«Vi skal faktisk ha helse til å gi omsorg og tid til å la barna utforske og oppleve» skriver artikkelforfatteren.Foto: Getty Images
Vi er mennesker, ikke maskiner
«Skal vi få flere ansatte inn i barnehagen, må vi som jobber der føle at vi kan anbefale jobben videre» skriver artikkelforfatteren.
Kim KirstenJakobsenPEDAGOGISK LEDER
PublisertSist oppdatert
Annonse
Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
For tiden opplever jeg mange innlegg
der forfatterne vil at vi skal framsnakke yrket vårt for å få flere inn i
yrket. De snakker om de fantastiske barna vi får jobbe med og de fantastiske
kollegaene. Barna gjør jobben bra, men spørsmålet blir jo om det er noe man
føler man kan anbefale til andre.
Det blir stadig færre og færre søkere
på barnehagelærerutdanningen. Mange av dem som er utdannet barnehagelærere,
forsvinner ut av yrket. Flere steder er det vikarmangel og stor slitasje på de
ansatte.
Under korona ble det spesielt synlig
hvor lite vi ansatte betyr. Vi ble ikke prioritert for vaksine, selv om smitten
var stor. Små barn får ikke korona ble det sagt, likevel ble hele min avdeling
smittet med korona før vi ble tilbudt vaksiner. Jeg var en av dem som slet med
ettervirkninger av korona 1,5 år etter at jeg ble smittet. Jeg ble sykemeldt.
Fortsatt er det mange som ikke har klart å komme tilbake.
Heldig
I barnehagene følger vi
bemanningsnormen som tilsvarer én ansatt på tre barn under tre år og én ansatt på seks barn over tre år. Bemanningsnormen gjelder ikke hele åpningstiden, så
på en avdeling med tre ansatte er man ofte bare en eller to med hele
barnegruppen.
Det er krav om 43 prosent pedagoger,
så i min barnehage med tre ansatte per avdeling og tre avdelinger, er det en
avdeling med to pedagoger. Her går det plantid og møter, særlig vår og høst med
utviklingssamtaler og foreldremøter. Jeg er heldig og jobber i en barnehage der
vi har fått ekstra ressurser på grunn av bydelen i Oslo vi bor i, så under
plantiden er det en voksen som kan komme inn på den avdelingen som har plantid,
slik at vi alltid er tre voksne. Bare det gjør at vi ser stor forskjell. Vi kan
dele i mindre grupper og følge opp barna på en helt annen måte. Vi har aldri
hatt så få henvendelser til PPT som nå.
Jeg er også utrolig heldig med
barnehagen jeg jobber i. Arbeidsgiver er mer fleksibel og vi ser at dette
hjelper mye når det gjelder sykdom. Vi har nesten ikke noe fravær! Trenger vi å
ta ekstra pause fordi vi er slitne og det er mulig å gjøre det, så styrer vi
dette selv. Er vi dårlige, men orker å komme litte grann (for eksempel åpne på
tidligvakt eller stenge på senvakt), så får vi betalt hele dagen og mister
ingen egenmeldingsdager. Dette hjelper oss mye med å få dagen til å gå opp.
Vikar har vi allerede på huset da vi
jobber for å beholde våre gode vikarer. Vi har en del tiltaksbarn og fordeler
timer slik at hun har noen dager til dem, og så planlegger vi slik at hun er
vikar når vi har skoledager, studiedager, ekstraordinære møter, sykdom og lignende.
På den måten er hun i barnehagen nesten hver dag, og vi trenger ikke ringe
etter en ukjent vikar. Vi har allerede en som kjenner alle barn og voksne!
Men dette er
ikke tilfellet alle steder
Annonse
La meg fortelle litt om andre
erfaringer jeg har gjort i barnehagesektoren, som påvirker meg.
