DEBATT
André Hiller og Christina Albertine Larsen er barnehagelærerstudenter ved Universitetet i Sørøst-Norge
Foto: Privat
Hvordan påvirker lav bemanning arbeidet med barn som trenger ekstra støtte?
«Vi ønsker oss muligheten til å kunne gjøre jobben vår i barnehagen på en forsvarlig måte» skriver barnehagelærerstudentene.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Noen barn har
behov for ekstra støtte - i lek, i sosiale samspill, med språk, eller med
motoriske utfordringer. Når disse barna ikke får den omsorgen og hjelpen de
behøver, kan det hemme deres utvikling og læring.
Vi er
spesielt bekymret for disse barna da de ofte er ekstra avhengige av gode rutiner
og forutsigbare rammer for en trygg og stabil barnehagehverdag, og de kan ha
spesielle behov knyttet til utviklingen sin både språklig og motorisk.
I praksis
har vi observert at økt bemanning rundt barn som trenger ekstra støtte er
avgjørende fordi det gir disse barna den individuelle oppmerksomheten og
tilpassede hjelpen de har krav på og trenger for å utvikle seg på best mulig
måte.
Bemanningen
må økes
I dag er barnehageansatte
en av gruppene med høyest sykefravær. Utfordringene med lav bemanning i
barnehagen blir lav voksentetthet, mye kaos og lite struktur på rutinene i
barnehagen. Ansatte er overarbeidet og stresset, de strekker ikke til.
Utdanningsforbundet
påpeker at tilstrekkelig finansiering er avgjørende for å kunne rekruttere og
beholde kvalifiserte ansatte. Med flere voksne til stede kan pedagogene lettere
observere, identifisere og imøtekomme barnas behov, noe som fremmer barnas
utvikling.
For å
forbedre bemanningen i barnehager, er det slik vi ser det, flere tiltak som kan
iverksettes. Først og fremst er det viktig å øke bevilgningene til
barnehagesektoren. Dette innebærer å øke lønningene og tilby bedre
arbeidsvilkår, noe som igjen vil bidra til at yrket blir mer attraktivt.
Rekruttering
til yrket
Når
bemanningen er lav, er det ofte vanskelig å gi nyutdannede tilstrekkelig
veiledning og støtte. Dette bekymrer oss. Det kan føre til en negativ spiral
der nyutdannede forlater yrket tidlig, noe som igjen påvirker rekrutteringen.
For å tiltrekke flere til barnehagelærerutdanningen mener vi det må legges
større vekt på å sikre gode arbeidsforhold i barnehagene, slik at vi som
vurderer yrket ser på det som en bærekraftig og givende karrierevei.
Når vi
studenter ser at yrkesaktive barnehagelærere sliter med å sikre at alle barn
får den støtten de har behov for, kan det skape tvil om yrkets attraktivitet og
fremtidsutsikter. Vi opplever at dårlig bemanning i barnehagen har en direkte
negativ innvirkning på rekrutteringen til barnehagelærerutdanningen. I vår tid
som studenter har vi opplevd at flere har sluttet i studiene, og når det
rapporteres om for høy arbeidsbelastning og utilstrekkelig støtte i
barnehagene, opplever vi at det skapes et dårlig rykte for yrket.
Kan den
kontinuerlige kampen mot underbemanning også svekke kvaliteten på
barnehagelærerutdanningen? Vi undrer oss over muligheten for at ønsket om å få
flere barnehagelærere ut i barnehagene, påvirker studieinstitusjonen i form av
krav og oppfølging av studentene.
Potensielle
søkere til studiet kan vegre seg for å søke seg til en utdanning som ser ut til
å føre til stressende arbeidsforhold og lite tid til pedagogisk
utvikling. Noe vi selv og medstudenter i utdanningen også har tenkt og
følt på.
Vi ønsker oss muligheten til å kunne gjøre jobben vår i barnehagen på
en forsvarlig måte, for barna og for oss selv og våre fremtidige kolleger.
Utfordringene
med lav bemanning
I praksis har vi observert at når det ikke er nok ansatte på jobb, kan det være
vanskelig for barna å få den oppmerksomheten de trenger for å trives.
Det er
svært viktig for oss som studenter og snart ferdigutdannede barnehagelærere å
få mulighet til å ivareta alle barn, selv under pressede omstendigheter. Og vi
er redd for at enkeltbarn, og barn som har behov for ekstra støtte forsvinner
under radaren.
Barn som
trenger ekstra støtte kan ha vedtak som gjør at de har en voksen tett på seg et
visst antall timer i uka, som en støttepedagog eller en spesialpedagog. Dette
barnet og resten av barnegruppen blir ekstra sårbare hvis denne voksne er borte.
Når den voksne ikke dukker opp grunnet for eksempel sykdom, vil det gjøre at
kabalen for hverdagen ikke går opp. Vi har observert i praksis at det blir mer
uro i barnegruppen når det er færre ansatte på jobb, og barnet eller barna som
har behov for ekstra støtte må ha en av de andre ansatte tett på seg. Da det
blir spesielt sårbart hvis det er andre barn som trenger ekstra støtte i barnegruppen.
Økt bemanning kan bidra til å skape et inkluderende miljø der alle barn føler seg trygge og verdsatt, samtidig som det reduserer risikoen for frustrasjon og utfordrende atferd hos barna. En bedre bemanning sikrer at hvert barn får muligheten til å blomstre i sitt eget tempo, noe som er viktig for deres utvikling.
Kompetanse
og faglig utvikling
En annen
tilnærming er å sette søkelys på kompetanse og utdanning for de ansatte i
barnehagen. Ved å investere i opplæring og faglig utvikling, kan pedagoger bli
bedre rustet til å håndtere utfordringer i hverdagen, noe som kan bidra til en
mer stabil bemanning.
Vi mener
også at myndighetene kan og burde innføre flere goder til ansatte som jobber aktivt med bemanning og kvalitet i barnehagen, for å motivere til det viktige arbeidet. Vi ser at det å sette inn tiltak som gjør at de ansatte får mulighet til mer faglig kompetanse og utvikling ofte gir mer motiverte og fornøyde ansatte, og de klarer å gi barna en mer forutsigbar hverdag. Med faglig utvikling får ansatte gode verktøy for å håndtere ulike utfordringer, som konflikthåndtering og støtte til barn som trenger ekstra støtte. Dette gjør at flere barn får et tryggere barnehagemiljø.
Samlet sett så mener vi at det er nødvendig med en helhetlig tilnærming som kombinerer økt finansiering, kompetanseheving og økt rekrutering for å sikre bedre bemanning i barnehager, noe som vil gagne både barna og de ansatte i barnehagen. Slik at man ikke risikerer at ansatte ønsker seg vekk fra barnehagen eller velger en annen yrkesretning.