DEBATT
Statssekretær Halvard Hølleland (Ap) svarer på innlegget til Mats-Kristian Stokke Presterud.
Foto: Mariell Tverrå Løkås
Vi trenger et taktskifte i barnehagepolitikken
«Mats-Kristian Stokke Presterud, daglig leder i Kidsa Sandgotna, mener kunnskapsminister Tonje Brenna ikke «bryr seg om at stadig færre vil bli barnehagelærer». Den påstanden kan ikke bli stående uimotsagt», skriver statssekretær Halvard Hølleland (Ap).
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Regjeringens mål er at 50 prosent av ansatte i barnehagen skal
være barnehagelærere og 25 prosent barne- og ungdomsarbeidere innen 2025. I
statsbudsjettet for 2023 foreslår regjeringen å:
- Øke bemanningen i barnehager i levekårsutsatte områder
- Styrke barnehagelærerutdanningen
- Opprette 630 nye videreutdanningsplasser for barnehagelærere
- Øke etterutdanningsbudsjettet for ansatte i barnehagen
- Redusere maksprisen i hele landet, og innføre gratis barnehage for
alle barn i Nord-Troms og Finnmark
I tillegg har regjeringen også styrket
finansieringen av bemanningsnormen i barnehagen.
Presterud mener det ikke har noen hensikt med lavere makspris og etter-
og videreutdanning «når problemet kan tyde på at flere og flere barnehagelærere
ikke lenger ser på yrket sitt som attraktivt». Lavere makspris handler om
barnehagens overgang fra å være et velferdstilbud til å bli en fullverdig og
integrert del av utdanningsløpet. Gode ordninger for etter- og videreutdanning
hever og oppdaterer kompetansen i barnehagen. Jeg mener lavere makspris og
etter- og videreutdanning er tiltak som løfter statusen til barnehagen. Vi kan jo
ikke ha høyest inngangsbillett og lavest kompetanse i den delen av
utdanningsløpet som betyr mest for barn og unge?
Presterud spør om en «nyutdannet barnehagelærer egentlig er rustet
til å håndtere de utfordringene de møter i barnehagehverdagen», og om årsaken
kan «være at utdanningsinstitusjonene våre ikke lengre er gode nok?». I så fall
bør vi jo gjøre noe med det.
Flere rapporter peker på vedvarende utfordringer i
barnehagelærerutdanningen. Det er ikke uten grunn at regjeringen i 2023
foreslår å styrke barnehagelærerutdanningen med 50 mill. kroner. Dette skal
bidra til å gjøre barnehagelærerutdanningen i stand til å bli den tverrfaglige,
krevende utdanningen som var intensjonen da dagens barnehagelærerutdanning ble
innført i 2012-13.
Vi kan gjøre mer for nyutdannede barnehagelærere enn å styrke
utdanningen. Etter- og videreutdanningsutvalget foreslo for eksempel å innføre
et eget introduksjonsår for nyutdannede barnehagelærere. Dette er et av flere
forslag vi nå vil sende på høring, og som kan bidra til å gjøre det såkalte
«praksissjokket» mindre for nyutdannede barnehagelærere.
Barnehagen speiler samfunnet, og det gjør at barnehageavdelingene
har barn med mange ulike behov. Likevel har barnehagepolitikken i stor grad
handlet om å gi helt lik bemanning og finansiering til alle barnehager. Vi må
erkjenne at kombinasjonen av en mangfoldig barnegruppe og økte ambisjoner om
kvalitet i barnehagen, gjør at enkelte barnehager trenger ekstra bemanning. Derfor
øker regjeringen nå bemanningen i barnehager i levekårsutsatte områder, og vi
har også hatt forslag på høring som gjør det lettere å prioritere
enkeltbarnehager. Dette blander Prestrud inn i et spørsmål om eierskap. Men for
barna er ikke eierskap viktig. Det viktige er jo at det er mulig å gi ekstra ressurser
til barnehager med ekstra behov, og slik er ikke dagens barnehagelovverk
innrettet.
Presterud påpeker at det har vært et kraftig fall i søkingen til
barnehagelærerutdanningen. Men dette er ikke et uløselig problem, eller noe
regjeringen kan løse alene. Vår store mulighet – i dag, som gjennom den moderne
historien, er å mobilisere fellesskapet – og ta ansvar sammen. Så skal
regjeringen gjøre vår del av jobben, og derfor er vi i gang med et taktskifte
på nesten alle områder i barnehagepolitikken: Pris, bemanning, kompetanse og
utdanning.