Jeg har jobbet i barnehage siden 2011
og vært vikar i mange barnehager. Det hele begynte som praksis fra NAV og jeg
fant gnisten. For å få fast jobb fikk jeg dekket BUA-kurs, men fikk aldri fast
jobb. Som vikar var jeg en kasteball, jeg fikk ringeoppdrag både fra Jobzone og
personalhuset, i tillegg til å være ringevikar i andre barnehager jeg hadde
søkt i. Det var svært uforutsigbart. Noen måneder jobbet jeg masse, andre
måneder hadde jeg ikke noe.
Som ringevikar i barnehage opplevde
jeg at jeg fikk mange vakter en periode, men at barnehagen sluttet å ringe meg
når jeg hadde begynt å kunne opparbeide meg egenmeldingsdager. Til tross for at
de fortsatt trengte vikar. Jeg fikk da karantenetid, og ble oppringt igjen da
jeg ikke lenger hadde rett på sykepenger.
Nå er jeg tillitsvalgt i egen
barnehage, og etter samtale med andre tillitsvalgte vet jeg at dette fortsatt
er praktisert mange steder i dag. Det er heller ikke normalt i kommunale
barnehager å få ta ekstra pause og vikarene som tas inn er ofte ukjente. De vikarene
som er gode, forsvinner fordi de ikke klarer å ha en jobb som er så uforutsigbar.
Når det er sykdom og man får inn en ukjent vikar kan man få hva som helst.
Noen ganger får man en god vikar, andre ganger får vi en vikar som bare sitter
tafatt og ser på barna uten å vite hva de skal gjøre. Det er akkurat som å ha
fått et ekstra barn inn på avdelingen. Det hadde faktisk vært bedre å ikke få
noen inn i det hele tatt. Og noen ganger får man vikarer som ikke burde jobbe i
barnehage, som kan finne på å skrike til barna. Da må de bare sendes hjem med
en gang, det kan vi faktisk ikke utsette barna for selv om det er sykdom.
Som vikar i kommunal barnehage, har
jeg også vært etterlatt opptil flere ganger med en barnegruppe på 12 barn under
tre år, som ukjent voksen for mange av barna. To voksne var borte og pedagogisk
leder var på plantid. Barnehagen har ikke rett på vikar før man har vært borte
i 16 dager, så da var det jeg som var vikaren den dagen. Naboavdelingen hadde
ikke mulighet til å hjelpe, de var bare to ansatte selv og full barnegruppe.
Sliter på kroppen
Barnehageyrket er også en jobb som sliter
mye på kroppen. Om man skal bære alle barn til alt hele tiden, leste jeg en
gang i studietiden at man regnet med at vi bar to tonn hver dag. Det er mye.
I andre yrker har ansatte rett til verneutstyr
for å hjelpe dem. Det har vi ikke i barnehagene. Det finnes mange fine artikler
om ergonomi og gode produkter som kan brukes, problemet er bare at ingen av
disse kan kjøpes i butikken. En av dem jeg husker fra studietiden, var et stort hjul festet til en trapp med gelender. Denne var laget så barna selv kunne
klatre opp i vognen sin, og den voksne hadde et sted å sitte og hjelpe, uten å
måtte bøye seg. Denne smarte oppfinnelsen ble brukt i en barnehage som hadde en
egen vaktmester som laget disse tingene. Slike produkter finnes ikke på
markedet.
Istedenfor må ansatte i barnehagen
selv være oppfinnsomme. På min avdeling bruker vi en IKEA-krakk som jeg har
tatt med hjemmefra. Barna klatrer opp, men uten gelender må vi bøye oss litt.
Det er også høye steg, så barna må ha en del støtte. Etterpå sitter vi på
krakken for å ta på seler. Storvik (2019) skriver at de
vanligste helseplagene for barnehagelærere er ryggplager, nakkesmerter og
hodepine. Videre skriver hun at barnehagelærere er yrkesgruppen med mest
sykefravær med 900 sykefravær per 1000 ansatte totalt i året. Assistenter i
barnehage kommer på tredjeplass og har 700 sykefravær i året per 1000 ansatte.
