Replikken over er hentet fra dokumentarfilmen «Til månen på
1-2-3», av Kine Storejorde. Den som uttaler ordene, er Ole Henrik Hansen.
Professor i pedagogikk, og en av to akademiske ekspertkilder i del 1 av regissørens
prosjekt.
En trygg overgang
Det handler om tilvenning for de yngste barna. Om hva som må
gjøres for at reisen fra hjem til barnehage ikke skal føles som en månelanding,
men som en trygg overgang som fremmer god psykisk helse og tidlige erfaringer
med demokrati – som filmens undertittel forklarer.
Storejorde sier det var hennes første møte med barnehagen
som mor, som vakte det sterke engasjementet.
– Hvordan ble det helt normalt og nærmest sunt med en
opprivende avskjed og hysterisk gråt over uker eller måneder? Hvorfor utsetter
vi barna for dette? Det kan da ikke bare være meg som synes dette strider imot
alt vi vet om små barns behov for tilknytning og ikke minst retten til å bli
hørt? Det var her ideen til filmen begynte, forklarer hun.
Filmen er ikke laget på oppdrag for andre.
– Jeg opplevde som mor at jeg ble nektet lengre tilvenning.
Barnehagen hadde et system med tre dager, og foreldrene skulle helst akseptere
at de i barnehagen visste best, utdyper Storejorde.
De første dagene
I filmen møter vi blant andre Adam. Han er helt ny i
barnehagen, og har kommet dit sammen med sin mor Rabiya. Hun har tillit til barnehagen,
og at starten vil gå bra. Slik foreldre gjerne har. Samtidig undrer hun seg om
han kanskje er litt for liten.
– Har foreldre generelt for stor tillit til opplegget
rundt barnehagestart, tenker du?
Annonse
– Ja, det tenker jeg. Jeg tenker at uansett om barna er
stille, eller tilsynelatende har det bra, så må vi huske at overgangen er
krevende for de fleste. Og at vi må bruke god tid på den siden barnet er så
lite at det ikke forstår hva det er med på. Jeg tenker at det er veldig mange
fraser som går igjen hos ansatte: «Du må bare gå selv om barnet gråter». «Det
er ofte verst for foreldrene». «Gråt er en vanlig og sunn reaksjon». Dette har
blitt så normalisert, at vi glemmer hva gråten er et uttrykk for, sier Storejorde.
– Jeg har besøkt veldig mange barnehager i Norden. Snakket
med forskere, foreldre og ansatte. Og kan med sikkerhet si at det ikke er verst
for foreldrene. For foreldrene vet jo at de kommer tilbake. Barnet vet ikke
det.
– Når angsten er sterkest
Førsteamanuensis Alicja R. Sadownik ved Høgskulen på
Vestlandet, sier i filmen at foreldrepermisjonen avsluttes akkurat når
separasjonsangsten er sterkest.
At det for barnet er verdens undergang hver gang man sier
«Ha det».
Hun tror mange nok ville ha omorganisert livet sitt, hvis de
hadde vist at det første halvåret i barnehagen for de fleste er langt fra
perfekt.
Men at foreldre tar systemet for gitt.
Se trailer for filmen her:
– Slukker sine følelser
Ole Henrik Hansen er professor i ECEC (Early Childhood
Education and Care) ved Jönköping universitet. Han tok doktorgrad i
førskoledidaktikk ved Aarhus universitet, og har medvirket i det store danske forskningsprosjektet
«Barnet
i Centrum».
Blant hans nylige arbeid er en kritisk undersøkelse av
mulige utilsiktede konsekvenser av tidlig institusjonalisering av barn, der
spørsmålet er: Kan det identifiseres en sammenheng mellom nordisk velferd og
førskolekultur, og økningen i barns psykiske utfordringer i Norden?
I filmen sier han at barn med en sunn tilknytning til sine
foreldre, ikke finner seg i at foreldrene går uten å protestere.
Han sier at barna ikke blir hørt.
Og at når de slutter å gråte, så er det fordi de gir opp og
slukker sine følelser fordi det gjør så vondt. Som en overlevelsesmekanisme.
Trøst fra en fremmed
– Man kan få inntrykk av at mange barn har lidd mye urett
ved barnehagestart. Er bildet så svart/hvitt som filmen viser?
– I forhold til en så kort løsrivelse: Ja. At det forventes
at de skal kunne løsrive seg, trives og ha det bra etter tre dager. Som Alicja
sier; det er ingen mennesker på jorden som kan knytte seg til et annet menneske
på tre dager. Og barn som ikke har en relasjon, de lar seg ikke trøste. Det
sier forskerne, og det har jeg sett i de mange barnehagene jeg har besøkt,
begynner Storejorde.
