhavet. Nasjonalitetene i båtene avhenger av
hvor krigene raser. En stund var det mange syrere, siden afghanere etter at Taliban
overtok makta. Og nå kommer flere mennesker fra Gaza og Palestina. Kunnskapen vi får har en overføringsverdi. Da
jeg studerte psykologi for litt over tjue år siden, snakket vi ikke om traumer
i hele tatt. Vi har derfor kommet langt med
tanke på å forsøke å forstå og ha en traumebevisst omsorg, som å forsøke å
forstå hva krig og flukt gjør med barn, sier hun, men legger til at det er ett felt hun mener vi må være mer bevisste på:
– Hva det gjør med et barns adferd å være traumatisert.
– Hvordan vil
barnehageansatte kunne oppdage det?
– Om det
er psykologiske problemer eller traumer er det spesielt to grupper; enten barn som er urolige, irritable, utagerende og vanskelig å roe ned fordi nervesystemet fyrer
hele tiden. Så har vi den gruppen der de har gått helt til den andre siden, og gitt
opp. Da blir de veldig stille, og noen slutter å snakke.
Brubak forteller om barn som har sluttet med alt, til og med å spise, som til slutt må
legges inn på sykehus og ernæres via sonde.
– Det er som om kroppen ikke håndterer så
mye redsel og angst over så lang tid at den gir opp. De
kan bli friske igjen, det skjer gradvis når barnet føler at det blir ivaretatt,
og er trygg.
En annen ting man må være oppmerksom på, er at barna ikke er de eneste som er traumatiserte.
– De har også traumatiserte foreldre som vil kunne reagere
raskere og kvassere på vanlig irritasjon. De kan eksplodere eller bli apatiske
og utilgjengelige. Det handler ofte om sorgen de bærer på. Når jeg møter traumatiserte
foreldre forteller de gjerne at de strever med å ta vare på barna. Det er utrolig
vanskelig. I tillegg til tap av kultur, språk og miljø, er de bekymret for barna sine, og føler sorg over ikke å kunne være de foreldrene de har
lyst til å være.
Hun snakker om et møte med en far som hadde opplevd ekstrem tortur og seksualisert vold.
– Den store sorgen hans var at han ikke greide å være
den pappaen han pleide å være: En utrolig omsorgsfull og fin pappa som lekte
mye med ungene sine, som likte å ta dem med på tur, og pleide å synge sammen med barna. Han er et
varmt og fint menneske, men på grunn av traumene som jagde ham ble han
irritabel, han tålte ingenting fra barna når de lekte og støyet. Da ble han bare svetten
og sur isteden, som var han verste sorg, utdyper Brubakk.
Erfaringer med leketerapi
Selv har hun god erfaring med leketerapi, som hun bruker både i undervisning og i felt. Hun
mener lek er avgjørende i barns psykiske og fysiske utvikling, og at det kan være
med på å lette på traumer.
– Det
finnes flere ulike retninger i psykologien med leketerapi. Men lek som fenomen
er der barn utvikler seg, på samme måte som med andre pattedyr. Når man ser isbjørnunger tumler over isen og de ser ut som de tuller, så
er det utvikling. Det er øvelse på koordinasjon, relasjoner, styrke, motoriske
ferdigheter, og det må koordineres med de andre. Sånn er lek, barn forsøker å
finne ut hvem de er i forhold til andre, og hvordan flokken fungerer. Vi
blir derfor veldig bekymret når vi ser barn som har sluttet å leke. Da er det
heller ingen utvikling.
Brubakk forklarer hvordan lek fungerer som en pause for barn som står midt i en krise. Som barna på Vestbredden, som bruker så mye energi på å bekymre seg.
– De bekymrer seg mye om foreldrene sine, om mamma greide å stå
opp i dag, eller fordi pappa er så sint. Lek gir en pause.
Hun forklarer hvordan aktiviteten gjør at man puster annerledes.
– Når man er traumatisert puster man veldig høyt
oppe i brystet, noe som er vanlig når man er på vakt. Ved å
hjelpe barn å puste dypt hjelper det til å roe nervesystemet. Når man blir
andpusten under lek skjer dette naturlig, man må trekke pusten dypt. Det gir
barna en mulighet til å lære regulering ved hjelp av lek.
Leken kan også hjelpe barna til å formidle hva de har opplevd, og blir også på den måten et godt verktøy i en krisesetting.
– Men dette gjelder alle barn, det er der utviklingen skjer, så
psykologer må kunne leke, forklarer Brubakk, og fortsetter:
– Barnehageansatte er veldig god til å leke, men så er terapeutisk lek litt annerledes enn hvordan
man leker i barnehagen. Det går fint å kombinere terapeutisk lek med vanlig
lek. Det er
ikke alltid enkelt å hjelpe utagerende barn som sparker og slår, man får ikke
umiddelbart omsorg for det barnet. Så det handler om finne ut hva som ligger
bak. Men opplevelsen å ikke strekke til for barnet, er en følelse man kan ha både her hjemme eller i felt.
– Hvorfor må voksne ta barns
psykologiske problem på alvor?
–Jeg tror
de fleste voksne ønsker at alle barn skal ha det bra, men det er ikke enkelt å
jobbe med utagerende barn. De er vanskelige å få kontroll på. Noen voksne synes det er veldig skummelt. Det
hører jeg ofte fra folk som jobber med barn, både barnehageansatte, lærere og psykologer jeg jobber med. Mange tør ikke spørre barnet hva det er, de er redde
for å åpne «Pandoras eske» fordi de tror det kan bli verre for barnet, men det
er jo helt motsatt. På samme måte som vi trenger å bli hørt når vi har viktige
ting å fortelle, trenger barna også å bli hørt. Det er ingen ting vi kan si som
kan gjøre traumeopplevelsen verre, ved at vi spør. Vi må selvfølgelig passe på
at vi har tid til å høre hvis det kommer en historie. Og at vi forblir rolige og
hører historien ut. Og gir trøst og omsorg. Jeg tror mange synes det er
skummelt. Men det er mye verre å ikke snakke om det, forklarer Brubakk.
