DEBATT

Øverst fra venstre: Hilde Hofslundsengen, Hege Fimreite, Sigrid Bøyum og Lillian Pedersen.

Avlogget – også i barnehagen?

«I en tid der flere snakker høyt om at vi må være mer digitalt avlogget, kan det se ut som om barnehagelærere er mer pålogget enn noen gang», skriver innleggsforfatterne.

Publisert
  • Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.

Ved hjelp av apper blir barnehagelærernes tid og hender brukt til å dokumentere hverdagen, sende bilder og skrive oppsummeringer til foresatte.

Oppmerksomheten blir vendt fra barna til mobilen og hensynet til barnas personvern virker også å være satt til side.

70-120 bilder

Vi sender våre barnehagelærerstudenter ut i praksis med klar beskjed om å legge mobilen i personalgarderoben. I barnehagen møter de imidlertid barnehagepersonalet med mobilen i hånden klare til å ta bilder av barna for å sende til de foresatte. I en helt vanlig barnehage vi kjenner til, har det i år variert mellom 70 og 120 bilder hver måned. Hyggelig tenkt, men den digitale påloggingen går nødvendigvis ut over noe. I barnehagen mest trolig det å gi barna oppmerksomhet.

Vi vil illustrere med en praksisfortelling:

Fireåringen Gunnar og pappaen hans kommer til barnehagen tidlig om morgenen. Det er ingen som tar imot i garderoben så tidlig, så de går inn til fellesområdet. Der sitter det et barn som spiser frokost og en barnehagelærer. Barnehagelæreren ser og trykker på mobilen som hun holder i hånda. Gunnar blir stående i døråpningen og vente, men barnehagelæreren legger ikke merke til at han har kommet eller ønsker han velkommen. Gunnar snur seg mot pappa og sier: «Jeg vil ikke være her!» 

Kanskje registrerte barnehagelæreren oppmøte, kanskje la hun ut bilder til foresatte. Uavhengig av velbegrunnede årsaker, opplevde Gunnar dette som en avvisning.

Eksempelet med Gunnar er ikke enestående. Det er en økende bruk av mobiltelefon i barnehagen.

«Vi er bevisste på å være raske slik at mobilen ikke ødelegger for samspillet med barna» sier barnehagepedagog Vibece Falkenberg til TV2 nyheter. For oss ser ikke dette ut til å stemme.

Tidstyv, tidstyv skal du hete, for du stjal min gode venn! 

Lav bemanning er løftet fram som den største utfordringen i dagens barnehage. Flere hender og mer tid til hvert barn har vært slagordene. Vi er enig i at bemanningen i barnehagen trenger å styrkes. Men vi mener også at det er grunn til å ha et kritisk blikk på hva de eksisterende hendene brukes til.

Tiden det tar å ta bilder, sørge for at alle barna er med på minst ett av bildene, skrive om barna og legge ut - er det god bruk av hender og tid? I en artikkel på NRK.no finner de at barnehagelærere kan bruke mobilen til dokumentasjon opp mot to timer hver dag.

Vi undrer oss på om denne ekstrasørvisen forbedrer samarbeidet med de foresatte så mye at det skal prioriteres fremfor å bruke tid med barna.

Ville de foresatte fremdeles ønsket så mange bilder om de visste at tiden ble tatt fra samværet med barna deres?

Barns beskyttelse av sitt privatliv 

I FNs barnekonvensjon fremheves det at barn har krav på beskyttelse av sitt privatliv.

I leken inntar barna ulike roller, det er på liksom, i en sammenheng hvor et bord kan bli et romskip og et gammelt tre kan bli en ny galakse. I denne fantastiske verdenen kommer det plutselig en voksen med mobilen for å knipse et bilde eller ti, leken stopper opp og «fortryllelsen» er brutt.

Selv vi voksne ville oppleve det som forstyrrende om lederen vår til stadighet tok bilde av oss når vi var på jobb. Det er all grunn til å tro at dette også gjelder barna.

I Veileder for barnehagelærere (NOU 2019) fremheves et prinsipp om dataminimering. Kan et omfang på rundt 700 bilder per år til hver familie kalles dataminimering? Er det et faktisk behov for foresatte å få stadige oppdateringer og bilder?

Som det konkluderes med i den ferske NOU-utredningen Det digitale (i) livet, så handler mye om riktig bruk og gode pedagogiske valg når det kommer til digital teknologi i barnehagen.

Vår oppfordring til barnehagelærere er å stå imot den tidstyven mobilen er. Bruk tiden med barna! Og til dere foresatte, støtt barnehagelærerne i dette! La barnehagelærerne bruke hendene – og tiden – til å bygge LEGO, vise bildebøker og kaste ball sammen med barna.

Powered by Labrador CMS