Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) har nettopp mottatt rapporten fra ekspertgruppa ledet av professor Katrine Vellesen Løken.Foto: Silje Wiken Sandgrind
Ekspertgruppe anbefaler å øke bemanningen i barnehagene
– Det vil gi bedre rammer for de ansatte til å gi god prosesskvalitet gjennom hele dagen, og ikke kun i noen få timer, sier Katrine Vellesen Løken. Hun har ledet ekspertgruppa som har sett på hvordan barnehager, skoler og SFO kan bidra til å utjevne sosiale forskjeller.
– Å bekjempe
forskjeller og gi alle like muligheter er regjeringens viktigste jobb. Mindre
ulikhet gjør samfunnet bedre for oss alle. Skal vi lykkes med dette må
innsatsen settes inn tidlig og vi må gi barn og unge en god start.
Det sa
kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) da hun tok imot en rapport med anbefalinger
om hvordan barnehager, skoler og SFO kan bidra mer til å utjevne sosiale
forskjeller.
Rapporten er
utarbeidet av en ekspertgruppe som ble nedsatt av regjeringen i januar 2023. Gruppa
har vært ledet av professor Katrine Vellesen Løken, og har blant annet sett på hvordan
utdanningssystemet kan endres for å øke sosial mobilitet og bidra til at flere
fullfører skolen med et vitnemål eller fag- eller svennebrev.
– Sterk
sammenheng
Torsdag
formiddag la Løken frem rapporten under en pressekonferanse i Kunnskapsdepartementets lokaler.
– Gjennom forskningsbasert kunnskap har vi prioritert tiltak i barnehagen og skolen som forventes å særlig gagne elever med lav sosioøkonomisk bakgrunn og som fokuserer på å omfordele og øke ressurser til det som virker, sa Løken som er professor ved Institutt for samfunnsøknomi ved Norges Handelshøyskole.
Ekspertgruppas
hovedanbefalinger er:
Øke
kvaliteten i barnehager gjennom systematisk og jevnlig profesjonsutvikling av ansatte i barnehagen og systematisk veiledet lek, supplert med økt bemanning.
En
ytterligere økning av barnehagedekningen ved
løpende opptak når barnet fyller ett år og ved at helsestasjonen, eller andre
aktører rundt barnefamiliene, aktivt bistår foreldre som trenger hjelp, med å
søke barnehageplass.
En
bedre overgang mellom barnehagen og skolen. Gruppa foreslår blant annet mer
pedagogisk samarbeid mellom barnehagen og skolen i form av veiledet lek
(lekbasert læring).
Øke
kvaliteten i SFO gjennom
mer systematisk veiledet lek og høykvalitetstilbud om hjelp til skolearbeid i
SFO og systematisk profesjonsutvikling av SFO-ansatte.
Mer
systematisk (inkludert målrettet) trening på sosioemosjonelle ferdigheter i
skolen. Gruppa foreslår at skolene skal ha en plan for stimulering av sosioemosjonelle
ferdigheter, og at barn som har ekstra behov for trening på sosioemosjonelle
ferdigheter får tilbud om å delta på målrettede tiltak.
Økt
bruk av midlertidig inndeling i små grupper basert på faglig nivå hvor
undervisningsopplegget blir tilrettelagt til elevenes nivå.
– Det er en
sterk sammenheng mellom hvor godt barn gjør det i den norske skolen og hvilken
familie de kommer fra. Forskjellene kan vi se allerede i barnehagen. Barn fra
familier med lav utdannelse og inntekt har i gjennomsnitt svakere
selvregulering, de har dårligere arbeidsminne og ordforråd, og de har oftere vanskeligheter
med å tilpasse seg pedagogiske aktiviteter. Det er særlig urovekkende at disse sosiale
forskjellene vi allerede ser i barnehagen, har økt når vi kommer inn i
skolen. De har økt de siste årene og de har en tendens til å bli sterkere
utover i utdanningsløpet, sa Løken under fremleggelsen av rapporten.
– Det gjøres
allerede veldig mye godt arbeid i barnehagen, skolen og SFO for å fremme barns
utvikling og trivsel. Men dette arbeidet bidrar ikke nødvendigvis til å minske
sosiale forskjeller, eller er ikke nok til å hindre denne urovekkende
utviklingen vi har sett over tid og utover i skoleløpet, la hun til.
