Ingvild Åmot snakket om barns perspektiver under konferansen «Inkluderende spesialpedagogikk i barnehagen – muligheter og utfordringer i endringstider», som samlet 400 deltakere i Trondheim nylig.Foto: Anders Bergundhaugen
Inkluderende spesialpedagogikk: – Vondt å tenke på at jeg tok fra henne muligheten
I forskningen sin ser professor Ingvild Åmot veldig klart at veldig mange barn har hatt lite de skulle ha sagt, om utforming og organisering av spesialpedagogisk opplegg i barnehagen.
– Jeg jobbet med en jente med
flere store utfordringer da jeg jobbet i barnehage. Hver dag hadde vi ei
treningsøkt da alle andre gikk ut i uteleken, for det var det tidspunktet som
passet best. Så trente vi, og tok med noen barn inn for å leke sammen med henne
i det hun trente på. Hennes mål var hele tiden at når hun ble bedre, så skulle
hun være med de andre ut samtidig som de gikk ut. Det gjør så vondt å tenke på,
retrospektivt, at jeg med det spesped-opplegget mitt med all verdens beste
intensjoner, tok fra henne muligheten til å starte uteleken sammen med de
andre. Så kom hun i stedet en time etterpå, og skulle liksom prøve å se «hva
fungerer nå? Hvor kan jeg koble meg på her nå?»
Budskapet ble formidlet under en
konferanse i regi av DMMH i Trondheim sist uke, med tittel og tema:
«Inkluderende spesialpedagogikk i barnehagen – muligheter og utfordringer i
endringstider».
Kilde til undring
– Det var den typen hendelser, for noen år tilbake, som
gjorde at jeg begynte å undre meg over spesialpedagogikkens mål. Hvilke midler
som brukes for å nå målet. Og om midlene kan være til hinder for målet, utdyper
professor i spesialpedagogikk ved DMMH, Ingvild Åmot, til Barnehage.no.
Hun, som har bakgrunn både som barnehagelærer,
spesialpedagog og PP-tjener, snakker om å stå overfor dilemma, der man ikke vet
hva som blir utfallet av det man gjør. Peker på at spesialpedagogikken handler så
mye om å nå mål, om å jobbe med ting for å bli bedre. Og spør; hva mister vi på
veien?
– Det er ikke sånn at jeg vil spesialpedagogikken til livs.
Men bak enhver pedagogisk handling må det være en plan. Og pedagogen skal være
refleksiv. Vi må vite hva vi gjør, og hva vi vil med det. Og lære underveis.
Det tror jeg er den eneste måten å bli bedre på, sier Åmot.
I alle typer forelesninger, tror hun på å ta utgangspunkt i
praksis. Den praksis barn er i, og den praksis barnehagepersonalet er i.
– Fordi det opplevdes så skjellsettende. Hva var det jeg
valgte bort på hennes vegne, uten at hun ga samtykke eller bifall? Uten annet
enn at jeg opplevde at det var sårt for henne …
Barnets stemme
Annonse
Fra scenen i kongressalen på Clarion Hotel Trondheim, trakk Åmot
fram ulike måter barnets å lytte etter barnets stemme på.
Hun snakket om kroppslige uttrykk, verbale uttrykk, estetiske
uttrykk og emosjonelle uttrykk. Påpekte viktigheten av å se og tolke, samt at barn
med utfordringer i adekvat kommunikasjon kommer mindre til orde, og får mindre
mulighet til å påvirke egen hverdag enn andre.
– Etter ditt syn: Hva er det viktigste som kan gjøres for
at barns stemme blir hørt i spesialpedagogisk sammenheng?
– Det er å la oss bli berørt. Emosjonelt berørt. At vi fester
blikket på hvordan vi tror barnet opplever dette. Det tror jeg i for stor grad har
vært for fraværende. Vi har gjort så mye i det bestes hensikt. Barnet skal ikke
bestemme, det er ikke det det handler om. Men barnet skal bli lyttet til og
sett og tatt på alvor, svarer Åmot.
Hun mener man må tørre å stille seg spørsmålet «hvordan
oppleves det å være det barnet?», når man skal trene på for eksempel
begrepsinnlæring eller lydframstilling.
Et vågestykke
Oppfordringen hennes, er å unngå å bli profesjonell og
distansert, men være profesjonell og berørt.
– Det er et vågestykke, og emosjonelt krevende. Hvis det er
veldig mange hendelser i løpet av en dag der man går i møte med barn og
opplever at det ikke er ok å være barn, så er det utrolig krevende å være den
voksne som skal ta det inn over seg. Man kan oppleve å bli lojal til andre
ansatte enn til barna. Peke på lite bemanning, trange rom og dårlig luft. Og
fraskrive seg noen form for ansvar. Men i det du blir berørt blir du tvunget
til å tenke «hva kan jeg gjøre med dette?» forklarer Åmot.
Henvendt til de drøyt 400 konferansedeltakerne sist uke, sa
hun at hun selv har hatt dager hvor hun har grått på vei hjem fra barnehagen,
fordi det har gjort så vondt.
– For du ser alle disse små øyeblikkene som ikke er gode. Du
lar deg bli truffet. Og jeg tenker at hvis man skal begynne å gjøre noe med den
inkluderende praksisen, skal være opptatt av barns perspektiver, opptatt av den
opplevde inkluderinga, så må vi tørre å la oss bli berørt. Vi må tørre å finne
en gjenklang i magen og kjenne på at det gjør vondt.