Lang vei til integrering
Hun er klar på at som i Moria-leiren på Lesvos blir også flyktningbarn som kommer til Norge ofte boende alt for lenge på mottak.
– Det påfører skade. Barn fortsetter å leve i usikkerhet i uendelig tid. Mennesker er dårlig til å håndtere usikkerhet. Det politiske budskapet må være
at vi skal ta imot barn og behandle barn ut fra den kunnskapen vi har, sier hun, og fortsetter:
– Det var veldig interessant
å jobbe i Moria, under lock-down på grunn av korona. Samtidig hørte jeg nyheter med ungdommer hjemmefra
som sa det var så vanskelig å ikke vite når de kunne få komme tilbake på skolen
og når de skulle få møte venner igjen og hvordan framtid de skulle få. Men så
tenker jeg at det er jo akkurat det de unge i Moria også sier.
Brubakk mener det er for stor forskjell på hvordan ulike grupper flyktninger blir tatt imot når de kommer til Norge, og trekker fram måten bosniere på 90-tallet og de ukrainske flyktningene de siste par årene har blitt mottatt.
– De har blitt møtt med raske prosesser der de har fått bo i trygge omgivelser og rask fått begynne i barnehage og på skole. Studier på bosniske flyktninger viser at de er den folkegruppa som er best integrert og som har klart seg best i Norge. Nå ser vi det samme skjer med ukrainerne, og det er veldig bra. Men slik burde alle som kommer hit bli behandlet. For nettopp å påføre barna minst mulig skade.
Men Brubakk mener tvert imot at dagens politikk når det gjelder flyktninger fra andre deler av verden kan skade barns utvikling og påføre barn skader.
– Vi vet det fordi vi har kunnskapen. Alle
barnehageansatte kan skrive under på det, alle pedagoger kan skrive under på
det - og alle psykologer. Det er ikke noen hemmelighet hvor skadelig det er for barn. Det kan vi ikke
sitte og se på. Det bidrar til at vi får barn og ungdommer med større psykiske vansker, som strever mer med å lære
språket, med integrering. De trenger ofte ekstra støtte og kan i verste fall
bli et samfunnsproblem der de som ungdommer søker seg til gjenger og
kriminalitet.
Oppskrift på problemer
Et barn som har vært på flukt fra
ettårsalderen og opp til skolealder har ikke gode forutsetninger. Det kan tvert imot være en oppskrift på problemer.
Katrin Glatz Brubakk tegner et scenario som er svært
sannsynlig.
– Barnet flykter når det er ett, bor to-tre år i
Tyrkia, for så å flykte over havet igjen som er en dødsrisiko, med farer og
utrygghet. Etterpå blir det boende to-tre år i en leir igjen, da er det blitt
fem. Så kommer barnet til Norge og blir boende på mottak i to år til. Som syvåring
har det da mistet hele utviklingen, gjennom en barndom preget av utrygghet og usikkerhet. Det skaper voldsomme skader, sier hun.
Hun beskriver leire som minner mer om fengsler. Steder barn slett ikke burde oppholde seg.
– Politikerne har et ansvar for å
endre dette. Nå går frykt foran omsorg. Så vi er nødt til å tenke
annerledes. Alle kan ikke komme, men vi kan iallfall gjøre det bedre for de som
kommer. Jo lengre vi lar barna leve under dårlige betingelser, jo større blir
reparasjonsarbeidet i den andre enden - og jo høyere blir kostnaden både for
medmennesker og samfunnet. Det dumt rent samfunnsøkonomisk. Når alt taler for
at det er dumt å ha det systemet vi har i dag, burde vi endre det.
10 råd fra Katrin Glatz Brubakk
Gjør barnet trygt. Uansett
om traumene kommer fra krig eller fra hjemmet. Grunnprinsippet er å være rolig
selv, hvis man vil roe ned noen. Barn har ikke den indre regulatoren selv.
Voksne må
være rolige,
forutsigbare, varme og gi rom og tid til barna det som trenger det. De er vare
for det som kjennes utrygt.
Det
handler om kroppsspråk, hvordan
vi står at vi ikke virker truende, men at vi setter oss ned.
Ha et
vennlig åpent ansikt. Hvordan
du ser ut i ansiktet påvirker hjerterate, puls, om nervesystemet blir aktivert, urolig, eller roer seg
ned.
Det
handler og stemmen vår,
hvordan den høres ut, at vi tar pauser når vi snakker slik at barna kan ta inn
det som blir sagt.
Finne
riktig rytme, kroppsspråk
og uttrykk. Hvordan man fremstår og
uttrykker seg er avgjørende når man skal roe ned barna.
Skjenn
gjør barnet mer urolig og det
påfører skam. Vi må være de som tilbyr barnet ro, inntil barnet finner roen selv.
Det må
være en klar struktur på
dagen, det må være forutsigbarhet. Overraskelser og endring tåler disse barna
svært dårlig.
Vi må se
utover det som er traumer. Det er
noe flere kan litt om, men det er så mye mer enn det. Barnet har mistet
kulturen og store deler av flokken sin. Det er mye sorg og tap vi må få øye på.
Vi må
utvide å se på
andre faktorer som også er vanskelige for barna som lander på en «helt annen
klode». Til og med fagfolk trenger med kunnskap om dette, å øke bevisstheten.