DEBATT

Line Melvold etterlyser handling fra Jonas Gahr Støre og kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun.

«Tiden er inne for å lytte til de som faktisk utfører jobben, hver dag»

«Vi trenger ikke flere ekspertutvalg som ikke er eksperter» skriver Line Melvold.

Publisert Sist oppdatert
  • Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.

Kjære Jonas Gahr Støre og Kari Nessa Nordtun.

Jeg har en drøm.

Å jobbe i barnehage, er en krevende og komplisert jobb. Det sier seg selv.

Løsningen på den krisen som er i barnehagesektoren nå, er derimot enkel.

Jeg har laget en oversiktlig liste til dere, som dere forhåpentligvis tar dere tid til å lese.

Vi trenger ikke flere ekspertutvalg som ikke er eksperter. Tiden er inne for å lytte til de som faktisk utfører jobben, hver dag.

Det handler om barna våre – om fremtiden vår – og deres ansvar.

1. Grunnbemanningen er ikke tilstrekkelig. Øk denne med 50 prosent stilling per avdeling.

2. Sett inn ressurser når barnehagelæreren tar ut sin plantid/ubundne tid. Slik vil vi sørge for fag-ro og at barnehagelærerne faktisk får gjort jobben sin.

3. Sett inn vikar ved sykdom.

4. Øk lønna til alle de ansatte i barnehagen – dette vil lønne seg over tid.

Grunnloven § 104:

Barn har krav på respekt for sitt menneskeverd. De har rett til å bli hørt i spørsmål som gjelder dem selv, og deres mening skal vektlegges i overensstemmelse med deres alder og utvikling. Ved handlinger og avgjørelser som berører barn, skal barnets best være et grunnleggende hensyn.

Barn har rett til vern om sin personlige integritet. Statens myndigheter skal legge forholdene til rette for barnets utvikling, herunder sikre at barnet får den nødvendige økonomiske, sosiale og helsemessige trygghet, fortrinnsvis i egen familie.

Jeg mener at grunnloven § 104 brytes når dere prioriterer som dere gjør.
Det er på deres vakt dette skjer.

Jeg har en drøm om at barna får den respekten de har rett på.
Det burde ikke være særlig vanskelig, eller hva?

Powered by Labrador CMS