En av ekspertgruppas
hovedanbefalinger er altså å øke kvaliteten i barnehagene.
I sitt innlegg pekte Løken på at at
det er for stor variasjon i kvalitet mellom norske barnehager.
I rapporten anbefaler derfor ekspertgruppa en pakke av tiltak som de mener vil bidra til å øke kvaliteten:
Systematisk og jevnlig profesjonsutvikling av ansatte i barnehagen
Mer systematisk veiledet lek
Økt bemanning
– Bakgrunnen
for disse forslagene er at den viktigste innsatsfaktoren for høy kvalitet i
barnehagen er de ansatte og kvaliteten på interaksjonene med barna. Når vi ser
på kunnskapen som finnes, både på teori og data, så ser vi at fri lek i kombinasjon med veiledet
lek bidrar til at barn utvikler varig nysgjerrighet, motivasjon, lærelyst og
kreativitet, sa Løken.
For å oppnå
best mulig profesjonsutvikling og veiledet lek, bør bemanningen i løpet av
barnehagedagen også økes, understreket hun.
– Det vil gi
bedre rammer for de ansatte til å gi denne gode prosesskvaliteten gjennom hele
dagen, og ikke kun i noen få timer. Effekten av veiledet lek vil være større og
mer utjevnende hvis man også får økt bemanning, det viser forskning. Potensielle
ekstra positive virkninger av økt bemanning kan være redusert sykefravær, økt
rekruttering og lavere turnover. Her er forskningen litt mer usikker, så derfor
har vi tatt det med mer som en mulig positiv virkning, sa Løken.
12
milliarder
Ekspertgruppa
har utviklet en modell for å beregne langtidseffekter og kostnadseffektivitet
av ulike tiltak.
Forslagene
om systematisk profesjonsutvikling og mer systematisk veiledet lek trenger ikke
koste så mye, påpekte Løken.
– Det er en
del kommuner som allerede har systematisk profesjonsutvikling. Basert på anslag fra Bærum kommunes program for profesjonsutvikling,
har vi estimert at dette tiltaket vil koste 235 millioner kroner, som faktisk
er mindre enn det som allerede er avsatt til profesjonsutvikling i budsjettforslaget for 2024.
Forslaget om
normbemanning gjennom hele åpningstiden vil derimot koste mer:
– Økt bemanning
vil øke nytten av profesjonsutviklingen og den lekbaserte læringen, pluss de
potensielle effektene med redusert sykefravær og økt rekruttering. Vi har ikke
tall for totalnytten av tiltaket. Og her er kostnadene mye større, sa Løken.
– Man kunne
tenkt seg en trinnvis modell for å øke bemanningen. Hvis vi kun hadde økt bemanningen i levekårsutsatte områder, ville det koste 650 millioner. Økt
bemanning på alle småbarnsavdelinger i Norge vil koste 4,7 milliarder. For alle
små- og storbarnsavdelinger blir den estimerte summen 12,4 milliarder kroner,
opplyste hun.
Til barnehage.no sier Løken at de ikke har én randomisert studie som kan gi et et tall for nytten av å innføre normbemanning gjennom hele barnhagedagen:
– Men det er flere studier
som peker på at nytten er ganske høy, og vil være høyere enn kostnadene, sier hun.
Andre forslag fra ekspertgruppa er:
1) Ansvarliggjøring av skoler og kommuner i tilfeller der vedtak om spesialundervisning ikke følges opp gjennom et system for å registrere antall timer en elev eller et barnehagebarn mottar spesialpedagogisk hjelp.
2) Utarbeide planer for hvordan sikre kompetent bemanning i barnehager og skoler både på kort og lang sikt.
3) Styrke kunnskapsgrunnlaget rundt sosial ulikhet i barndommen gjennom å etablere nasjonale forløpsregistre om barn i barnehager og skoler. Behovet for et bedre kunnskapsgrunnlag enn i dag er ikke bare viktig i et styringsperspektiv, men en forutsetning for systematiske satsinger tuftet på likeverdighet i tjenester i barndom, og en ambisjon om å minske forskjeller, mener gruppa.
