DEBATT
«Jeg er oppriktig bekymret for fremtiden for barna og de ansatte i barnehagene, når regjeringen velger å ikke lytte til dem som har kunnskapen: BARNEHAGESEKTOREN» skriver barnehagelæreren.
Foto: Getty Images / Privat
«Ny barnehagestrategi er en lovnad om en uholdbar jobbsituasjon og mindre tilstedeværelse»
«Hvis jeg måtte velge mellom 60 prosent barnehagelærere i grunnbemanningen eller ekstra assistenter, ville jeg selvfølgelig velge ekstra hender og øyne» skriver artikkelforfatteren.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Det er med
forbauselse jeg ser at regjeringen vil prioritere flere barnehagelærere på
bekostning av økt bemanning i barnehagene. Barnehagene er kanskje de eneste
bedriftene i Norge hvor regjeringen mener man må ha flere ledere (60 %) enn det
er ansatte å lede, for å oppnå ønsket kvalitet.
Et relevant spørsmål
i denne sammenheng vil være, hvor skal disse personene hentes fra? Hver tredje
ansatt mangler jo allerede barnehagelærerutdanning eller relevant
fagarbeiderutdanning i barnehagesektoren.
Allerede nå
er det krise i utdanningsinstitusjonene på grunn av manglende interesse for
barnehagelærerutdanningen hvor det nesten ikke er søkere.
Hvorfor er
det blitt slik? Kanskje lav lønn, høyt arbeidspress både fysisk og mentalt og
ingen utsikter for at ansiennitet belønnes ut over 16 år og dermed dårligere
pensjon etter fylte 70 år, er noen av grunnene? Hvorfor skal noen ta
barnehagelærerutdanningen, som er en treårig bachelorgrad, når startlønnen ligger
kun cirka 50.000 kroner over barne- og ungdomsarbeider-lønn?
Provoserende
En trenger ikke
være rakettforsker, ha utredninger og Hurdalsplattform for å forstå at et meget
høyt sykefravær i sektoren og stor gjennomtrekk henger sammen med for lav bemanning og stort arbeidspress.
Dette har barnehagesektoren
påpekt i en årrekke.
Det blir
derfor forunderlig når nettopp regjeringen vet dette, at man skal prioritere at
60 prosent av grunnbemanningen i barnehager skal ha barnehagelæreutdanning.
Er det tatt
med i beregningen at disse 60 prosent barnehagelærerne også skal ha felles møter (for å
diskutere pedagogikk) og ubunden tid (kortere arbeidsdag etter tariff), som gjør
at det blir enda færre voksne som er sammen med barna
gjennom en hel arbeidsdag?
Jeg kjenner det
er provoserende på vegne av min yrkesprofesjon og spesielt for dem uten formell
utdannelse når det antydes at mine medansatte som er uten formell utdannelse
ikke er faglig trygge ansatte.
De aller
fleste som jobber i barnehagesektoren har en rekke relevante kurs, faglige
møter, pedagogisk veiledning og oppfølging fra eierne som gjør dem godt
kvalifiserte, kompetente og faglige på tross av dårlig lønn og stort
arbeidspress. Kunnskapen som formidles til de ansatte er forskningsbasert,
relevant og knyttet direkte opp mot de konkrete utfordringer som hver enkelt
barnehage til enhver tid står i.
I tillegg
vil de ufaglærte ansatte under min ledelse på avdelingsnivå få individuell og
konkret veiledning, oppfølging og kunnskap på en profesjonell måte. Det inngår
faktisk som en del av min formelle utdannelse som kvalifiserer meg til å jobbe
blant annet som pedagogisk leder eller styrer.
Til alle
ufaglærte, assistenter og vikarer: Jeg er utrolig glad for at akkurat DU velger
å jobbe i barnehagesektoren. Vi er helt avhengig av DEG for å skape en flott
hverdag for barna som er preget av omsorg, trygghet, forutsigbarhet, latter,
lek og opplevelser.
Blir bekymret
Regjeringen har et ønske om å skaffe et bedre kunnskapsgrunnlag om
bemanningssituasjonen i barnehagene og ulike måter å organisere barnehagedagen
og personalgruppen på.
Når det gjelder organiseringen av barnehagedagen og personalgruppen, så synes jeg
det er merkelig at dette kan eller ønskes å bli styrt fra sentralt hold.
I de aller
fleste barnehager blir både personalsituasjon, vaktordninger, arbeidstid og
organisering kontinuerlig evaluert og endret ut fra barnehagens daglige
situasjon. Dette er vanlige og helt nødvendige rutiner for blant annet å være best
bemannet i kjernetiden når alle barna er til stede i barnehagen.
Regjeringen
poengtere hvor viktig gode barnehager er for en god oppvekst og barns mulighet
til å klare seg videre i skoleløpet. Da burde de tallene som fremkommer av Elevundersøkelsen 2022 bekymre regjeringen, som blant annet viser at det
har blitt mer mobbing i skolen sammenlignet med i 2021 – og at mobbetallene i skolen
øker på alle trinn.
Hvis
barnehagene skal være med å forebygge og etterleve kompetanseløftet så MÅ vi få
flere øyne, hender og fang for å kunne ivareta barna på best mulig måte.
Jeg er
oppriktig bekymret for fremtiden for barna og de ansatte i barnehagene, når
regjeringen velger å ikke lytte til dem som har kunnskapen: BARNEHAGESEKTOREN.