Hege Valås, 2. nestleder i Utdanningsforbundet.Foto: Anders Bergundhaugen
Foreslår ny modell med 10.000 flere barnehagelærere
Utdanningsforbundets viktigste satsningsområde for resten av 2023, er barnehagepolitikk. Nestleder Hege Valås peker på tre konkrete tiltak for å oppfylle ambisjonene i regjeringens barnehagestrategi.
– For Utdanningsforbundet (UDF), så vil barnehagepolitikk
være det fremste satsingsområdet for vårt arbeid i resten av denne
landsmøteperioden, sa Valås da hun entret scenen under den nasjonale
barnehagekonferansen i Trondheim sist uke, foran nær 400 frammøtte.
Konferansen ble arrangert i regi av DMMH (Dronning Mauds
Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning), i samarbeid med blant annet UDF.
Hvem definerer kvalitet?
Innlegget Valås holdt, hadde fått tittelen «Kvalitet i
barnehagen – hvem bestemmer hva det betyr?»
Sin egen besvarelse av dette spørsmålet, begynte hun med å
vise bilde av en barnehagelærer som leier et prøvende barn i hånden midtveis i
en trapp.
– Se på det det åpne blikket til dette barnet. Hva forteller
det oss? Barnehagelæreren trenger både ro og kunnskap for å tolke barnets
signaler. En klok dansk etiker (Knud Løgstrup, journ anm.) har sagt at hver
gang du står ansikt til ansikt med et annet menneske, så bærer du noe av det
menneskets liv i dine hender. For meg er det tydelig at denne barnehagelæreren
bærer det store ansvaret som er gitt til den som får tillit til et barn. Det
spiller en rolle om denne barnehagelæreren har tid til å følge barnets tempo og
barnets kommunikasjon underveis. Det spiller en rolle om hun har kunnskap til å
tolke og svare på ungens ytringer. Hun må også forstå at det har stor verdi for
barnets trivsel og utvikling å være i denne situasjonen, heller enn kanskje å
bli båret ned i hui og hast, sa Valås.
– Jeg tenker at kvalitet først og fremst er knyttet til
barnehagens menneskemøter, til relasjonsarbeidet. Det må finnes nok tid og
kunnskap til dette arbeidet, poengterte nestlederen.
Den flate strukturen
Hun snakket også om fellesskapsbygging, og rammeplanen som
en bredt anerkjent høyere himmel over alt som skjer i barnehagen.
– Ansvaret for å tolke rammeplanen må ligge til styrerne og
de pedagogiske lederne. Det er derfor det er krav om barnehagelærerutdanning for
disse stillingene, understreket Valås.
Annonse
Så kom hun inn på et tema som nylig har blitt løftet i
debattspaltene, blant annet hos Barnehage.no.
– Den flate strukturen handler trolig om misforstått
likeverd, skriver
Fimrete og Bakken. Det kan hindre barnehagelærere i bruk av fagkunnskap og
fagfellesskap. I den flate barnehagen blir all aktivitet tilpasset alle, gjenga
Valås.
Før hun koblet emnet til de siste to års dramatiske
fall i søking til barnehagelærerutdanningen.
– En usynliggjøring av kompetansen, vil neppe hjelpe.
Fagligheten i barnehagen må bli tydeligere, appellerte UDF-nestlederen – og la
til at barnehagelærere også slutter i jobben fordi de ikke får tid eller arena
nok til å drive med faglig arbeid.
Sykefravær og stress
Valås fyrte også løs mot pakkeløsninger og standardiserte
pedagogiske programmer i barnehagen.
– Noen av dem omgjør barns relasjoner og følelsesliv til et forenklet
pensum, som alle kan følge og formidle. Jeg tror den viktigste grunnen til at
disse pakkeløsningene får fotfeste i norske barnehager, er manglende tid, og en
hverdag hvor barnehagelærere ikke har tid til å være barnehagelærere.
Så viste hun en illustrasjon på alle de pedagogiske
oppgavene, og alle de ikke-pedagogiske oppgavene som barnehagelærere gjør på
jobb.
Men gjorde det samtidig klart at hun mener summen av krav og
forventninger i barnehagene nå overstiger det som kan løses gjennom
oppgavedeling mellom yrkesgruppene i barnehagen.