– Jeg så flere barn fjerne seg fra den barnehageansatte. Og
det er ikke vanskelig å forstå, hvis man tenker etter. Ingen voksen ville satt
pris på å bli tviholdt av en fremmed, som insisterte på å løfte deg. Det er
ingen grunn til å forvente at barn skal være annerledes. Å bli trøstet eller
skiftet på av et annet menneske er ganske intimt. Det er ikke vanskelig å
forstå at det er skremmende.
Filmen handler ikke bare om tilvenning, men om det å ta barn
på alvor, sier hun. Selv om de ikke har verbalt språk ennå.
– Å utsette dem for avskjed uten at de har klart å knytte
seg til noen i barnehagen, det er en urett.
Søker barnets perspektiv
Opptakene er gjort i Asker, Stavanger og Viborg. Regissøren
forklarer at hun har søkt barnets perspektiv på ulike tilvenningsmodeller ved
barnehagestart og hverdagen som venter.
Filmen er blant annet inspirert av «Barnet i Centrum».
– Løsningen som presenteres er at hyppige korte møter med
barnehage/personale over måneder før barnehagestart, er noe som bør prioriteres.
At en økning fra tre til fem «tilvenningsdager», ikke er nok i seg selv. Er det
riktig oppfattet?
– Ja. Dette er det også flere barnehager som har latt seg
inspirere av. Å bruke tid underveis i foreldrepermisjonen er en gyllen mulighet
for de som ikke har anledning til å ta fri fra jobb. Men besøkene bør være
korte, så barna ikke rekker å få en negativ opplevelse fordi de blir slitne.
Storejorde poengterer at også professor May Britt Drugli bruker
slike besøk i sitt forskningsprosjekt «Liten og ny i barnehagen».
– Foreldrenes behov
På spørsmål om mulige alternativ, svarer Storejorde foreldre
som tilbringer mye mer tid i barnehagen fra august av. Eller senere
barnehagestart.
– I arbeidet med filmen har jeg møtt mange foreldre som var
i tvil om å sende barna i barnehagen. Men som var litt ambivalente, fordi de
ville gi dem mulighet til å starte det store sosiale livet. Ansatte jeg har
snakket med, forteller at om man har mulighet til å være hjemme lengre, så er
det en investering. Ettåringer trenger ikke barnehagen, det er det foreldre som
gjør.
Sistnevnte er imidlertid et tema hvor oppfatningene er ulike.
– Forskning viser at barnehage påvirker barns utvikling
positivt allerede fra de er ett år, uttalte professor Henrik Daae Zachrisson ved
UiO tidligere i år.
– Jeg ønsker at det er barnets stemme som skal tvinge fram
forståelse for et behov for tid til å bli trygg før foreldrene forlater
barnehagen. De må bli hørt. I barnehagene jeg har besøkt, har jeg observert mye
verbal anerkjennelse. Personalet sier til barnet at de ser, hører og forstår.
Men det fører ikke til noe. Jeg håper filmen kan bidra til at man reflekterer
rundt hva det innebærer å høre barn. Har de tilstrekkelig medvirkning?
Filmen er støttet av Voksne for Barn, Stiftelsen Dam,
Foreldreutvalget for barnehager, Fagforbundet, BARNkunne, HVL og Partnerskap
mot mobbing.
Storejorde har selv bakgrunn som videojournalist fra NTNU og
Westerdals. Filmprosjektet har hun arbeidet med over flere år, fra den spede
begynnelse til hun og produsent Sebastian Santana nå kan presentere resultatet.
Håper på finansiering
Går det som regissøren håper, kan hun snart også
ferdigstille også del to av «Til månen på 1-2-3». Den skal handle om barns
deltagelse og medbestemmelse i hverdagen som følger, og Storejorde har
opprettet en spleis for å få på plass midler til redigering, etterarbeid og
distribusjon.
– Det er ikke nødvendigvis sånn at barn blir hørt og får en
masse medvirkning så snart barnehagehverdagen er i gang. Del to handler om
voksnes kontrollbehov, og om barnesyn. Hva handler en barnehagehverdag om? Må
barn tvinges gjennom samlingsstund, eller er det OK om de heller leker? Det kan
bli en veldig spennende del to som jeg håper får se dagens lys.
«Som samfunn vokser man ved å utfordre etablerte rutiner og
holdninger. Dette er helt nødvendig for å kvalitetssikre omsorgen for barn i
barnehager», skriver hun i spleisbeskrivelsen.
– Hvilken respons har du fått på del 1?
– Det er først nå den store distribusjonen starter, men etter
testvisninger vi har hatt, har jeg mottatt epost fra både ansatte i barnehager
og foreldre, som takker for at historien blir fortalt. Og så er det enkelte som
er redde for at denne filmen skaper dårlig samvittighet hos foreldrene. Og ja;
kanskje vil vi voksne kjenne på ubehag og vanskelige spørsmål. Men jeg tenker
at det må vi tåle. Vi må tåle å se barns perspektiv, og tåle at spørsmålene
reises.