– Og så må vi prøve å kjenne på at det er bra når det er
bra. Yes! Ser du hvor fint det var? Her var det gode samspill, her hadde han
det artig, understreket Åmot.
Bilder i samtale
En av metodene DMMH-professoren har brukt i sin forskning, og
som har ledet til at hun ble sterkt berørt som fagperson, er bruk av
bildedokumentasjon i samtale.
Noe hun også trakk fram i sitt foredrag.
– Målet med prosjektet var å forstå hvordan barn opplever
barnehagen som en inkluderende arena. Vi snakket med grupper av barn i mange
barnehager, grupper som både besto av barn med funksjonsnedsettelser og barn
uten funksjonsnedsettelser, forklarte Åmot fra scenen – om forskningen som hun
har gjort sammen med professor Borgunn Ytterhus ved NTNU.
Samtalene tok blant annet utgangspunkt i bilder barna selv
hadde tatt med nettbrett. En kompetanse Åmot har erfart at 4-6-åringene mestrer
til fingerspissene.
– Oppgaven vi ga var å ta bilde av det morsomste, det
kjedeligste og det skumleste i barnehagen – både ute og inne. Barna tok bilder
av veldig mye. Det var veldig mye de ville vise. Og det skumleste varierte
veldig.
Blant bildene hun trakk fram, var ett som viste et tak. Et
tilsynelatende helt vanlig innendørs tak, hvitmalt med lysarmatur og ventilasjon.
Det skumleste
– Det taket var det skumleste i barnehagen for en av disse
guttene med store emosjonelle vansker; han fortalte mye om ting som var
vanskelig, og vi ble fortalt at han hadde det vanskelig. Gutten var ikke i
stand til å artikulere for meg hvorfor det taket var det skumleste. Men da kom
en av de andre ungene bort til meg og sa: «han er så redd for det
lufteanlegget, som kommer og går helt tilfeldig. Det setter seg på, og det slår
seg av og vi vet ikke når».
– For meg hadde ikke det taket vært tilgjengelig i min
forståelse av han, hvis ikke vi hadde kunnet gått inn og snakket om det
skumleste.
Det viste seg at gutten var utrygg på lyd. Særlig uoversiktlig
lyd.
– Han hadde ei fortelling om et troll som bodde i taket og
som han var redd skulle dette ned.
Det var ett eksempel. Åmot viste flere bilder som hadde gitt forskerne innsikt fra barns perspektiv.
– Et godt redskap
Som bildet av en barnehages bakside. Av mange barn
karakterisert som det skumleste stedet, men av «Benny» oppfattet på en annen
måte. For på baksiden var det ikke noen voksne. De andre fortalte at der brukte
Benny å stå og skremme. De hadde laget seg en fortelling om Benny som skremmeren.
Han hadde laget seg selv en fortelling om at han var den som var skummel, og hadde
kunnet innta den rollen, beskrev Åmot.
– Jeg er helt overbevist om at de fortellingene hadde jeg
ikke fått på noen annen måte enn å gjøre dette sammen med og snakke med ungene.
Da hadde jeg fått noe annet. Foto ble helt klart et godt redskap. Ikke minst
tror jeg den store gleden i å gå rundt med kamera og ta disse bildene er viktig.
Jeg tror det er viktig nettopp for å forstå barns opplevelse av sin hverdag, sier
hun.
Før hennes foredrag hadde de tilstedeværende hørt Lars
Qvortrup, professor ved DPU Aarhus Universitet, gjennomgå ulike aspekter ved
inkludering og ekskludering. Han omtalte den norske barnehagelovens kapittel 8,
om psykososialt barnehagemiljø, som framsynt.
Og de hadde hørt professor Ingrid Lund fra Universitetet i Agder/DMMH
samtale med enhetsleder Anne Saksvik Buhaug ved Brøset Barnehage om arbeid med
å skape et barnehagemiljø for alle barn.
Fulltegnet konferanse
Som representant for arrangøren, opplever DMMH-professor
Åmot at konferansen møtte et behov i forsknings- og praksisfeltet, og at de er
i takt med det toget som kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende
praksis utgjør.
Med drøyt 400 deltakere torsdag og fredag sist uke, var
konferansen fulltegnet og vel så det.
– Det er fantastisk, og et tydelig tegn på at vi har truffet
tidsånden. Vi måtte ha venteliste, og det gjør meg stolt. Jeg mener programmet
klarer å belyse flere aspekter av hva dette handler om, og utfordringene i det.
For å skape endring, må vi ha refleksjon. Dette er også en refleksjonsarena. At
barnehager og andre fra hele landet velger å bruke penger på å reise hit og
delta, synes jeg er veldig fint. Jeg håper vi klarer å svare på det, og at vi
klarer å gå videre med det som skjer i alle disse lagene rundt barna, sier
Åmot.
Mens første del hadde tema «endringer», var dag to av
konferansen viet «samarbeid».
Også representanter fra Høgskolen i Innlandet, NTNU
Samfunnsforskning og Trondheim kommune var blant foredragsholderne. Programmet rommet
også foreldreperspektivet.