Dette er ganske mye. I tillegg snakkes det nå om å øke pensjonsalderen. Johansen
(2017) skriver at det er barnehageansatte
som velger å avslutte karrieren sin først av ansatte i kommunesektoren. Redusert
helse som følge av overbelastning nevnes litt senere i teksten.
Som ansatt i barnehage, ser jeg også
de helseplagene de eldste av de ansatte har. Og jeg går selv hjem hver dag med
vond rygg, til tross for tilrettelegging vi selv har kommet opp med på alle de
områdene vi har klart å tilpasse. Fra 2011 til 2021, har 1/3 av barnehagelærerne
under 55 år forlatt yrket. 15 prosent av de som har forlatt yrket, jobber i
andre næringer enn undervisning. Hos de i alderen 50-55 år er hele 40 prosent
ikke lenger i yrket.
I en artikkel på Utdanningsforbundet sine sider, skriver de om særaldersgrenser hos andre arbeidsgrupper som gjør at de kan ta ut pensjon fra 60 til 65 år. Barnehagelærere må derimot stå til de er 70 år for å ikke tape store summer, dette omtaler de som urettferdig og at det heller ikke er bærekraftig da det ikke er mulig for dem å stå løpet fullt ut.
Noe må gjøres
Denne jobben vil mange at vi skal
anbefale til andre. En jobb med mye sykefravær og mye helseplager. En jobb der
de fleste ikke klarer å stå til de skal pensjoneres, en jobb der du faktisk må
ha en plan for hva du skal gjøre når en ikke lenger kan jobbe i barnehage. En
jobb der man ikke får hjelpemidler og det ikke er noe krav til opplæring i
ergonomi, slik det for eksempel er i frisøryrket. En jobb der overbelastningen
er stor fordi grunnbemanningen allerede er knapp, der politikerne ønsker 60 prosent
barnehagelærere! Dette vil gi mindre voksentid til barna og mindre mulighet til
å utføre alt vi planlegger fordi det ikke er nok voksne til det.
Et yrke som ikke verdsettes av
politikerne, der de lager egne planer for hva yrket trenger istedenfor å ta
utgangspunkt i forskning som er gjort eller det fagpersonene forteller om at
dette trenger vi for å stå i yrket. Dette handler faktisk ikke lenger om å
framsnakke yrket, men om en konsekvens av noe som har vært varslet i lang tid. Vi
som empatiske vesener i barnehagen kan ikke anbefale en jobb når vi vet at
mange får varige helseplager av det. Vi må slutte å framsnakke yrket, om hvor
fint det er, når det er så mange ting som ikke er bra. Så mange ting som går ut
over så mange menneskers liv, som gjør at folk blir uføretrygdet før pensjon
eller ikke lenger klarer å stå i yrket.
Noe må gjøres, og fram til det gjøres noe så kommer
heller ikke ansatte i barnehagen til å framsnakke yrket. Barna er helt
fantastiske, men vi er mennesker som jobber med dem, ikke maskiner. Vi skal
faktisk ha helse til å gi omsorg og tid til å la barna utforske og oppleve. Det
sier seg selv at når helsen er så dårlig at vi ikke lenger klarer å komme på
jobb, da kan vi heller ikke gi dem det de trenger.
Referanser
Johansen, Ø. (2017, 27. september). Ansatte i barnehager slutter først i jobb. Hentet fra https://www.barnehage.no/fafo-forskning-hioa/ansatte-i-barnehager-slutter-forst-i-jobb/102745
Rognerød, E. T. (2022, 3. oktober). En av tre barnehagelærere slutter i løpet av ti år. Hentet fra https://www.utdanningsforbundet.no/nyheter/2022/en-av-tre-barnehagelarere-har-forlatt-yrket/
Storvik, L. F. (2019, 27. mai). Her er barnehagelærernes vanligste helseplager. Hentet fra https://www.utdanningsnytt.no/fagartikkel/her-er-barnehagelaerernes-vanligste-helseplager/174659