4) At det vurderes (igjen) hvorvidt gratis skolemat skal tilbys.
5) Ekspertgruppa gir støtte til Skjermbruksutvalgets forslag om å evaluere nasjonale retningslinjer, med sikte på å innskrenke uheldig skjermbruk for barn i barnehager og skoler.
– Godt
kunnskapsgrunnlag
Kunnskapsminister
Kari Nessa Nordtun understreket at regjeringen er opptatt av å finne helhetlige
løsninger, som inkluderer alle arenaer der barn og unge er, som barnehage,
skole, helsetilbud og fritidsaktiviteter.
Hun pekte på at regjeringen allerede har gjort flere ting for å redusere forskjellene i samfunnet, blant annet har de redusert maksprisen i barnehagen og innført 12 timer gratis SFO for 1. og 2. klassinger.
Nordtun takket
ekspertgruppa for å ha gjort en grundig jobb med rapporten.
– Dere har
jobbet frem et godt kunnskapsgrunnlag og kommet med viktige anbefalinger, sa hun
under rapport-overrekkelsen.
– Jeg
merker meg spesielt forslaget om bemanning i barnehagene. Ikke minst er forslaget
om systematisk trening av sosiale og emosjonelle ferdigheter interessant. Det
er også forslaget om økt bruk av midlertidig inndeling i skolen knyttet til
faglig nivå, sa Nordtun.
Jobber med
stortingsmelding
– Utdanningssystemet
kan ikke løse utfordringen med ulikhet i samfunnet alene. Det er veldig viktig
å jobbe sammen med andre aktører for å løse disse utfordringene, sa Løken i sitt innlegg.
Det er
kunnskapsministeren helt enig i.
Fem
departementer samarbeider nå om en stortingsmelding om sosial utjevning og
mobilitet som skal legges frem i 2025, opplyser hun.
– Vi har fått mange gode anbefalinger fra ekspertgruppa og det er ikke tvil om at utdanningssektoren kan spille en viktig rolle for å redusere forskjellene i samfunnet. Nå skal vi gå grundig gjennom anbefalingene og hente inn innspill fra berørte aktører, før vi bestemmer oss for hvordan forslagene skal følges opp, sier Nordtun i en pressemelding.
I oktober
fikk barne- og familieministeren en rapport om barn i fattige familier. Også denne rapporten vil bli brukt som grunnlag for arbeidet med stortingsmeldingen.
– Omdisponer ressurser
Katrine Vellesen Løken avsluttet sitt innlegg med følgende oppfordring til regjeringen:
– Bruk mer,
og omdisponer ressurser på det som virker i barnehage, skole og SFO.
– For målgruppen
vår har vi funnet at økt kvalitet i barnehagen gjennom styrket
profesjonsutvikling av ansatte, systematisk veiledet lek og full bemanning i
hele barnehagens åpningstid, vil ha effekter.
– En bedre
overgang mellom barnehage og skole gjennom økt pedagogisk samarbeid mellom
barnehagen og skolen i form av veiledet lek, og økt kvalitet i SFO ved blant
annet profesjonsutvikling av ansatte, vil ha effekter. Mer effektiv og
strategisk bruk av voksenressurser i intensiv smågruppeundervisning, og mer
systematisk arbeid med sosiale og emosjonelle ferdigheter i skolen, vil også hjelpe,
avsluttet Løken.
Medlemmene i ekspertgruppa:
· Katrine
Vellesen Løken, Bergen (leder). Professor i økonomi ved NHH.
· Astrid Marie Jorde Sandsør, Oslo. Førsteamanuensis
ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO.
· May Britt Drugli, Trondheim. Professor
i pedagogikk, RKBU Midt Norge.
· Håkon Leiulfsrud, Trondheim. Professor
i sosiologi ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap, NTNU.
· Manudeep Bhuller, Oslo. Professor
ved Økonomisk institutt, UiO.
· Ingunn Størksen, Stavanger. Professor
i psykologi ved Læringsmiljøsenteret, UiS.
· Fartein Ask Torvik, Oslo. Seniorforsker
ved FHI og førsteamanuensis II ved Psykologisk institutt, UiO.