– Styrere, pedagogiske ledere, fagarbeidere og assistenter
stilles ofte i situasjoner hvor de må nedprioritere noe eller noen som trenger
deres innsats, sa Valås – og knyttet dette til det høye sykefraværet
som kjennetegner betydelige deler av sektoren.
– Det er en situasjon vi er nødt til å ta tak i, konstaterte
Valås.
Før hun avslørte Utdanningsforbundets konkrete forslag til
en modell, som er ment å bidra både til mer bemanning og til mer kunnskap i
barnehagene.
Den består av tre hovedpunkter:
Dagens pedagognorm
1. august 2018 trådte skjerpet pedagognorm i kraft. Det skal være minst én pedagogisk leder (barnehagelærer eller tilsvarende) per 7 barn under tre år og minst én pedagogisk leder per 14 barn over tre år. Barn skal regnes som tre år fra 1. august det året de fyller tre år.
Ett barn til utløser krav om en ny fulltidsstilling som pedagogisk leder.
Kravet i pedagognormen stilles for barnehagen som helhet, ikke på gruppenivå.
Bare i barnehager der over halvparten av barna har avtalt kortere oppholdstid enn seks timer per dag, skal omregnede heltidsplasser legges til grunn i beregningen.
Pedagognormen gjelder bare ordinære barnehager, ikke familiebarnehager og åpne barnehager.
Ett ekstra barnehagelærerårsverk per 8. barnehagelærer.
– Regjeringen har allerede fremmet mål om å styrke
barnehagelærerandelen til 60 prosent innen 2030. Vi mener at styrkingen av bemanningen
og økningen av barnehagelærerandelen må skje gjennom å tilføre flere barnehagelærere,
ikke ved å erstatte assistenter med barnehagelærere, argumenterte Valås.
– Vår modell er en modell for sterkere profesjonsfellesskap
og for større faglighet, samtidig som den tilfører tid til barnehagene.
5,3 milliarder kroner
Hun legger hun ikke skjul på at det vil koste.
5,3 milliarder kroner har Utdanningsforbundet kommet til,
utdyper Valås til Barnehage.no. (I opprinnelig versjon av saken ble det brukt et tall på 4,8 milliarder kroner, men dette er senere korrigert fra UDFs side).
Modellen innebærer også at man vil trenge 10.000 nye
barnehagelærere, ut over de som allerede jobber i sektoren.
– Hvordan harmonerer en slik modell med rekrutteringsutfordringene
barnehagelærerutdanningene nå opplever?
– Det er egentlig nok barnehagelærere. Problemet er at de
slutter for tidlig. Det fins en reservestyrke.
Og så er ikke dette gjort over natta.
Valås tror flere barnehagelærerårsverk i barnehagene, kan
bidra til at flere vil bli barnehagelærere. Samtidig som hun peker på styrkede
profesjonsfellesskap som rekrutterende og beholdende tiltak i barnehagene.
– Nå er det altfor mange som med stor tyngde og kraft forteller
at de ikke har noe faglig fellesskap.
Vil frigjøre store midler
Når det gjelder kostnaden, så poengterte UDF-nestlederen i
sitt innlegg at det også koster å ha mellom 10-12 prosent legemeldt sykefravær
i snitt, slik barnehagene til tider har hatt de siste årene.
– For hver prosent vi kan redusere, så frigjør vi store
midler. At to av tre barnehagelærere slutter i jobb før de er 62 år, koster
også samfunnet veldig mye penger, sa Valås.
Hun valgte å oppsummere sitt budskap på følgende vis:
– Norske barnehager har havnet i en situasjon hvor det
svømmer over av ambisjoner. Noen er gode, helt opplagt. Noen er kanskje litt
overflødige. Vi må komme tilbake til barnehagenes kjerneoppgave.
– Barnehagene er ikke bemannet for å gjøre en god jobb. Det
er vi nødt til å gjøre noe med.
– Det er signalisert vilje til å styrke barnehagens bemanning
og kompetanse. Og så har vi et forslag på hvordan vi kan hjelpe regjeringen med
å realisere politikken.